Jak działa odcinkowy pomiar prędkości? Czy rejestruje wykroczenia motocykli?

Odcinkowy pomiar prędkości to system kontroli, który od lat wprowadzany jest w różnych rejonach Polskich. Jego legalność, a właściwie legalność kar, które są nakładane za jego sprawą jest wątpliwa. W jaki sposób urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości rejestrują wykroczenia? Czy mogą zarejestrować przekroczenie prędkości na motocyklu?

Odcinkowe pomiary prędkości to kolejny pomysł rządzących na wyciskanie kasy ze zbyt żywiołowo jeżdżących kierowców w Polsce. System po raz pierwszy został wprowadzony ponad dekadę temu i regularnie jest rozbudowywany o kolejne odcinki na których mierzona jest średnia prędkość pojazdów. Na jej podstawie wystawiane są mandaty za przekroczenie prędkości.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości to system dwóch lub więcej kamer ustawionych na danym odcinku drogi, z których każda skanuje numery rejestracyjne samochodu. System nie mierzy prędkości jako takiej, a raczej wylicza ją prostym działaniem matematycznym, na podstawie czasu, w którym dany samochód przejechał dany odcinek pomiarowy. Działanie jest proste: przykładowo jeśli odcinek pomiarowy ma długość 2 kilometrów, a dany samochód przejechał go w czasie minuty, to jechał z prędkością średnią wynoszącą 120 km/h (2 km x 60 min = 120 km/h).

Reklama

Czy karanie na podstawie wyliczeń odcinkowego pomiaru prędkości jest legalne?

Sposób i warunki ukarania mandatem reguluje Prawo o Ruchu Drogowym, a konkretnie Artykuł 97 paragraf 3, który stanowi:

W związku z tym istnieją uzasadnione wątpliwości co do legalności karania na podstawie wyliczeń odcinkowego pomiaru prędkości. Trudno bowiem wskazać tu dokładny czas i miejsce popełnienia wykroczenia, a także kwalifikację prawną, bowiem w polskim prawie nie ma paragrafu, który pozwalałby karać za prędkość średnią, a jedynie za przekroczenie prędkości zmierzone w danym momencie w danym miejscu.

Nie ma też mowy o przedziale czasowym, w którym dokonywany jest pomiar. Nawet wideo rejestratory w samochodach policyjnych rejestrują pojedyncze pomiary prędkości i na ich podstawie kierowca karany jest mandatem - nie ma tam mowy o wyliczaniu prędkości średniej.

Na podstawie jakich przepisów policja karze kierowców opierając się na wynikach odcinkowych pomiarów prędkości pozostaje niewiadomą, ale to nie pierwsze i jedyne nagięcie przepisów w kwestii wlepiania mandatów.

Czy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce może "ustrzelić motocyklistów"

Wydaje się, że jedyną grupą, która póki co pozostaje bezkarna na odcinkowych pomiarach prędkości są motocykliści. Systemy OPP w Polsce w tej chwili rejestrują tylko dane pojazdów nadjeżdżających (od przodu) sczytując ich numery rejestracyjne i identyfikując je na tej podstawie. Motocykle mają "blachy" jedynie z tyłu, zatem na odcinkowych pomiarach prędkości pozostają bezkarni. Dlaczego tak jest?

Polskie prawo przewiduje karanie mandatami jedynie osoby odpowiedzialne za wykroczenie i na razie nie ma możliwości karania właścicieli pojazdów (co zresztą również nie wydaje się legalne i zgodne z prawem), zatem aby móc ukarać kierowcę należy go zidentyfikować. Pozwalają na to jedynie zdjęcia i nagrania od przodu pojazdu (jeśli to nie właściciel jechał musi wskazać kierowcę samochodu).

Fakt że system nie będzie mógł kontrolować motocyklistów potwierdza przedstawiciel firmy Sprint, która została wybrana prze GITD do przygotowania urządzeń mających rejestrować wykroczenia na odcinkowych pomiarach prędkości w Polsce - Rafał Ogonowski:

Motocykliści mogą więc spać spokojnie. Firma Sprint dysponuje jednak doświadczeniem i sprzętem, który pozwoli rozbudować OPP o dodatkowe kamery rejestrujące pojazdy na tzw. "odjeździe" co oznacza, że niedługo kamery będą mogły rejestrować również wykroczenia motocyklistów. Jak będzie z późniejszą identyfikacją w celu nałożenia mandatu - tego nie wiadomo.

O tym, że kamery będzie można odwrócić by "polować" również na motocyklistów, przedstawiciele CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) - a konkretnie ówczesny rzecznik prasowy, Łukasz Majchrzak - mówili już w 2014 roku, ale na razie niewiele z tego wyniknęło.

Urządzenia firmy Sprint działają już z powodzeniem między innymi w Czechach, testowali je również Austriacy, zatem firma ma duże doświadczenie w przygotowywaniu odcinkowych pomiarów prędkości.

Kontrowersje wokół odcinkowych pomiarów prędkości nie tylko w Polsce

Niespełna cztery lata temu w Dolnej Saksonii w Niemczech testowano odcinkowy pomiar prędkości na odcinku drogi B6 w Laatzen, nieopodal Hanoweru. Zaledwie po kilku tygodniach sąd w Hanowerze uznał, że system należy wyłączyć, bowiem nielegalnie rejestruje dane wrażliwe fotografując i zapamiętując tablice rejestracyjne wszystkich samochodów.

Po krótkim czasie w regionie Dolnej Saksonii zmieniono przepisy dotyczące Policji i legalności rejestrowania tablic (miały być przechowywane przez krótki okres czasu) i ponownie uruchomiono system, jednak wskazuje to na fakt, że OPP budzi więcej wątpliwości co do legalności.

Odcinkowe pomiary prędkości w Polsce

Na razie w Polsce działa 30 odcinkowych pomiarów prędkości, ale w 2023 roku GITD planuje poszerzyć działalność tego systemu o kolejne 39 odcinków. Według informacji podanych prze CANARD, system OPP w 2022 roku zarejestrował ponad 160 tys. naruszeń przepisów dotyczących prędkości. Dla porównania fotoradary na terenie Polski "ustrzeliły" ponad 969 tys. kierowców przekraczających prędkość.

W tabeli poniżej możemy znaleźć lokalizacje wszystkich 30 odcinkowych pomiarów prędkości:

Odcinkowe pomiary prędkości w Polsce (stan na kwiecień 2023)

 WojewództwoMiejscowośćOdcinek pomiarowyDługość odcinkaNr drogi
1warmińsko-mazurskieGietrzwałdw stronę Olsztyna, w stronę Ostródy5026 m16
2warmińsko-mazurskieGwiazdowow stronę Rozóg, w stronę Mrągowa5619 m59
3pomorskieRedaw stronę Redy, w stronę Pucka1648 m216
4lubuskieSulechóww stronę Wolsztyna, w stronę Sulechowa2995 m32
5lubuskieSzlichtyngowaw stronę Wschowy, w stronę Głogowa2529 m12
6opolskieŁosiówod strony Wrocławia, od strony Opola2161 m94
7podlaskieZwierkiod strony Białegostoku, od strony Zabłudów3835 m19
8mazowieckieKarniewood strony Gołymin-Ośrodek, od strony Makowa Mazowieckiego1800 m60
9mazowieckieStrachówkaod strony Mińska Mazowieckiego, od strony Ostrowi Mazowieckiej2650 m50
10mazowieckieSochaczeww stronę Żyrardowa, w stronę Sochaczewa2847 m50
11mazowieckieBlizne Łaszczyńskiegow kierunku Poznania, Mory-Bemowo2955 mS8
12mazowieckie Warszawa ul. Łabiszyńska - Marki ul. Szpitalna, Marki-Łabiszyńska4041 mS8
13mazowieckieSulejówekw stronę Mińska Mazowieckiego, w stronę Warszawy1505 m92
14mazowieckieWarszawaTunel S2, w stronę Mińska Mazowieckiego, Ursynów2520 mS2
15mazowieckieWarszawaTunel S2, w stronę Poznania, Wilanów2533 mS2
16mazowieckieRegutod strony Góry Kalwarii, od strony Kołbieli2760 m50
17łódzkieZłotaw stronę Rawy Mazowieckiej, w stronę Łodzi3279 m72
18łódzkieTomaszóww stronę Białobrzegów, w stronę S82169 m48
19łódzkieKlukiw stronę Bełchatowa, w stronę Wielunia1394 m74
20świętokrzyskieRadlinw stronę Opatowa, w stronę Kielc3996 m74
21lubelskieŁuszczów Pierwszyw stronę Łęcznej, w stronę Lublina2881 m82
22lubelskieŁęcznaw stronę Włodawy, w stronę Łęcznej3891 m82
23podkarpackieJamnicaw stronę Stalowej Woli, w stronę Tarnobrzega6520 m871
24podkarpackieKolbuszowa Górnaw stronę Rzeszowa, w stronę Radomia2525 m9
25podkarpackieIskrzyniaw stronę Barwinka, w stronę Rzeszowa1392 m19
26małopolskieTarnóww stronę Rzeszowa, w stronę Krakowa4393 m94
27małopolskieSkomielna BiałaTunel S7, wyjazd Naprawa, kier. Kraków, Tunel S7, wyjazd Skomielna B.,k. Zakopane2042 mS7
28śląskieTarnowskie Góryw stronę Bytomia, w stronę Poznania993 m11
29śląskieWilczaw stronę Gliwic, w stronę Rybnika2201 m78
30śląskieGorzycew stronę Gliwic, w stronę Ostrawy850 m78

Poniżej znajduje się lista 39 nowych lokalizacji odcinkowych pomiarów prędkości:

Odcinkowe pomiary prędkości. 39 nowych lokalizacji

WojewództwoLokalizacjaDroga
MazowieckieKanie-Otrębusy (odcinek 1,4 km)DW719
MazowieckieNatolin - Chrzanów Duży - Grodzisk MazowieckiDW579
Mazowieckieobwodnica MszczonowaDK50
ŁódzkiePomorzany / BocianyA1
ŁódzkieDobroń - Pabianice Płn. (odcinek 5,4 km)S14
ŁódzkieŁódź (Chocianowicka - Łaskowice)P 1120E
Mazowieckieobwodnica BiałobrzegówS7
ŁódzkieBychlew - JadwininDW485
ŁódzkieMokra PrawaDK70
PodkarpackieNosówka (ul. Dębicka na odc. 4 km)P 1391
PodkarpackieDukla (Trakt Węgierski) DK19 
Podkarpackie Nowa Dęba  DK9 
Podkarpackie Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka DW835 
Dolnośląskie Bierzów - Przylesie DW403 
ZachodniopomorskiePiecnik - Nieradz DK10 
ZachodniopomorskieŁubianka - BrynkaDW151 
Lubuskie Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie DK27
Lubuskie Sudoł - RadomiaDK32 
Lubuskie Chełmsko - Przytocznia (odcinek 3 km)DK24 
MałopolskieWęzeł Balice - Węzeł Rudno A4
MałopolskieKęty, ul. Sobieskiego (odcinek 1,3 km) 
ŚląskieBraci Reńców DW902 
OpolskieKietlice - Kilisino DW416 
Śląskie Jankowice (ul. Nowa) - Świerklany (ul. Plebiscytowa) DW929 
Śląskie Al. Jana Nowaka JeziorańskiegoDK88
WielkopolskieTarnowo Podgórne - Poznań Ławica S11 
WielkopolskieKonin (od MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary)A2 
LubelskieHrubieszów (odcinek 4,1 km) DW844
Lubelskie Gołąb (odcinek 3,7 km)DW801 
Kujawsko-PomorskieRogoźno Zamek - KłódkaDK16
Kujawsko-PomorskieWęzeł Nowy Ciechocinek - MOP KałęczynekA1
PomorskiePeplin - Swarożyn (odcinek 10,2 km)A1 
PomorskieBorowoDW211
Kujawsko-PomorskieRycerzewo (odcinek 6,2 km)DW251
Dolnośląskie Kostomłoty - Kąty Wrocławskie (odcinek A4)A4
DolnośląskieWrocław, Al. Jana III Sobieskiego  Gminna
LubuskieMotylewo - ŁupowoDW132
ŚląskieAl. Jana Nowaka Jeziorańskiego DK88
PodkarpackieNisko, ul. SandomierskaDK77

***

ITD/Interia.pl
Dowiedz się więcej na temat: odcinkowy pomiar prędkości | CANARD | GITD | Radary | pomiar prędkości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy