Zachodnia Obwodnica Szczecina - prace mogą ruszyć
Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program, zgodnie z którym zostaną zapewnione środki na zaprojektowanie Zachodniej Obwodnicy Szczecina.
"Zachodnia Obwodnica Szczecina jest jednym z kluczowych projektów, który ma ułatwić transport, komunikację, ma też podnieść jeszcze mocniej, jeszcze wyraźniej walory gospodarcze województwa zachodniopomorskiego" - powiedział w poniedziałek sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
Aneks do programu inwestycyjnego, dzięki któremu zapewnione będą środki na zaprojektowanie oraz wykup gruntów pod budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6, podpisany został w piątek. Środki przeznaczone na ten cel to 411,2 mln zł.
Wiceminister Weber, który w konferencji prasowej w sprawie Zachodniej Obwodnicy Szczecina uczestniczył online, podkreślił, że o obwodnicy należy mówić w szerszej perspektywie - "nie tylko jako o obwodnicy stolicy zachodniego Pomorza, ale o drodze, która w sposób bezprecedensowy przyczyni się do rozwoju całego województwa".
"Po wykonaniu dokumentacji przejdziemy do fazy budowlanej i tam środki finansowe, które będą zapewnione przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, będą liczone już w miliardach złotych" - powiedział Weber.
"Dzisiaj możemy powiedzieć, że ten wielki proces, na który szczecinianie, mieszkańcy Pomorza Zachodniego czekali wiele, wiele długich lat, o którym bardzo dużo się mówiło, ma zielone światło, ma pozwolenie na to, żeby już się rozpoczął" - powiedział wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.
Zaznaczył, że jest przekonany, iż proces ten zostanie "dowieziony do końca" i około 2030 r. "będziemy mogli przejechać Zachodnią Obwodnicą Szczecina".
"Przygotowujemy obecnie projekt budowlany, trwają konsultacje do nowego programu budowy dróg - mają zakończyć się w przyszłym roku. Kiedy będziemy szykować projekt budowlany, uzyskiwać decyzje ZRID i wykupywać nieruchomości, zostanie przyjęty program, który umożliwi dalszy etap realizacji tej inwestycji" - powiedział dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner.
Inwestycja znalazła się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Przetarg na opracowanie dokumentacji dla drogi - jak przekazała GDDKiA - ma zostać ogłoszony w ciągu "kilku najbliższych tygodni". Droga ma mieć 50 km długości, zostanie też wybudowany 5-kilometrowy tunel pod Odrą pomiędzy Policami a miejscowością Święta. Zaplanowano podział inwestycji na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo-Dołuje (13,5 km), Dołuje-Police (11,9 km) i Police-Goleniów (22,3 km). Uzyskanie decyzji ZRID planowane jest w 2024 r.
Zatwierdzony został również program inwestycji dla obwodnicy Mierzyna w ciągu drogi dk 10, który pozwoli na dojazd do węzła Dołuje, planowanego w ramach zachodniej obwodnicy.
***