Toyota FJ Cruiser - pożegnanie
Na początku przyszłego roku do sprzedaży trafi pożegnalna wersja Toyoty FJ Cruiser.
Produkowana od 2006 roku terenówka Toyoty nie jest dostępna w Europie, ale pojedyncze egzemplarze modelu trafiają do Polski drogą prywatnego importu. Retrostylizacja FJ Cruisera nawiązuje do Land Cruisera serii 40, oferowanego od lat 60. Pod blaszanym płaszczem model skrywa technikę poprzedniej generacji Land Cruisera (J120). Do jego napędu służy 4-litrowy, benzynowy silnik V6 (264 KM), współpracujący z 6-biegową skrzynią ręczną lub 5-stopniowym automatem.
FJ Cruiser powstał głównie z myślą o rynku północnoamerykańskim i przez pierwsze dwa lata znajdował tam imponującą liczbę ponad 55 tys. nabywców rocznie. Później jego sprzedaż spadła jednak do kilkunastu tysięcy sztuk rocznie, głównie ze względu na rosnącą konkurencję w segmencie SUV-ów. Toyotę chwalono za stylowy wygląd i dzielność w terenie, krytykowano jednak za niepraktyczne nadwozie (m.in. mały bagażnik, słabą widoczność) i spory apetyt na paliwo.
Japoński koncern ogłosił właśnie, że w lutym br. do salonów w USA trafi pożegnalna edycja FJ Cruisera o nazwie Trail Teams Ultimate Edition, limitowana do 2500 egzemplarzy. Każdy z nich standardowo otrzyma napęd na obie osie, układ stabilizacji toru jazdy VSC, systemy wspomagające jazdę w terenie, aluminiową osłonę podwozia, terenowe ogumienie z 16-calowymi obręczami oraz sportowe zawieszenie Bilstein.
W ciągu 8 lat Toyota wyprodukowała ponad 200 tys. egzemplarzy FJ Cruisera. Na razie nieznane są informacje dotyczące następcy modelu.
msob