Premiera Volvo V40 Cross Country
Podczas salonu samochodowego w Paryżu Volvo zaprezentuje nową odmianę kompaktowego modelu V40 z przydomkiem "Cross Country".
Nazwa ta po raz pierwszy pojawiła się w 1997 roku, wraz z debiutem Volvo V70 XC. Na tle pozostałych wersji wyróżniał się on plastikowymi osłonami zderzaków i nadkoli, większym prześwitem oraz napędem na obie osie. W 2000 roku, przy okazji premiery drugiej generacji modelu, nazwę V70 XC zamieniono na XC70. Tak pozostało również w przypadku obecnej, trzeciej generacji XC70.
Teraz przydomek "Cross Country" będzie towarzyszył nowej odmianie V40. Lokuje się ona gdzieś w połowie pomiędzy typowymi crossoverami z serii XC oraz "cywilnymi" modelami Volvo. Cechy szczególne? Wyższa o 4 cm pozycja za kierownicą, większe koła (alufelgi o średnicy do 19 cali), dodatkowe osłony ochronne i nowe zderzaki (przedni z diodowymi światłami do jazdy dziennej) oraz relingi dachowe.
"Uterenowione" Volvo V40 stawia na indywidualizm - skórzana tapicerka dostępna jest w jednym z pięciu wariantów kolorystycznych, diodowe oświetlenie kabiny ma siedem odcieni, a lista opcji obejmuje m.in. panoramiczny dach. Funkcjonalność samochodu zwiększa podwójna podłoga 335-litrowego bagażnika oraz składane oparcie przedniego prawego fotela. I jak przystało na samochód z chłodnej Szwecji, w drzwiach wygospodarowano specjalny schowek na skrobaczkę do szyb.
Większość odmian V40 Cross Country będzie występować tylko z napędem przednich kół. Dotyczy to czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 T4 (180 KM i 270 Nm), czterocylindrowych turbodiesli 1.6 D2 (115 KM i 285 Nm) i 2.0 D3 (150 KM i 350 Nm) oraz pięciocylindrowego turbodiesla 2.0 D4 (177 KM i 400 Nm). Wszystkie jednostki połączone są z 6-biegową przekładnią mechaniczną; opcjonalny automat o takiej samej liczbie przełożeń dostępny jest dla wersji D3 i D4. Wariant T4 za dopłatą oferowany jest z 6-stopniową przekładnią dwusprzęgłową.
Napęd na obie osie będzie dostępny w topowej odmianie T5 z pięciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 litra i mocy 254 KM oraz 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Standardowo współpracuje on z 6-stopniowym automatem.
Każde Volvo V40 Cross Country - bez względu na typ przekładni - jest seryjnie uzbrojone w system start-stop.
Szwedzki producent zamierza sprzedawać rocznie około 17 tys. sztuk nowej wersji V40, z czego około 50 proc. w Europie i około 30 proc. w Chinach. Sprzedaż auta w Polsce ruszy w październiku br., a pierwsze egzemplarze wyjadą na nasze ulice w grudniu.
Volvo V40 Cross Country będzie produkowane w belgijskim Ghent.
Marcin Sobolewski