Budowa autostrad

Zima nie zatrzymała budowy obwodnicy Krakowa

Zima tego roku nie jest szczególnie dotkliwa i pozwala na kontynuowanie prac na budowie Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52. Na jakim etapie jest realizacja projektu?

Północna Obwodnica Krakowa - postęp prac

W ostatnim czasie, dzięki sprzyjającej pogodzie, trwało betonowanie różnych elementów obiektów inżynierskich. W Zielonkach zabetonowano korpus przyczółku wiaduktu w ciągu S52 nad ul. Parkową i potokiem Bibiczanka oraz ławę fundamentową wiaduktu w ciągu ul. Długiej. Zabetonowany został też pierwszy segment stropu tunelu w Zielonkach (od strony portalu wschodniego) oraz ława fundamentowa podpory wiaduktu nad ul. Jurajską w Krakowie.  

W zakresie robót drogowych prowadzone są prace na jednym odcinku wykopu, w którym poprowadzona będzie trasa. Trwa transport kruszywa. 

Reklama

Do tej pory zakończona została wycinka drzew i rozbiórka obiektów kolidujących z drogą ekspresową. Trwa przebudowa sieci gazowych, wodociągowych, energetycznych i teletechnicznych. Ukończono 90 proc. dróg technologicznych. 

Prawie 500-metrowy tunel w Batowicach ma wykonane ściany szczelinowe oraz płytę stropową. Kontynuowany jest wykop podstropowy. Dotychczas wykopano około 46 000 m3 materiału ziemnego, czyli ponad połowę materiału, który należy usunąć. Zakończenie tych robót przewidziane jest na koniec maja 2022 r. Rozpoczęło się już wykonywanie betonów podkładowych pod płytę denną tunelu.  

Powstaje też 650-metrowy tunel w Zielonkach. Wykonywane są ściany szczelinowe i strop. W przeciągu miesiąca, jeżeli tylko nie pogorszy się aura, zostanie nasunięty ostatni element konstrukcji nośnej, najdłuższej estakady (o długości ponad 560 m) nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską. Trwa też budowa Obwodu Utrzymania Autostrady. 

Podczas prac drogowych, z wykopów uzyskano już 500 000 m3 materiału ziemnego i 250 000 m3 zużyto na nasypy. Obecnie poziom zaawansowania robót wynosi ok. 40 proc. 

Północna Obwodnica Krakowa - plan budowy

W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości ok. 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów.  

Wybudowane zostaną węzły: 

  • Modlnica - do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice, 
  • Zielonki - węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską,  
  • Węgrzce - w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29-listopada,  

  • Batowice - w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły). 

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7, zamykając w ten sposób IV obwodnicę Krakowa. Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7). 

Zgodnie z podpisaną umową inwestycja powinna być ukończona w lipcu 2023 r. 

oprac. Michał Domański

GDDKiA/Interia.pl

***

Dowiedz się więcej na temat: obwodnica Krakowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy