Lancery dominują w PCWRC
Rywalizacja w rajdowych mistrzostwach świata prowadzona jest nie tylko w klasyfikacji indywidualnej i wśród producentów. Od dwóch lat zawodnicy walczą również o tytuł mistrza świata wśród kierowców samochodów produkcyjnych (PCWRC).
Samochody produkcyjne to rajdówki zbudowane w tzw. grupie N, które w odróżnieniu od aut klasy WRC są bardzo zbliżone do modeli dostępnych na rynku. W mistrzostwach świata oddzielna klasyfikacja dla kierowców startujących takimi samochodami prowadzona jest od roku 1987, ale dopiero od dwóch lat zwycięzca honorowany jest mistrzowskim tytułem. Wcześniej był "tylko" triumfatorem Pucharu FIA grupy N, chociaż potocznie określano go również jako mistrza świata.
Zawodnicy, którzy zamierzają rywalizować o tytuł mistrza świata wśród "produkcyjnych" musza spełnić kilka warunków. Zgłoszenie należy nadesłać do 30 listopada roku poprzedzającego dany sezon. Z liczącego 7 rund serialu zgłoszeni kierowcy muszą wybrać 6, w których mają obowiązek startu. Nie pojawienie się na rajdzie bez "usprawiedliwienia" może zakończyć się karą pieniężna i dyskwalifikacją nałożoną przez FIA. Zgłoszeni w PCWRC zawodnicy otrzymują stałe numery startowe na cały sezon. Obowiązują ich również ograniczenia dotyczące serwisowania samochodów polegające między innymi na korzystaniu z pomocy maksimum 6 mechaników. System punktacji jest identyczny jak w indywidualnych mistrzostwach świata. Za miejsca od 1 do 8 zawodnik otrzymuje odpowiednio 10-8-6-5-4-3-2-1 pkt.
W tym roku do walki o mistrzowski tytuł zgłosiło się 20 kierowców. Większość z nich to znani zawodnicy mający już na swoim koncie wiele międzynarodowych sukcesów. W tym doborowym towarzystwie, obok Daniela Soli, Gianluigi Galli, Manfreda Stohla, Jani Paasonena, Toshi Araia czy Alistera McRae znalazł się również Tomasz Kuchar. W poszczególnych rajdach samochodami grupy N startują często również inni, nie zgłoszeni do PCWRC zawodnicy, którzy nie mogą jednak ubiegać się o mistrzowski tytuł.
Od wielu już lat najpopularniejszym samochodem grupy N jest Mitsubishi Lancer Evolution. I tym razem spośród wspomnianej dwudziestki, aż jedenastu kierowców wybrało Lancera. Wyniki Rajdu Szwecji potwierdziły supremację tego modelu. W pierwszej piątce klasyfikacji PCWRC znalazły się aż cztery Mitsubishi, w tym na czwartej, bardzo dobrej pozycji Lancer Evolution VII polskiej załogi Tomasz Kuchar - Maciej Wodniak. Zwycięzcą został Jani Paasonen, który ma za sobą starty w barwach fabrycznego teamu Mitsubishi i w tym roku należy do grona faworytów do końcowego zwycięstwa wśród "produkcyjnych".
Klasyfikacja PCWRC po Rajdzie Szwecji: 1.Jani Paasonen FIN Mitsubishi 10 pkt 2.Alister McRae GB Subaru 8 3.Daniel Sola SP Mitsubishi 6 4.Tomasz Kuchar PL Mitsubishi 5 5.Gianluigi Galli I Mitsubishi 4 6.Toshi Arai J Subaru 3 7.Nasser Al-Attiyah QAT Subaru 2 8.Sergio Fombona SP Mitsubishi 1 Kalendarz PCWRC 2004: 6-8 luty Rajd Szwecji - śnieg i lód 12-14 marca Rajd Meksyku - szutry 16-18 kwietnia Rajd Nowej Zelandii - szutry 16-18 lipca Rajd Argentyny - szutry 20-22 sierpnia Rajd Niemiec - asfalt 15-17 października Rajd Francji (Korsyka) - asfalt 12-14 listopada Rajd Australii - szutry