Niezwykłe drogi, na których ograniczenie prędkości zależy od liczby pasów

Nie na wszystkich drogach ekspresowych, oznaczonych znakiem D-7, obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h. Kierowcy zapominają, że ekspresówki to jedyny rodzaj dróg, na których dopuszczalna prędkość zależy od liczby pasów i płacą mandaty. Sprawdźmy więc, z jaką prędkością jeździć po popularnych "eSkach", by nie narażać się na spotkanie z policją.

Wszystko rozbija się o typ drogi ekspresowej, ponieważ jest ich kilka. Są drogi ekspresowe jednojezdniowe, dwujezdniowe lub z dwoma pasami w każdym kierunku. 

Dopuszczalna prędkość na drogach ekspresowych w Polsce

W przypadku dwóch pierwszych obowiązuje zupełnie inne ograniczenie prędkości - 100 km/h. To zaledwie o 10 km/h więcej niż w przypadku zwykłej drogi krajowej poza terenem zabudowanym.

Warto sobie zanotować, że tylko na drodze ekspresowej składającej się z dwóch jezdni można legalnie rozpędzić się do 120 km/h. Przypomina o tym art. 20 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który stanowi:

Reklama

"Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4, wynosi w przypadku: samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:

  1. na autostradzie - 140 km/h,
  2. na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h,
  3. na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,
  4. na pozostałych drogach - 90 km/h"

Warto zaznaczyć, że powyższe ograniczenia prędkości dotyczą wyłącznie samochodów osobowych i ciężarowych o DMC wynoszącej do 3,5 tony. Powyżej tego limitu przepisy są dużo bardziej restrykcyjne. W takim przypadku prędkość maksymalna bez względu na rodzaj drogi ekspresowej została ograniczona do 80 km/h.

Ograniczenie prędkości na drodze ekspresowej. Znaki zmieniają wszystko

Niektóre odcinki dróg ekspresowych mogą być remontowane lub jeszcze nie oddane w pełni do użytku. W takim wypadku drogowcy mogą postawić odpowiedni znak, który ograniczy dozwoloną prędkość.

 

 Wystarczy, że pojawi się znak B-33 oznaczający ograniczenie prędkości, a kilka kilometrów za nim drugi znak B-34 mówiący o końcu ograniczenia prędkości. Alternatywnie może się jeszcze pojawić znak B-42 ustalający koniec zakazów. Na takich odcinkach można szybko dostać mandat za przekroczenie prędkości.

Mandaty za przekroczenie prędkości w 2024 roku

Będąc przekonanym o zupełnie innym limicie prędkości, można bardzo szybko dostać kosztowny mandat. W 2024 roku mandaty za prędkość, zgodnie z taryfikatorem, wynoszą:

  • do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny,
  • od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne,
  • od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne,
  • od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych,
  • od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych,
  • ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych,
  • ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych,
  • ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych,
  • ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych,
  • ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych.
INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy