Budowa autostrad

Koniec drogi wstydu. GDDKiA podaje datę otwarcia następcy "patatajki"

Już niedługo "patatajka" ma stać się tylko wspomnieniem. Przebudowa drogi krajowej nr 18 dobiega końca i zapewne wielu kierowców jest ciekawych, kiedy będą mogli skorzystać z całej trasy, aż do granicy z Niemcami. Jak się okazuje, może to nastąpić bardzo niedługo.

Skąd wzięła się nazwa nowej autostrady?

Warto na początek przypomnieć skąd w ogóle wzięła się nazwa tej trasy. Ta nie jest przypadkowa. A18 to wynik przebudowy do standardów autostrady dawnej drogi krajowej nr 18. Trasa stanowi fragment międzynarodowego połączenia E36/40 łączącego Ukrainę, Słowację, Polskę i Niemcy. W Olszynie A18 łączy się z niemiecką autostradą A15, w Polsce natomiast, na węźle Krzyżowa, przechodzi w A4.

Wielu kierowcom podróż południową nitką trasy z pewnością dała się we znaki. Zyskała ona nawet niechlubne miano "patatajki" oraz "najdłuższych schodów świata". Czemu? Jest to efekt technologii, która wykorzystywana była przy budowie jeszcze w latach 30. Nawierzchnia wykonana była z betonowych płyt, a te po latach intensywnej eksploatacji zwyczajnie popękały i osiadły. Efektem były więc spore ubytki. Warto w tym miejscu przypomnieć, że południowa jezdnia DK18 pierwotnie nosiła nazwę RAB 9 i łączyła Wrocław z Berlinem.

Reklama

Prace zostały podzielone na cztery odcinki realizacyjne:

  • 11-kilometrowy odcinek zaczynający się 150 metrów za węzłem Olszyna i kończący ok. 2 km za węzłem Żary Zachód
  • 22-kilometrowy fragment zaczynający się za węzłem Żary Zachód i kończący 4 km przed węzłem Iłowa
  • 16,2-kilometrowy odcinek zaczynający się 4 km przed węzłem Iłowa i kończący na granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego
  • 21,5-kilometrowy fragment od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego do Golnic

Kiedy autostrada A18 będzie gotowa?

Drugi z odcinków został ukończony w zeszłym roku. Stosunkowo niedawno pisaliśmy również o tym, że pozwolenie na użytkowanie otrzymał odcinek między węzłem Olszyna i węzłem Żary Zachód. Zapowiadano wówczas, że dokończone mają zostać prace na blisko 600-metrowym fragmencie od mostu granicznego do węzła Olszyna. Zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował natomiast, że na odcinku między Iłową i granicą województw prowadzone są prace wykończeniowe. Z informacji Gazety Wrocławskiej wynika, że oba te odcinki zostaną oddane do użytku jeszcze w tym miesiącu.

Całą trasą kierowcy mają przejechać już bardzo niedługo. GDDKiA zapowiedziała, że A18 powinna zostać oddana do użytku 16 października - poinformował portal. Właśnie wtedy ma zostać udostępniony ostatni z realizowanych odcinków.

Prace na południowej jezdni DK18 to drugi etap przebudowy drogi

Przebudowa południowej jezdni na 70-kilometrowym odcinku między Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do standardów autostradowych. Etapem pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 (w parametrach autostrady) w kierunku granicy państwa w Olszynie. Prace prowadzone były w latach 2004-2007. Decyzja ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla południowej jezdni A18 została wydana w 2011 roku. W 2018 roku natomiast zapewnione zostało finansowanie tej inwestycji. To zaś pozwoliło na rozpoczęcie prac.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: autostrada | autostrada a18
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama