Jeździłeś elektrycznym skuterem? A może warto? Możesz zaoszczędzić aż 4000 zł
Jazda skuterem elektrycznym na co dzień to efektywna i oszczędna alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodu. Może nie jest on tak szybki i pojemny jak samochód, ale w dużych miastach cieszy się przywilejami. Kupując skuter elektryczny w pewnych warunkach można skorzystać z programu "Mój elektryk" i zaoszczędzić nawet 4000 zł. Warto skorzystać z darmowych jazd testowych jednego z producentów i przekonać się o walorach skutera elektrycznego.
Skutery elektryczne wciąż nie są zbyt popularne na polskich drogach. Dzięki pojawieniu się skuterów na minuty, już kilka lat temu można było przejechać się takim wynalazkiem w dużych miastach, jednak to rozwiązanie zostało skutecznie wyparte przez hulajnogi elektryczne. Skuter elektryczny ma jednak swoje zalety, zwłaszcza w dużych aglomeracjach.
Koszty eksploatacji nie są wysokie, a dodatkowo skutery elektryczne mogą korzystać z przywilejów dla samochodów elektrycznych. To naprawdę praktyczne środki miejskiego transportu. Teraz możesz je poznać zapisując się na bezpłatną jazdę testową jednym z elektrycznych modeli Barton Motors.
Skutery elektryczne nie są może maszynami do turystyki, ale doskonale sprawdzają się jako tani, ekonomiczny i ekologiczny środek codziennego transportu.
Oto zalety skutera elektrycznego:
- Generuje niewielkie koszty eksploatacji
- Jest cichy
- Nie produkuje szkodliwych spalin
- Jest praktycznie bezobsługowy
- Można "zatankować" go ze zwykłego gniazdka
- W niektórych miastach ma dodatkowe przywileje (np. korzystanie z buspasów, darmowe parkowanie)
Wady skutera elektrycznego:
- Potencjalnie niewielki zasięg około 50 km
- konieczność częstego ładowania
- niewielka prędkość maksymalna
- brak przestrzeni bagażowej
Jeśli więc codziennie pokonujesz do mniej więcej 50 km w drodze do pracy czy na uczelnię i z powrotem, szukasz sensownej alternatywy dla auta i komunikacji publicznej, to skuter z napędem elektrycznym może być bardzo dobrym wyborem.
Na dodatek jeśli zdecydujemy się na zakup skutera elektrycznego - niezależnie od marki czy mocy prowadząc własną firmę możemy skorzystać z rządowego programu "Mój elektryk" i otrzymać dopłatę do zakupu skutera w wysokości nawet 4000 zł. Wystarczy po zakupie dowolnego skutera lub motocykla elektrycznego złożyć wniosek o dofinansowanie z programu "Mój Elektryk" i można uzyskać zwrot kosztów w wysokości do 30% ceny zakupu, ale nie więcej niż 4000 zł. Warunkiem jest posiadanie działalności gospodarczej, a od 9 maja 2023 roku pojazd musi być nowy - nie może być pojazdem zarejestrowanym wcześniej na dealera, importera czy leasingowadcę. Nie może mieć przebiegu większego niż 50 km.
Na polskim rynku istnieje wielu producentów i importerów elektrycznych skuterów i elektrycznych motocykli klasy 125, jednak wiele z nich to produkty z Chin oferowane pod różnymi, mało znanymi markami. Poniżej przedstawiamy ofertę najciekawszych pojazdów tego typu dostępnych na polskim rynku. Oprócz wymienionych modeli warto wspomnieć o elektrycznym skuterze Hondy, który opisywaliśmy już wcześniej.
Jednym z producentów skuterów elektrycznych na polskim rynku jest marka Barton, która oferuje trzy modele w cenach poniżej 10 000 zł. Wszystkie są dostępne w programie jazd testowych. Oto one:
Barton eVivo
To najnowszy model w ofercie elektrycznych pojazdów marki Barton. Jest lekki i kompaktowy, ma silnik o mocy 1,2 kW i tarczowe hamulce w obu 12-calowych kołach. Bateria pozwala na przejechanie 61 km na jednym ładowaniu. Rozwija maksymalne 45 km/h dozwolone dla kategorii motorowerów. Barton eVivo kosztuje 6699 zł.
Barton Energy 2.0
To model obecny na rynku od jakiegoś czasu. To niedrogi i praktyczny środek transportu, którym na jednym ładowaniu przejedziesz do 48 km. Wyposażony jest w oświetlenie LED i gniazdo USB do ładowania telefonu. Model ten napędzany jest silnikiem o mocy 1,6 kW i toczy się na 10-calowych kołach. Jego cena to 5999 zł.
Barton E-max One Li-Ion
To największy skuter elektryczny w ofercie Bartona. Ma dużą kanapę z oparciem dla pasażera, oświetlenie LED, kolorowy ekran LCD, 12-calowe koła, a nawet zintegrowane głośniki z radiem i Bluetooth. Silnik ma moc 3 kW. Bateria litowo-jonowa jest wyjmowana, dzięki czemu można ją zabrać do domu i naładować ze zwykłego gniazdka. Jedno ładowanie zapewnia realny zasięg do 50 km. Barton E-max One Li-Ion kosztuje 9399 zł.
Właśnie ruszyła akcja, w której możesz bezpłatnie przetestować elektryczne skutery Barton Motors. Akcja ruszyła kilka dni temu i jest doskonałą okazją aby przekonać się o zaletach i wadach skuterów elektrycznych. Wystarczy wejść na specjalną stronę firmy Barton, wybrać jeden z trzech modeli, wskazać najbliższego dealera i zapisać się na jazdę testową.
Romet Motors to polska marka, która specjalizuje się w motocyklach i skuterach o mniejszych pojemnościach, ale mają w swojej ofercie też ciekawy pojazd elektryczny - model e-Pony.
Romet e-Pony
e-Pony zalicza się do kategorii motorowerów. Umieszczony w tylnym kole silnik ma moc 1,5 kW, a bateria pojemność 21,6 Ah. Prędkość maksymalna to oczywiście 45 km/h a zasięg to nawet 70 km. Czas ładowania to około 7 h. e-Pony wyróżnia się ciekawą stylistyką i kosztuje 7699 zł.
Jeśli poszukujesz większego skutera elektrycznego znanej marki możesz przejrzeć również ofertę BMW. Pierwszy elektryczny skuter BMW - C-evolution zadebiutował w 2017 roku i choć nie okazał się wielkim hitem, zbierał głównie pozytywne opinie. Obecnie niemiecka marka ma w swojej ofercie jeden skuter elektryczny o futurystycznym wyglądzie, jednak cena może nieco odstraszać.
BMW C-04
Designerski, elektryczny skuter o futurystycznym wyglądzie i bogatym wyposażeniu. Nie kwalifikuje się do kategorii motorowerów - akumulator o mocy 8,9 kWh, pozwala osiągnąć moc maksymalną 42 KM, i prędkość maksymalną w okolicach 120 km/h. Moc znamionowa to 15 kW (20 KM), a teoretyczny zasięg wynosi 130 km. Jest też dostępny w wersji ograniczonej do wymogów prawa jazdy kategorii B (11 kW). Ładowanie baterii 0-100% zajmuje 4 h 20 min, a 0-80% 3 h 30 min. Ceny CE 04 zaczynają się od 60 900 zł.
Inną renomowaną marką, która ma w swojej ofercie skuter elektryczny jest Vespa. Model Elettrica stawia na klasyczną stylistykę nawiązującą do historycznych modeli, połączoną z nowoczesną technologią.
Vespa Elettrica
Bateria ma moc 4,2 kWh, generuje moc silnika 4 kW i pozwala osiągnąć maksymalnie 70 km/h. Ładowanie zajmuje około 4 godzin (od 0 do 100%), a zasięg maksymalny to około 100 km. Z ciekawostek Vespa Elettrica jest wyposażona w układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Cena to 36 500 zł (a w wersji motorowerowej, ograniczonej do 45 km/h 34 500).
Dość bogatą ofertą skuterów i motocykli elektrycznych dysponuje też marka Super Soco. Większość tych maszyn to motorowery lub motocykle należące do klasy 125, co pozwala jeździć nimi posiadając prawo jazdy kategorii B. W ofercie jest aż 10 modeli. Wybraliśmy trzy najciekawsze, z różnych półek cenowych.
Super Soco TCMax
Motocykl elektryczny kategorii 125. Bateria o pojemności 45 Ah, moc maksymalna 5 kW, zasięg maksymalny 110 km. SuperSoco rozpędza się maksymalnie do 95 km/h, a czas ładowania do 100% wynosi około 4,5 h. TC-Max ma formę motocykla o nowoczesnym wyglądzie i kosztuje 23 900 zł. Podobny model TCPro, napędzany takim samym napędem o tych samych osiągach można dostać już w cenie 19 900 zł.
Super Soco TS Street Hunter.
Stylistycznie podobny do TCPro i TCMax, jednak dysponujący nieco gorszymi osiągami - jest odpowiednikiem motoroweru. Bateria ma pojemność 32 Ah i generuje moc maksymalną 3 kW. Zasięg ograniczony jest do maksymalnych 80 km, a prędkość do 45 km/h. Czas ładowania to około 3,5 h. Street Hunter kosztuje 17 900 zł.
Super Soco CPX
To przedstawiciel skuterów elektrycznych w ofercie Super Soco. Jest odpowiednikiem maszyn klasy 125. Ma wyjmowaną i wymienną baterię o pojemności 45 Ah, generującą moc maksymalną na poziomie 6 kW (znamionowa 4 kW) i pozwalającą osiągnąć prędkość maksymalną 90 km/h. Czas ładowania to około 3,5 h. Cena? 21900 zł, a w wersji z dwoma bateriami trzeba dołożyć kolejne 5000 zł.
Niu to mało znana w Polsce marka produkująca skutery elektryczne, które wyróżniają się wysoką jakością wykonania i charakterystycznym, minimalistycznym stylem. w ofercie dostępnych jest 6 modeli. Oto dwa najciekawsze przykłady dla oszczędnych, i tych którzy chcą czegoś więcej.
Niu MQi+ Sport
Najtańszy skuter z ich oferty - model MQi+ Sport kosztuje 9500 zł i ma baterię o pojemności 31 Ah generującą moc maksymalną 1,2 kW. Zasięg skutera to około 75 km, a czas ładowania to aż 7 h. Jest odpowiednikiem motoroweru.
Niu MQi GT Evo
Po drugiej stronie cennika stoi najwyższy model dysponujący mocniejszym silnikiem i większą baterią. Jest zasilany dwoma akumulatorami o pojemności łącznej 52 Ah. Moc silnika to 5 kW i pozwala osiągnąć maksymalnie 100 km/h. Zasięg wynosi również 75 km, a czas ładowania jest skrócony o połowę - wynosi 4-5 h. MQi GT Evo kosztuje 21 990 zł.
***