Ford pracuje nad 150-konnym silnikiem 1.0 EcoBoost
3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 1 litra będzie dostępny w kolejnej, mocniejszej wersji - informuje brytyjski "Auto Express".
Zaprezentowana w 2009 roku jednostka dostępna jest obecnie w dwóch wersjach mocy (100 i 125 KM) i służy m.in. do napędu Focusa oraz B-Maxa. Niebawem trafi do odnowionej Fiesty, a w przyszłości - pod maskę nowej generacji Mondeo.
Silnik 1.0 EcoBoost ma 3 cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy rozrządu (Ti-VCT), kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą i współpracuje z niewielką turbosprężarką, której wirnik potrafi rozkręcić się do niemal 250 tys. obr./min.
Na potrzeby sportu motorowego Ford zdołał już "wycisnąć" z silnika 1.0 EcoBoost niemal 200 KM. Inżynierowie firmy pracują teraz nad produkcyjną odmianą jednostki o mocy około 150 KM. Zaznaczają jednak, że tak wzmocniona wersja zostanie kompletnie przeprojektowana.
Uzyskanie tak wysokiej mocy z pojemności zaledwie 1 litra to sposób na satysfakcjonujące osiągi przy zachowaniu umiarkowanego zużycia paliwa. Obecnie co trzeciego sprzedawanego w Europie Focusa napędza właśnie silnik 1.0 EcoBoost.
Marcin Sobolewski