Mini 5d Cooper S

Wśród miejskich hatchbacków zdecydowanie dominują pięciodrzwiowe wersje nadwoziowe. Mini 3. generacji też doczekało się takiej praktycznej odmiany.

Niegdyś praktycznie bezkonkurencyjne, dziś samochody z logo brytyjskiej marki mają licznych rywali - także wśród aut popularniejszych marek. Receptą na dalsze wzrosty sprzedaży mają być generalne porządki w ofercie, w tym wycofanie niszowych modeli Coupe, Roadster oraz Paceman. Po raz pierwszy gamę hatchbacka uzupełniła natomiast odmiana 5-drzwiowa.

Dla małej rodziny

Nowy wariant nie powstał jednak wyłącznie przez skrócenie przednich drzwi i dodanie tylnych. Względem wersji 3d ma dłuższe nadwozie, szerszą tylną kanapę (+3 cm) oraz większy bagażnik - a to wszystko przy zachowaniu wymiarów mających gwarantować typową dla Mini zwinność. Niestety, o ile z przodu przestrzeni na nogi i nad głową jest sporo, to na szerokość już przeciętnie, zaś z tyłu panuje zwyczajna ciasnota. W miarę wygodnie będzie tam jedynie osobom niższej postury - wyższe zmieszczą się awaryjnie,
jeśli podróżujący z przodu przesuną swoje fotele. Do korzystania ze środkowego miejsca nie zachęca masywny tunel, a wąski otwór drzwi utrudnia montaż fotelika dla dziecka.

Reklama

Z pozycji kierowcy prawie nic się nie zmieniło - prawie, bo krótsze drzwi ułatwiają wysiadanie na parkingach. Reszta jak w wersji 3d: daleko odsunięta szyba czołowa (żeby ustawić lusterko wsteczne, trzeba oderwać plecy od oparcia), szerokie słupki oraz nisko zamocowane fotele. Niezbyt obszerne, ale z długimi siedziskami i porządnym wyprofilowaniem.

Sam kokpit jest bardziej cywilizowany niż w poprzedniku - zarówno pod kątem obsługi, jak i jakości wykończenia. Nie stracił jednak swojego uroku. Analogowy prędkościomierz z konsoli centralnej trafił za kierownicę, ale - podobnie jak obrotomierz - z uwagi na małą tarczę nadal nie jest czytelny.

Atutem Mini jest opcjonalny system multimedialny (cena od 3529 zł), bazujący na BMW iDrive. Działa intuicyjnie, ma sprawną nawigację, a odręczne wpisywanie znaków za  pomocą gładzika okazuje się szybsze niż wybieranie ich z menu. Szkoda, że obsługa umieszczonego między fotelami panelu wymaga nienaturalnego zginania nadgarstka.

Dla dużej przyjemności

Ważący 1240 kg, 4-metrowy wóz trudno nazwać gokartem. Nisko położony środek ciężkości, wielowahaczowe tylne zawieszenie (klasowy wyjątek) i spontaniczny układ kierowniczy sprawiają jednak, że Mini prowadzi się jak auto o rozmiar mniejsze - i to przy zachowaniu akceptowalnego komfortu. Jego tendencje do nadsterowności łagodnie gasi elektronika (z możliwością odłączenia).

W opcji, za 1235 zł, dostępny jest wybór trzech trybów jazdy: normalny, "zielony" - mocno ogranicza wigor silnika i sprzyja oszczędnej jeździe, oraz sportowy. Ten ostatni wzmacnia reakcje przepustnicy, a przy okazji wydobywa z wydechu przyjemną chrypkę przy odpuszczaniu gazu.

Wbrew panującym trendom, nowy Cooper S otrzymał większe serce od poprzednika: 2.0 (192 KM) zamiast 1.6 (184 KM). Jednostka ma duży zakres użytecznych obrotów i zapewnia sportowe osiągi, choć nie jest tak żywiołowa jak wcześniejsza. Warto dopłacić do sportowego automatu - reaguje agresywnie i nie ingeruje w tryb manualny.

Nieźle doposażony Cooper S kosztuje tyle, co kompaktowy hot hatch (w tym 3700 zł za dodatkową parę drzwi). Ale pod względem designu i prowadzenia to wyjątkowo konkurencyjna maszyna. W wersji 5d stworzona nieco na siłę, co przyznają sami przedstawiciele Mini - jej udział w sprzedaży hatchbacka szacują na około 1/3.

Mini 5d Cooper S: podsumowanie

Dodatkowe drzwi nie zmieniły charakteru Mini - ani jego gokartowej natury, ani umiarkowanej praktyczności.

Mini 5d Cooper S: zalety
Bogata oferta personalizacji, sportowa pozycja za kierownicą, przyzwoite osiągi, sprawny automat, znakomite prowadzenie i hamulce

Mini 5d Cooper S: wady
Ciasna kabina, spory hałas przy wysokich prędkościach, duże zużycie paliwa, tylko 4 gwiazdki w teście Euro NCAP, wysoka cena

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa: Mini 5d Cooper S

 Mini 5d Cooper S
Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1998 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna192 KM/4700
Maks. moment obrotowy280 Nm/1250
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość401/173/143 cm
Rozstaw osi257 cm
Średnica zawracania11,0 m
Masa/ładowność1240/520 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)278/941 l
Poj. zbiornika paliwa44 l (Pb 95)
Opony195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,2 s
Elastyczność 60-100 km/h4,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h6,9 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)35,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)35,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB →
Rzeczywista prędkość*98 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,4
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,0/4,6/5,5
Teoretyczny zasięg800 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,3/6,9/9,1
Rzeczywisty zasięg480 km
Cena wersji podstawowej**105 000 zł
Cena112 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Urok Mini powszednieje? - RYNEK MOTORYZACYJNY

Mini Cooper (2001) - OPINIE O SAMOCHODACH UŻYWANYCH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy