Oto wszystkie tajemnice ronda biszkoptowego. To całkiem nowy wynalazek

Na nowo wybudowanych drogach kierowcy coraz częściej mogą trafić na nowy wynalazek drogowców. Chodzi o tzw. rondo biszkoptowe. Na pierwszy rzut oka taki przebieg drogi, jaki funduje rondo biszkoptowe może wydawać się śmieszny, jednak sprawa jest poważna.

Co do zasady rondo, a właściwie skrzyżowanie o ruchu okrężnym (bo przepisy ruchu drogowego nie znają pojęcia "ronda"), powinny łączyć drogi o podobnym natężeniu ruchu. Jego główne zalety to wysoki poziom bezpieczeństwa osiągnięty poprzez spowolnienie ruchu, na prawidłowo zaprojektowanym rondzie kierowca ma przed sobą wyspę centralną, co automatycznie zmusza go do zmniejszenia prędkości. Jednocześnie jednak jazda jest bardziej płynna niż na zwykłym skrzyżowaniu.

Rondo biszkoptowe, czasem nazywane również "psia kość", to nic innego niż klasyczne rondo, tyle tylko, ze jego wyspa centralna ma nieco zmieniony kształt. Nie powinien on jednak mylić kierowców, bo nie wpływa na zasady pierwszeństwa.

Reklama

Nietypowy wygląd ronda biszkoptowego

Wyspa centralna ronda biszkoptowego zwykle jest wydłużona, a także mniej lub bardziej zwężona w środkowej części. Jego nazwa wzięła się od kształtu biszkopta (mniej zwężone w środkowej części) lub psiej kości (bardziej przewężone).

Dzięki takiej konstrukcji można połączyć więcej dróg niż w przypadku klasycznego ronda z okrągłą wyspą centralną. Rondo biszkoptowe nie wymaga specjalnej przebudowy istniejących już dróg, tak by schodziły się w jednym punkcie. To znacząco zmniejsza koszt inwestycji, a tym samym ułatwia prace drogowe.

Zasady pierwszeństwa na rondzie biszkoptowym

Niestandardowy kształt ronda nie zmienia zasad jazdy i pierwszeństwa. Zasady funkcjonowania ronda o kształcie biszkopta lub psiej kości są takie same, jak klasycznego skrzyżowania okrężnego. Przed wjazdem zawsze stoi znak C-12 informujący o ruchu okrężnym, ale może się pojawić również znak F-10, wskazujący kierunki jazdy po poszczególnych pasach - w sytuacji, gdy rondo ma więcej niż jeden pas. 

Zmieniając pasy wewnętrzne na rondzie należy pamiętać o włączeniu kierunkowskazu oraz ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się pasem, na który chcemy wjechać.

Przed wjazdem na rondo powinien się pojawić także znak A-7 sygnalizujący konieczność ustąpienia pierwszeństwa. Wjeżdżając na rondo biszkoptowe należy wówczas ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na jego tarczy. Natomiast podczas wyjeżdżania należy zasygnalizować manewr skrętu poprzez włączenie kierunkowskazu w prawo, gdy zbliżamy się do drogi wylotowej.

Ronda biszkoptowe na polskich drogach

Ronda biszkoptowe nie są jeszcze powszechnym zjawiskiem na polskich drogach, ale w kilku polskich miastach można je spotkać. Dobrym przykładem jest rondo na ul. Choiny w Lublinie. Podobne konstrukcje można spotkać w Chojnicach, Kołobrzegu, Zakopanem, pod Kołbaskowem czy w podkrakowskim Sulechowie.

Drogowcy coraz chętniej budują ronda biszkoptowe przy okazji remontów i przebudowy układu drogowego.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy