Check engine można łatwo skasować. Nie wszyscy znają ten prosty sposób

Żółta kontrolka z wizerunkiem silnika, czyli tzw. check engine może być zwiastunem problemów. Czasem jednak przyczyna jej zapalenia jest błaha, wówczas kontrolkę można łatwo skasować. Warto wykorzystać metodę samodzielnego kasowania kasować check engine, zanim rozpoczniemy dalszą diagnostykę.

Kontrolka check engine czasem zapala się, chociaż nie pojawiła się poważna awaria silnika. Czasem to denerwujące żółte światełko pojawia się przy drobnych nieprawidłowościach. Pierwszą rzeczą, którą można wówczas zrobić jej skasowanie błędu. Wówczas kontrolka gaśnie i jeśli na nowo się nie zapala, to problem był jednorazowy, minął i nie ma powodu do niepokoju.

Czy można samemu kasować kontrolkę check engine?

Owszem wolno, ale to często nie oznacza usunięcia usterki. Czasem, gdy błąd jest jednorazowy i pochodzi np. z jakiegoś czujnika, skasowanie kontrolki kończy sprawę. Często jednak kontrolka zapala się ponownie, po pierwszym skasowaniu. Wówczas konieczna jest wizyta w warsztacie i przeprowadzenie diagnozy usterki, a następnie usunięcie usterki.

Reklama

Jak skasować check engine bez komputera?

Jeśli masz pewność, że problem z silnikiem został rozwiązany lub przyczyna jest wyjątkowo błaha, to możesz samodzielnie wyłączyć kontrolkę. W niektórych samochodach nie jest konieczna wizyta u mechanika. Wystarczy uzyskać dostęp do akumulatora.

Wtedy należy zdjąć klemę z ujemnego bieguna akumulatora. Powinien być odłączony przez ok. 30 minut. Po tym czasie układ będzie zresetowany wraz z kodem błędu. Wtedy kontrolka błędu check engine zgaśnie bez użycia komputera. Taką metodą błąd można skasować w nieco starszych samochodach. Odłączania akumulatora raczej powinno się unikać w nowych autach, które są nasycone elektroniką. Wówczas lepiej po prostu udać się do mechanika, który przy użyciu komputera zdiagnozuje usterkę i może usunąć problem.

Jak sprawdzić, co jest przyczyną zapalenia check engine?

Żeby móc podłączyć się do systemu w aucie, który odpowiada za wykrywanie błędów w działaniu poszczególnych podzespołów, konieczne jest dysponowanie urządzeniem z wejściem pasującym do gniazda OBD2. To złącze umożliwiające podłączenie zewnętrznych urządzeń diagnostycznych do komputera pojazdu. Trzeba też mieć odpowiednią aplikację na telefon, na przykład Piston, SDProg, Smart Control Free, czy Torque OBD.

Dysponując urządzeniem i oprogramowaniem, można podłączyć się do samochodu. Za pośrednictwem wymienionych wcześniej aplikacji możliwe jest sprawdzenie, co spowodowało podświetlenie kontrolki check engine (sprawdzając wyświetlony kod w Google). Oprócz tego można usunąć komunikat o błędzie. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: check engine | porady dla kierowców
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy