Jakie silniki nadają się do założenia gazu LPG?
Wielu kierowców, szukając oszczędności, zastanawia się nad wyborem silnika do gazu. Tankowanie na stacjach z LPG staje się coraz popularniejsze i obecnie to jeden z lepszych pomysłów na ekonomiczne podejście do podróżowania autem. Które silniki najlepiej znoszą gaz?
Kierowcy szukają oszczędności wszędzie, gdzie się da. W związku z rosnącymi cenami benzyny i ropy, zainteresowanie instalacją LPG jest jak najbardziej zrozumiałe. Instalacja gazowa może przynieść wymierne oszczędności zwłaszcza tym, którzy sporo jeżdżą, np. przedstawicielom handlowym, choć nie tylko.
Zakładanie instalacji LPG do silników spalinowych stało się popularne przede wszystkim przez niską cenę zakupu tego paliwa. Średnia cena aktualnie waha się w okolicach 3,20 PLN za litr. Choć wartość ta i tak mocno wzrosła przez ostatnie pół roku, to LPG wciąż jest atrakcyjną alternatywą dla paliw kopalnych.
Zdaniem specjalistów, idealny silnik do gazu powinien mieć pośredni wtrysk paliwa. Niestety, wzrost wymagań dotyczących spalania i emisji CO2 sprawia, że w coraz większym stopniu tworzy się coraz bardziej skomplikowane silniki benzynowe.
Z kolei nowoczesny wtrysk bezpośredni wymaga już o wiele droższych instalacji — zwykle V i VI generacji, które wciąż kosztują sporo, bo nawet 7-9 tysięcy złotych. Analizując dane dotyczące konkretnych parametrów silników, wybraliśmy pięć, które najlepiej współpracują z instalacjami LPG.
Ta jednostka ma żeliwny blok, ośmiozaworową głowicę i hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. To jeden z najstarszych reprezentantów ery niezawodnych silników spalinowych.
W tego rodzaju silnikach Skoda oferowała także instalację gazową montowaną fabrycznie. Dla przykładu — Octavia mogła być wyposażona w instalację firmy Landi Renzo.
Przebiegi rzędu 500 tys. km na gazie nie są jej obce, choć w wyniku intensywnej eksploatacji po przebiegu 250-300 tys. km jazdy na gazie, trzeci lub czwarty cylinder od strony rozrządu zaczyna spalać dość dużo oleju silnikowego.
Mogą też zdarzyć się awarie przepustnicy i modułu zapłonowego.
Koszt instalacji gazowej do tego silnika wynosi aktualnie około 2500 zł. Spalanie zależy oczywiście od trybu jazdy, jednak szacuje się, że średnie zużycie gazu jest zbliżone do 10 litrów na 100 kilometrów.
Dwulitrowe silniki Hondy do dzisiaj mają uznanie wśród kierowców, którzy cenią je wytrzymałość oraz dobrą tolerancję gazu. Z tym silnikiem można obecnie spotkać na drogach między innymi nieśmiertelną Hondę "UFO" Civic, a także wybrane Accordy.
Koszt instalacji LPG nie powinien przekroczyć 2-3 tys. zł. Spalanie w ruchu miejskim waha się między 10-12 litrów gazu na 100 km. Warto jednak skrócić interwał wymiany oleju do 15 tys. km i pamiętać o regulacji luzów zaworowych.
Choć marka ta nie jest w Polsce zbyt popularna, to entuzjaści LPG doskonale wiedzą, że silniki tbokser ego producenta do gazu nadają się idealnie. Problem tkwi tylko w konieczności regulacji zaworów, które po założeniu gazu trzeba kontrolować co około 40-50 tys. km.
Warto pamiętać, że wolnossący 2-litrowy silnik tego producenta potrafi być zaskakująco oszczędny! Średnie spalanie w mieście wynosi 8-9 litrów/100 km. Koszt montażu instalacji LPG zaczyna się tutaj od 2500-3000 zł.
W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć silników benzynowych od Toyoty. Marka ta długo kazała czekać na odpowiednie silniki do gazu.
Te wymienione powyżej mają pośredni wtrysk i cieszą się bardzo dobrymi opiniami wśród gazowników.
Jednostki te nie biorą oleju, nie mają także problemu z głowicami. Starsze VVT-i miewały kłopoty z kolektorem ssącym. Warto również pamiętać, że aby silnik dobrze się spisywał, trzeba przestrzegać interwałów olejowych, o jakich zostaniemy poinformowani przez mechanika, który będzie dla nas zakładał instalację.
Z tymi silnikami obecnie jeżdżą Toyoty Auris, Avensis czy RAV4. Auta te mogą spalać około 10-11 litrów/100km. Świetnie sprawdzają się tutaj instalacje 4. generacji, za które nie zapłacimy więcej, niż 3000-3500 zł.
Jednostka jest ceniona za rozsądny stosunek zużycia paliwa do oferowanych osiągów oraz za naprawdę przyzwoitą trwałość. Motory te występują we Fiacie Tipo czy w Alfie Romeo Giulietta. Zawory są tutaj regulowane hydraulicznie, a spalanie w mieście waha się na poziomie 9 litrów/100 km. Koszt montażu instalacji wynosi około 3000 złotych.