Naprawy samochodów - tańsze części z ASO
Coraz więcej autoryzowanych stacji obsługi oferuje zamienniki z myślą o właścicielach starszych aut. To sposób na przyciągnięcie klientów do ASO.
Niska sprzedaż nowych samochodów powoduje, że generalni importerzy i dealerzy nie mogą sobie pozwolić na zaniedbanie rynku aut używanych. Tymczasem wielu użytkowników pojazdów po gwarancji rezygnuje z usług ASO ze względu na wysokie ceny części i usług. Takiemu stanowi rzeczy zapobiegać mają specjalne oferty kierowane przez autoryzowane punkty do właścicieli starszych samochodów.
Za mniejszą kwotę
W ramach przyciągania uwagi użytkowników kilkuletnich aut, ASO wybranych marek proponują przy wykonywaniu napraw zamienniki. Są one tańsze od elementów oryginalnych, przy czym różnice w cenach bywają nawet kilkakrotne (np. oryginalne przednie klocki hamulcowe do Jeepa Grand Cherokee kosztują 750 zł, a zamienniki - 266 zł). Taką ofertę mają dla swoich klientów Chrysler, Citroen, Ford, Jeep, Peugeot, Renault, Seat i Toyota. Części sprzedawane są w ramach tzw. linii (gam), np. Eurorepar w Citroenie i Peugeocie, Economy Parts w Seacie czy Optifit w Toyocie.
Innym rozwiązaniem mającym na celu obniżenie kosztów napraw w autoryzowanych punktach jest stosowanie podzespołów regenerowanych zamiast nowych. To części, którym przywraca się pełną sprawność, wymieniając zużyte elementy robocze. Takie podzespoły albo bezpośrednio wchodzą w linię (gamę) zamienników i oferowane są z nimi pod wspólną nazwą (jak ma to miejsce np. w przypadku programu Optifit, obejmującego m.in. rozruszniki i turbosprężarki po regeneracji), albo stanowią niezależną ofertę (w Oplu pod nazwą Program Części Regenerowanych, w Citroenie należącą do gamy Secoia, podczas gdy zamienniki tworzą linię Eurorepar).
Ograniczony wybór
Nie wszystkie naprawy samochodu można wykonać przy użyciu tańszych zamienników. Dostępne są bowiem tylko wybrane części, podlegające naturalnemu zużyciu eksploatacyjnemu. Zwykle należą do nich elementy układu hamulcowego (klocki, tarcze), wydechowego (tłumiki), elektrycznego (alternatory, akumulatory, świece) czy zawieszenia (amortyzatory, łożyska). Dość często dostępne są płyny eksploatacyjne, filtry, żarówki i pióra wycieraczek. Czasem ASO wprowadzają ograniczenia związane z wiekiem samochodu, do którego stosowane są zamienniki. Np. części z gamy Eurorepar mogą być wykorzystywane we wszystkich Peugeotach mających 5 i więcej lat, przy czym podstawowe elementy eksploatacyjne bywają dostępne już dla samochodów 2-letnich. Ford informuje z kolei, że podzespoły Ford Economy można zastosować, jeżeli auto ma więcej niż 4 lata. W przypadku nowszych samochodów polecane są elementy oryginalne.
Chrysler Value Line
Value Line to części produkowane do samochodów Chrysler i Jeep, w przypadku których minął już okres gwarancyjny. Linia obejmuje m.in.: elementy układu hamulcowego i zawieszenia, filtr i paski oraz świece.
Citroen Eurorepar
Części z gamy Eurorepar przeznaczone są do aut 5-letnich i starszych. Elementy objęte są roczną gwarancją. Linia obejmuje klocki i tarcze hamulcowe, elementy układu wydechowego i napędu rozrządu, akumulatory i amortyzatory.
Ford Economy
Elementy do samochodów mających więcej niż 4 lata. Oferta nie jest zbyt bogata (klocki, tłumiki, pióra wycieraczek i oleje). Uzupełniają ją części oryginalne oferowane z rabatami oraz elementy regenerowane, które nie są jednak dostępne jako podzespoły sygnowane hasłem Ford Economy (stanowią oddzielne pozycje).
Peugeot Eurorepar
Części przeznaczone do samochód mających 5 i więcej lat. Udzielane jest na nie 12-miesięczna gwarancja. Linia obejmuje m.in.: elementy napędu rozrządu, amortyzatory, świece, klocki i tarcze, tłumiki.
Renault Motrio
Motrio to części zamienne dystrybuowane przez Renault i przeznaczone dla starszych modeli samochodów różnych marek. Linia obejmuje m.in.: łożyska, amortyzatory, filtry, paski, świece, akumulatory, klocki i tarcze.
Seat Economy Parts
Części oferowane w cenach średnio o 25 proc. niższych od oryginałów. Objęte są 2-letnią gwarancją. Linia obejmuje m.in.: alternatory, akumulatory, klocki i tarcze, tłumiki, świece, amortyzatory.
Toyota Optifit
Zamienniki w opakowaniach oznaczonych logo Toyoty, przetestowane zgodnie z procedurami japońskiej marki. Linia obejmuje m.in.: akumulatory, chłodnice, klocki, żarówki oraz elementy regenerowane: przekładnie kierownicze, alternatory, rozruszniki, sprężarki klimatyzacji, sprzęgła oraz elementy układu napędowego.
Mniej za naprawy
Poza niższymi cenami części, uwagę właścicieli samochodów po gwarancji mają przyciągnąć programy promocyjnych napraw oferowane przez stacje autoryzowane (np. Toyota Serwis Dobrych Cen, Renault 4+, Peugeot Promocja Wieku czy Ford 5+). Koszty remontów aut kilkuletnich są niższe niż pojazdów nowych, przy czym różnice wynoszą do 40 proc. Zdarza się, że im samochód starszy, tym rabat większy. O szczegóły należy oczywiście pytać w ASO.
Zniżki na części oryginalne
Bywa, że niezależnie od możliwości zaproponowania tańszych zamienników, ASO proponuje do starszych samochodów oryginalne podzespoły z rabatami. Np. Ford obniżył cenę ponad 300 takich elementów, m.in. amortyzatorów.
Z logo marki
Niektóre zamienniki są na tyle wysokiej jakości, że producenci samochodów nie wahają się umieścić na ich opakowaniach swojego logo (co zwykle czyni się tylko dla podzespołów oryginalnych). Dzieje się tak np. w przypadku elementów z serii Seat Economy Parts czy Toyota Optifit.
Gwarancja
Zamienniki, podobnie jak elementy oryginalne, objęte są gwarancją. W zależności od marki, którą reprezentuje dane ASO, ochrona gwarancyjna wynosi zwykle od 1 roku do 2 lat.
Akcje sezonowe
Niektóre firmy przygotowują sezonowe akcje promocyjne. Obecnie wciąż można liczyć na zniżki na wybrane akcesoria i usługi w serwisach m.in. BMW, Hondy, Opla, Renault czy Toyoty.
Paweł Tyszko