Nowy turbodiesel Audi
Podczas trwającego właśnie Wiedeńskiego Sympozjum Samochodowego, Audi zaprezentowało nową generację jednostki 3.0 TDI Clean Diesel z sześcioma cylindrami w układzie "V".
Nowa odsłona 3-litrowego turbodiesla ma 2967 ccm pojemności i dwa rzędy cylindrów rozwarte pod kątem 90 stopni. Na razie do oferty trafi w dwóch wersjach mocy - 218 oraz 272 KM. Mocniejsza z nich będzie generowała aż 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Co bardziej istotne, przynajmniej z punktu widzenia europejskich norm emisji spalin, jednostka legitymuje się nawet o 13 proc. niższym zużyciem paliwa od poprzednika, co oznacza, że emituje do 15 gramów dwutlenku na kilometr mniej.
Względem poprzednika w silniku pojawiło się kilka nowości: zoptymalizowane pod kątem tarcia pierścienie tłokowe i sworznie, skrzynia korbowa i nowe głowice z osobnymi pętlami chłodzącymi, nowy układ zarządzania energią, a także zmodernizowana turbosprężarka i pompa olejowa o zmiennym wydatku. Ponadto, po raz pierwszy na rynku, zastosowano katalizator SCR ("unieszkodliwiający" tlenki azotu) z układem wtrysku czynnika AdBlue zintegrowany z filtrem cząstek stałych w jednym zespole. W rezultacie turbodiesel spełnia normę Euro VI, która zacznie obowiązywać od września br.
Do Wiednia inżynierowie Audi przywieźli również nową generację dwusprzęgłowej, zautomatyzowanej przekładni S tronic o 7 przełożeniach, przeznaczonej do współpracy z silnikami montowanymi wzdłużnie i napędzającymi przednie koła. I ona przyczynia się do zmniejszenia apetytu na paliwo (co przekłada się na niższą emisję dwutlenku węgla - do 10 g/km, zależnie od modelu).
msob
Przewodnik po silnikach - Volkswagen (TDI)