Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - test
Fiat 500L konkuruje z miejskimi minivanami. W wersji Trekking może też bez problemu stawić czoła małym crossoverom, a nawet kompaktowym SUV-om.
Włosi długo zwlekali z wprowadzeniem na rynek małego crossovera. W efekcie 500L Trekking musi się zmagać z liczną konkurencją. Ma nad nią jednak istotną przewagę - słuszny wzrost. Mierzący 167,9 cm Fiat jest o 2,9 cm wyższy od Skody Roomster Scout i aż o 12,3 cm od Peugeota 2008. W obu rzędach miejsca jest sporo nie tylko nad głowami, ale także na nogi. Duża powierzchnia szyb dodatkowo potęguje poczucie przestronności.
Gra pozorów
Z zewnątrz odmiana Trekking zyskała ochronne nakładki i o 2 cm wyższy prześwit (choć 14,5 cm to nadal niewiele). Reszta nie różni się od 500L. Siedzi się tu niczym w małym autobusie, jednak dzięki sporemu zakresowi regulacji fotela i kolumny kierownicy bez problemu można zająć wygodną pozycję.
Poza terenowymi atrybutami 500L Trekking otrzymał system Traction+ naśladujący działaniem blokadę dyferencjału. W razie poślizgu jednego z przednich kół elektronika przyhamuje je, przekazując moment obrotowy na drugie, o lepszej przyczepności. Układ ten nie zastąpi napędu 4x4, ale tak naprawdę właściciele crossoverów rzadko go potrzebują. Poza utwardzonymi drogami przydają się także opony błotno-śniegowe typu M+S, oferowane na życzenie bez dopłaty. Niestety, wydłużają one drogę hamowania. Podczas szybkiej jazdy po zakrętach nadwozie Fiata nie przechyla się zanadto, a jego sprężyste zawieszenie pochłania większość dziur.
Optymalna konfiguracja
Pracujący pod maską diesel o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM to najlepszy wybór spośród dostępnych do tego modelu jednostek. Zużywa rozsądne ilości paliwa: w trasie niewiele ponad 5 litrów, a w korkach niespełna 8 l/100 km. Zapewnia przy tym osiągi wystarczające podczas rodzinnej wycieczki za miasto. Plus za możliwość całkowitego wyłączenia systemu start-stop, minus za niezbyt precyzyjną pracę 6-biegowej skrzyni.
Przestronny, modny i sensownie wyceniony - Fiat 500L Trekking to dobra alternatywa dla crossoverów z przednim napędem.
Ocena: ☆☆☆☆
PEUGEOT 2008
silnik: t.diesel, 1.6, R4, 92 KM
cena: od 71 700 zł
jednym zdaniem: francuski crossover jest mniejszy od Fiata i tak jak on również nie ma napędu 4x4
SKODA ROOMSTER SCOUT
silnik: t.diesel, 1.6, R4, 105 KM
cena: od 70 950 zł
jednym zdaniem: Roomster Scout ma praktyczne nadwozie z osłonami ochronnymi, brak napędu 4x4
Wyposażenie Trekkinga jest porównywalne z 500L w wersji Easy. Oba samochody kosztują niemal tyle samo - 74 tys. zł. Okazuje się więc, że za wyższy prześwit, osłony ochronne i system Tracion+ nie trzeba dopłacać. To bardzo atrakcyjna oferta.
Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała