Ekologiczne oznaczenia
Rozszyfrowanie nazw niektórych wersji współczesnych samochodów może sprawiać problemy. Dotyczy to głównie aut z grupy „eko”.
System stosowany m.in. w modelu Q7, który całkowicie eliminuje tlenki azotu ze spalin, redukując je do nieszkodliwego azotu i pary wodnej. Auta z clean diesel, podobnie jak samochody ciężarowe, wymagają dodawania do paliwa dodatku AdBlue zawierającego amoniak.
BMW z EfficientDynamics ma wiele rozwiązań służących oszczędzaniu paliwa i redukcji szkodliwych związków w spalinach, np. system start/stop, inne oprogramowanie silnika, elementy nadwozia skorygowane pod kątem aerodynamiki. W opcji także modyfikacje skrzyni biegów.
Rozwiązanie hybrydowe stosowane w droższych modelach BMW. Przykładem jest X6 ActiveHybrid. Wyróżnia się ono nie tylko ekologią, ale także dynamiką. Ma silnik V8 TwinPower Turbo i dwa silniki elektryczne. Łączna moc: 485 KM, łączny moment obrotowy: 780 Nm!
Nazwa dotyczy nowej generacji silników benzynowych zużywających mniej paliwa i emitujących mniej szkodliwych związków. Silniki EcoBoost mają bezpośredni wtrysk, zmienne fazy rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych oraz zaawansowaną konstrukcję układu turbodoładowania.
IMA to wersja hybrydowa starszej generacji Civica, w której silnik elektryczny pełni rolę wspomagającą i nie może samodzielnie napędzać auta. Hybrid jest rozwinięciem koncepcji IMA, ale wciąż jego możliwości elektryczne są znikome. "Na prądzie" jedzie tylko kilka minut.
Oznaczenie Blue Drive (Hyundai) i EcoDynamics (Kia) znajduje się na autach z zapasem spełniających normy emisji dwutlenku węgla. Samochody te mają m.in. system start/stop (ISG), opony o niskim współczynniku oporów toczenia.
Większość modeli Lexusa może mieć (lub seryjnie ma) napęd hybrydowy. Gwarantuje to nie tylko niewielkie zużycie paliwa i czyste spaliny, ale także znakomite przyspieszenie (w razie potrzeby pracują oba silniki). Hybrydowe Lexusy mogą poruszać się wyłącznie "na prąd".
BlueEFFICIENCY to technologie zwiększające wydajność silnika (lepsze osiągi, mniejsze zużycie paliwa). Auta ze znaczkiem BlueEFFICIENCY mają także lepszą aerodynamikę i inteligentne zarządzanie energią (wybrane elementy osprzętu, np. pompa cieczy, są chwilami odłączane).
System całkowitej redukcji tlenków azotu ze spalin do azotu i pary wodnej. Występują dwie wersje: pierwsza, podobnie jak Audi Q7, wykorzystuje dodatek AdBlue, druga jest bezobsługowa (ma dodatkowy katalityczny reaktor generujący potrzebny amoniak).
Oznaczenie znajduje się na samochodach, które z zapasem spełniają obowiązujące normy emisji dwutlenku węgla lub zużycia paliwa.
Oznaczenie wskazujące na fakt, że dany model jest wyposażony w elementy pomagające oszczędzać paliwo. Mogą to być np.: obniżone zawieszenie, dłuższe przełożenia skrzyni biegów, opony o niskim oporze toczenia, poprawiona aerodynamika, itp.
Smart MHD jest jeszcze bardziej ekonomiczny od zwykłego, dzięki systemowi, który wyłącza silnik zawsze, gdy nie jest potrzebny. Dzieje się to nie tylko wtedy, gdy auto zatrzymuje się na światłach, ale także wówczas, gdy podczas hamowania jego prędkość spada poniżej 8 km/h.
Klasyczna i sprawdzona hybryda, która pozwala na jazdę zarówno na silniku spalinowym, jak i na elektrycznym lub z wykorzystaniem obu naraz celem chwilowej poprawy osiągów. Najbardziej popularnym modelem z HSD jest oczywiście Prius.
Logo BlueMotion wskazuje na zastosowanie pakietu rozwiązań, które wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa. Są to m.in. system start/stop, lepsza aerodynamika, "oszczędne opony", a także - analogiczne do tego stosowanego w Mercedesie - inteligentne zarządzanie energią.
Logo DRIVe oznacza, że dla danego modelu oszczędność paliwa i czyste spaliny są sprawą priorytetową. Gama Volvo z pakietem DRIVe jest wyposażona w system start/stop, specjalne oprogramowanie sterujące silnikiem i rozbudowane osłony aerodynamiczne podwozia.
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: producenci