Kompatybilność aut podczas zderzenia

Co powoduje, że nieduże samochody są tak mało odporne na zderzenia z większymi autami?

Jak „bezpieczne” są samochody podczas testu zderzeniowego pokazują próby przeprowadzane m.in. przez organizację Euro NCAP. Niestety, uderzenie w specjalną barierę nie do końca odzwierciedla warunki, jakie zdarzają się podczas rzeczywistych kolizji i wypadków. Duże dysproporcje w zniszczeniach występują szczególnie wtedy, gdy jedno z aut jest wyraźnie większe od drugiego. Wówczas nawet jeżeli oba pojazdy mają wysokie noty (np. po pięć gwiazdek w crash testach Euro NCAP), to w dużym samochodzie poziom bezpieczeństwa podczas zderzenia będzie znacznie wyższy niż w małym.

Odpowiadają za to głównie dwa czynniki (jeżeli dla uproszczenia przyjąć, że zderzenie jest czołowe): różnica mas samochodów oraz inne położenie podłużnic, które przejmują energię zderzenia. Zgodnie z prawami fizyki, lżejsze auto zostanie odrzucone przez cięższe (wzrost przeciążeń). Jeżeli natomiast chodzi o podłużnice nadwozia, to w większym samochodzie są one położone wyżej, przez co nie trafiają na podłużnice mniejszego auta. Wtedy zwykle duży samochód „wjeżdża” na małe auto, wywołując w nim znaczne zniszczenia.

By poprawiać bezpieczeństwo samochodów, niemiecki automobilklub ADAC opracował nową metodę testowania. W tej próbie sprawdzany samochód uderza w auto-barierę, odpowiadające wielkością i masą samochodowi kompaktowemu (1400 kg). Deformacje samochodu po takim zderzeniu są w stanie wiele powiedzieć na temat „zgodności” obu uczestników kolizji.

Są też pomysły, aby samochody miały we wzmocnieniu czołowym specjalną tarczę. Wtedy bez względu na rozmiary auta, strefy pochłaniania energii zawsze trafiałyby na siebie. 

Reklama

Jak poprawić odporność małych aut?

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy