23 km ekspresowej "siódemki" będzie gotowe w maju
Od środy kierowcy korzystający z obwodnicy Kielc na krajowej drodze ekspresowej S7 będą jeździć wschodnią nitką trasy. Zmiana organizacji ruchu jest związana z kolejnym etapem realizacji inwestycji.
W środę ruch na obwodnicy Kielc będzie przeniesiony z jezdni zachodniej na wschodnią na fragmencie o długości około 5 kilometrów - miedzy węzłami Jaworznia i Chęciny.
"To zmiana, która zwiększy komfort jazdy kierowców. Zlikwidowana zostanie część tymczasowych +przewiązek+ między jezdniami, a proste odcinki będą wydłużone. Inwestorom reorganizacja ruchu umożliwi położenie warstwy ścieralnej nawierzchni na już ukończonych fragmentach obwodnicy, na co pozwalają warunki atmosferyczne. Jest to jeden z końcowych etapów prac przy tej inwestycji" - poinformowała rzeczniczka kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Pawelec-Buras.
Obwodnica Kielc ma być oddana do użytku w maju br. Gotowe są już konstrukcje wszystkich obiektów mostowych wybudowanych w ramach inwestycji. Po większości z nich - usytuowanych wzdłuż obwodnicy i nad obwodnicą - odbywa się ruch. Wykonawca równolegle kontynuuje prace przy montażu barier ochronnych i ekranów akustycznych, stawianiu konstrukcji dla oznakowania oraz urządzeniach odwadniających i elektrycznych.
"Intensywne prace budowlane prowadzone są jeszcze tylko na wiadukcie w Jaworzni, gdzie inwestycja przez ponad rok była wstrzymana przez odkrycie śladów średniowiecznej kopalni ołowiu. Obecnie ta część budowy jest realizowana zgodnie z planem" - dodała Pawelec-Buras.
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku obwodnicy Kielc 7 to największa inwestycja drogowa na terenie województwa świętokrzyskiego, realizowana przez GDDKiA przy udziale środków z Unii Europejskiej, o wartości 837 mln zł.
Obejmuje ona budowę 22,7 km trasy ekspresowej, przebudowę węzłów komunikacyjnych w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach oraz przebudowę zjazdów z ekspresowej S7 na krajową drogę nr 74. W ramach inwestycji powstało 18 wiaduktów, 9 mostów, 4 przejścia dla pieszych i 3 przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową.
Prace rozpoczęły się we wrześniu 2010 roku. Budowa miała potrwać dwa lata, termin zakończenia prac wyznaczono na 1 września 2012 roku. W maju zeszłego roku okazało się, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Obecnie zakończenie przebudowy jest planowane na maj 2013 roku.
Bo oddaniu obwodnicy Kielce do użytku ekspresowy odcinek krajowej "siódemki" będzie miał niemal 50 km długości zaczynając się na węźle Chęciny na południe od Kielc i kończąc w Skarżysku-Kamiennej.
28-kilometrowy odcinek od Skarżyska do Radomia znajduje się na etapie prac przygotowawczych. Obecnie plan zakłada, że prace ruszą w I kwartale 2014 roku, a zakończą się w II kwartale 2016 roku. W przygotowaniu znajduje się również 25-kilometrowa zachodnia obwodnica Radomia, z tym że w tym wypadku żadne, nawet wstępne terminy nie są znane.
Natomiast na południe od obwodnicy Kielc, odcinek od węzła Chęciny do Jędrzejowa znajduje się dopiero na etapie projektowania, co ma zakończyć się w tym roku. Termin prac nie jest znany.
Na jeszcze bardziej wstępnym etapie znajduje się 20-kilometrowy odcinek z Jędrzejowa do granicy województwa świętokrzyskiego, gdzie uzyskano jedynie decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji.
Nie należy również liczyć, że droga S7 szybko zostanie doprowadzona do Krakowa. 55-kilometrowy odcinek na terenie województwa małopolskiego nie ma nawet jeszcze wybranego ostatecznego wariantu. Zakłada się, że prace na tym odcinku ruszą w roku 2017 i zakończą się w 2019.