Porównanie: Fiat 500L Trekking, Nissan Qashqai

Dwa crossovery z dieslem i przednim napędem. Qashqaiowi – znanemu i lubianemu królowi sprzedaży – wyzwanie rzuca Fiat 500L w uterenowionej wersji Trekking.

Nissan Qashqai zadebiutował w 2007 r., dzięki czemu załapał się na początki mody na nieduże crossovery (można go nawet nazwać jej współtwórcą) i zyskał ogromną popularność. Wielu przypisywało jego sukces właśnie temu, że nie miał wtedy zbyt dużo konkurentów. Jednak wystarczy spojrzeć na statystyki sprzedaży, by zrozumieć, że to nie brak rywali, lecz udana konstrukcja przyciągnęła do salonów Nissana tylu klientów. 7 lat po premierze i tuż przed rynkowym debiutem następcy Qashqai pozostaje bowiem liderem statystyk (w Polsce wciąż jest najczęściej kupowanym crossoverem).

Reklama

Fiat 500L Trekking dołączył w tym roku, jest więc o wiele nowszą konstrukcją. Różni się od Nissana brakiem wersji 4x4, ale większość nabywców Qashqaia i tak wybiera przedni napęd.

Fiat nawiązuje wyglądem do modelu 500 - prezentuje się bardzo ciekawie, choć niektórym może się wydać zbyt "kobiecy". Ale i Qashqaia trudno by było nazwać nieciekawym autem. Owszem, wygląda bardziej zachowawczo, ale dzięki niezłym proporcjom i zwartej bryle może się podobać.

Nie tylko design

Jeśli jednak nie bierze się pod uwagę designu (w końcu dla wielu osób wygląd auta nie ma zbyt dużego znaczenia), okazuje się, że Fiat ma też inne mocne strony.

Na przykład większą kabinę (co nie powinno dziwić, zważywszy na wyższe aż o 6,5 cm nadwozie). Fiat oferuje wyraźnie więcej przestrzeni nad głowami z przodu oraz na nogi jadących z tyłu. Jego bagażnik jest wprawdzie o 10 l mniejszy, ale ma podwójną podłogę i da się go powiększyć, przesuwając w przód kanapę.

500L Trekking ma też bardziej komfortowe zawieszenie. Sprawniej radzi sobie ono z poprzecznymi nierównościami i pracuje o wiele ciszej niż to w Qashqaiu. Choć podczas dłuższych podróży wygodniejszy okazuje się ten drugi - jego siedzenia nie są tak miękkie, jak w 500L.

Dynamicznej jazdy nie lubią i Fiat, i Nissan. W tym pierwszym zniechęcają do niej spore przechyły nadwozia, w Qashqaiu większa podsterowność. Jednak w żadnym nie jest to niebezpieczne, w razie potrzeby szybko stabilizują je seryjne układy ESP.

Poza asfaltem nieco lepszy jest Nissan. Co prawda Fiat oferuje elektroniczny system Traction+, który wspomaga trakcję na śliskiej nawierzchni, ale ma tylko 14,5 cm prześwitu (Qashqai - 18,8 cm).

Oba testowane auta mają porównywalne silniki wysokoprężne (choć w 500L jest to topowy diesel, a u rywala bazowy). Fiat jest o 5 KM słabszy, ale ma wyższy aż o 80 Nm moment obrotowy. Dzięki temu zdecydowanie wygrywa próbę elastyczności - na 6. biegu rozpędza się równie szybko, jak Nissan na "piątce".

Silnik 500L jest też trochę oszczędniejszy. Na każde 100 km potrzebuje od 5,2 l ON w trasie do 6,8 l w ruchu miejskim. Konkurent w trasie zużywa niemal tyle samo paliwa, ale w mieście różnica rośnie do 0,5 l. To po części zasługa seryjnego w Trekkingu systemu Start&Stop. Co prawda uruchamia on silnik z zauważalnym opóźnieniem, ale na pewno nie pozostaje bez wpływu na spalanie. Co ważne, i rzadko spotykane, przeciwnicy takich systemów mogą go na stałe wyłączyć - nie trzeba tego powtarzać po każdym uruchomieniu silnika.

Przewaga w promocji

Wyposażenie 500L Trekking i Qashqaia w wersji Acenta jest porównywalne. Nissan wyróżnia się seryjną automatyczną klimatyzacją, Fiat oferuje więcej możliwości personalizacji oraz bogatszą listę dodatków.

Włoskie auto (choć wyjechało z fabryki Fiata w Serbii) jest o 2000 zł tańsze od produkowanego w Anglii "japończyka". Ale przy obecnych rabatach Nissan kosztuje 82 900 zł, podczas gdy Fiat - tylko 72 990 zł.

Fiat 500L Trekking, Nissan Qashqai - podsumowanie

Fiat 500L nie tylko wygląda lepiej. Wygrywa też przestronnością, funkcjonalnością, osiągami i zużyciem paliwa. A do tego mniej kosztuje - i to nie trochę mniej, lecz o ok. 10 tys. zł. Przy takiej różnicy w cenie lepsze własności terenowe Qashqaia to za mało, by wyrównać szanse.

Dane techniczne: Fiat 500L Trekking, Nissan Qashqai

 FiatNissan
Model500L TrekkingQashqai
Wersja1.6 MultiJet1.5 dCi Acenta
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1598 cm31461 cm3
Moc maksymalna105 KM/3750110 KM/4000
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750240 Nm/1750
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./6-biegowaman./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość427/180/168 cm433/178/162 cm
Rozstaw osi261 cm263 cm
Masa/ładowność1386/529 kg1418/512 kg
Średnica zawracania10,7 m10,6 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)400/1310 l410/1515 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (ON)65 l (ON)
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna175 km/h177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,0 s12,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s →13,1 s →
Elastyczność 60-100 km/h7,6 s (4. bieg) 8,4 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h13,0 s (6. bieg) 14,9 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)38,2 m →36,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)38,0 m →37,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h68,5 dB →66,9 dB
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)5,6/4,1/4,75,8/4,4/4,9
Teoretyczny zasięg1060 km1330 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)6,8/5,2/6,07,3/5,3/6,3
Rzeczywisty zasięg830 km1030 km
Cena standardowa85 990 zł87 900 zł
Cena promocyjna
72 990 zł82 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST

Kia Sportage 1.7 CRDi, Nissan Qashqai 1.6 dCi - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy