Kupujemy samochód używany

Eksperci radzą, jak rozpoznać próby ukrycia prawdziwej przeszłości samochodu, bardzo często stosowane przez nieuczciwych handlarzy.

JAK ROZPOZNAĆ:

  • auto po wypadku
  • cofnięty licznik
  • przerobionego "anglika"


Wraz z ekspertami przygotowaliśmy wskazówki, które przydadzą się osobom planującym zakup używanego auta. Nikt nie daje gwarancji, że dzięki nim ominie się wszystkie motoryzacyjne miny. Biorąc pod uwagę poniższe rady, można jednak istotnie ograniczyć ryzyko wpadki.

Pozornie oferta aut na rynku wtórnym jest bardzo duża, a wybór szeroki. W praktyce naprawdę atrakcyjne samochody pojawiają się niezwykle rzadko i są natychmiast rozchwytywane przez handlarzy. Zwykły człowiek z konieczności musi wybierać wśród aut drogich lub tylko iluzorycznie okazyjnych, czyli specjalnie przygotowanych do sprzedaży.

Reklama

Diabeł tkwi w szczegółach

Jeśli są wystawione w "świetnej" cenie - zazwyczaj kryje się w tym jakiś haczyk. Najczęściej jest to wypadkowa przeszłość lub cofnięty licznik. Rzadziej - ale jednak - trafiają się samochody przerobione z wersji angielskich, które miały kierownicę po prawej stronie.

Odkrycie mrocznej przeszłości auta okazuje się tym trudniejsze, im wyższa jest wartość samochodu. Kilkuletnie modele z segmentu premium są preparowane w sposób niemal perfekcyjny, ponieważ marża jakiej spodziewa się sprzedający, jest tak wysoka, że wystarcza na opłacenie wysokiej klasy blacharzy, lakierników czy speców od korekt licznika. Jeśli budżet na to pozwala, wciąż z powodzeniem wymienia się całe ćwiartki czy nawet połówki samochodów. Zgrzewów nie widać, bo wykonuje się je w miejscu oryginalnych łączeń fabrycznych. Na zewnętrznych elementach poszycia także nie musi być śladów malowania, ponieważ można założyć używane bezwypadkowe elementy z innego auta w tym samym kolorze.

Na szczęście w przypadku samochodów za 10-15 tys. zł, najbardziej popularnych na rynku, nie opłaca się inwestować w tak wyrafinowane techniki odmładzania pojazdu, więc łatwiej rozpoznać ślady reanimacji auta. Aby zdemaskować oszusta, najczęściej wystarczy być po prostu spostrzegawczym.

NASI EKSPERCI

Paweł Piątek

Mikołaj Fus

Łukasz Niemczyk

JAK ROZPOZNAĆ SAMOCHÓD ODBUDOWANY PO WYPADKU?

Paweł Piątek - blacharz, ASO Połaski w Warszawie : "Aby na 100 procent upewnić się, że samochód jest bezwypadkowy, trzeba wykonać badanie geometrii nadwozia. Zanim dokonamy wyboru, należy jednak dokonać wstępnej selekcji - z każdym autem nie można przecież jeździć do blacharza. Niektóre ślady napraw lakierniczych da się zauważyć samodzielnie".

PORÓWNAJ ODCIENIE LAKIERU Z BLISKA I Z DALEKA

Oglądaj auto w oświetleniu dziennym i sztucznym. Różnice w odcieniach lakieru na poszczególnych elementach wskazują na to, że auto było malowane. Szukaj tzw. "skórki pomarańczy" i śmieci (brud, grudki) pod lakierem.

OTWÓRZ MASKĘ I PRZYJRZYJ SIĘ REFLEKTOROM

SZUKAJ ŚLADÓW NAPRAW POD WYKŁADZINAMI

ODSZUKAJ DATY NA SZYBACH I PORÓWNAJ JE

WE WNĘTRZU SZUKAJ ŚLADÓW DEMONTAŻU

DOKŁADNIE OBEJRZYJ USZCZELKI PRZY DRZWIACH

ZWRÓĆ UWAGĘ NA TO, JAK PRACUJĄ KONTROLKI

WYKONAJ POMIAR GRUBOŚCI LAKIERU

OBEJRZYJ PASY, ROZWIŃ JE MAKSYMALNIE

TO SPRAWDZISZ W SERWISIE

Po zakończeniu wstępnych oględzin auto powinno trafić do serwisu. Będzie można obejrzeć je na podnośniku oraz zbadać geometrię zawieszenia, a nawet nadwozia.

OGLĘDZINY WIZUALNE

BADANIE GEOMETRII

JAK ROZPOZNAĆ AUTO Z COFNIĘTYM LICZNIKIEM

PORÓWNAJ PRZEBIEG Z KSIĄŻKĄ SERWISOWĄ

Książka serwisowa oczywiście może być sfałszowana ale zawsze można zweryfikować ją w stacji ASO. Bardzo podejrzany jest oczywiście brak książki – takie rzeczy nie giną przypadkowo.

POSZUKAJ PLAKIETEK SERWISOWYCH

Czasem pod maską można znaleźć stare karteczki „upamiętniające” przebieg sprzed 2-3 lat zanotowany podczas wymiany oleju. Skonfrontuj go z obecnym staniem licznika. Jeśli jest wyższy – oszustwo wychodzi na jaw. Jeśli jest niższy – zastanów się, czy różnica jest adekwatna do upływu czasu.

OCEŃ STAN TECHNICZNY SILNIKA

Umyty silnik powinien wzbudzić podejrzenia. To nienaturalne w używanym aucie.

PORÓWNAJ PRZEBIEG ZE ŚREDNIĄ TYPOWĄ DLA DANEGO ROCZNIKA

Średnie przebiegi są publikowane w katalogach z cenami aut używanych (dostępne w komisach samochodowych). Oczywiście trafiają się auta z autentycznym małym przebiegiem.

OCEŃ STAN KIEROWNICY I LEWARKA ZMIANY BIEGÓW

Porównaj wnętrze auta, które chcesz kupić z innymi egzemplarzami z danego rocznika i z podobnym przebiegiem.

SPRAWDŹ STAN ZUŻYCIA NAKŁADEK NA PEDAŁACH

Nakładki można oczywiście łatwo wymienić, ale nie każdy handlarz o tym pamięta.

OCEŃ STAN ZUŻYCIA PRZEDNICH FOTELI

Na zużycie ma wpływ waga siedzącego, ale mały przebieg i zużyty fotel nie idą w parze.

OBEJRZYJ LICZNIKI - SZUKAJ ŚLADÓW DEMONTAŻU

Dotyczy to tylko starszych modeli samochodów z mechanicznymi licznikami przebiegu. Czasem "korekta wskazań" pozostawia ślady rozkręcania licznika, zdarza się też, że bębenki z cyframi ustawione są nierówno.

TO SPRAWDZISZ W SERWISIE

Przebieg pomoże ci ocenić mechanik samochodowy podczas kontroli auta przed zakupem. Specjalista oceni stan zużycia podzespołów, być może znajdzie inne ukryte informacje. Trzeba jedynie jechać do osoby wyspecjalizowanej w naprawach modeli danej marki.

ZLEĆ PEŁNĄ DIAGNOSTYKĘ ELEKTRONICZNĄ

Istotne są nie tylko odczytane informacje, ale także ich fachowa interpretacja.

SPRAWDŹ HISTORIĘ SERWISOWĄ W BAZIE DANYCH ASO

W nowszych modelach BMW czy Renault przebieg można czasem odczytać z zapasowego kluczyka.

ZLEĆ PEŁNY PRZEGLĄD TECHNICZNY

Ponadnormatywne zużycie podzespołów może wskazywać na duży przebieg.

JAK ROZPOZNAĆ PRZERABIANEGO „ANGLIKA”

Łukasz Niemczyk - mechanik, wykonuje przeróbki aut z wersji angielskiej: "W większości przypadków "anglika" demaskuje numer VIN. Kontrole warto zatem zacząć od weryfikacji dokumentów. Oczywiście w autach przerabianych znajdziemy także inne ślady. Zazwyczaj nie maskuje się ich, ponieważ jest to nieopłacalne. Aby je zobaczyć, wystarczy wiedzieć, gdzie szukać".

SPRAWDŹ, PO KTÓREJ STRONIE JEST ZAMEK

DOKŁADNIE OBEJRZYJ LAMPY PRZEDNIE

SPRAWDŹ, GDZIE JEST ZAMOCOWANE ŚWIATŁO PRZECIWMGŁOWE

OBEJRZYJ LUSTERKA I SPRAWDŹ, CZY DA SIĘ JE WYREGULOWAĆ

W wielu przerabianych "anglikach" nie da się dobrze wyregulować lusterek lub mechanizm regulacji jest uszkodzony.

ŚLADY PO WYCIERACZKACH

SPRAWDŹ OSŁONKI PRZECIWSŁONECZNE

ZWRÓĆ UWAGĘ NA STEROWANIE FOTELI

ODSZUKAJ DŹWIGNIĘ DO OTWIERANIA MASKI

OBEJRZYJ DOKŁADNIE PRĘDKOŚCIOMIERZ I LICZNIK PRZEBIEGU

TO SPRAWDZISZ W SERWISIE

Mechanik sprawdzi, czy na podzespołach mechanicznych nie ma śladów przeróbek.

ŚLADY PRZERÓBEK MECHANICZNYCH

KONTROLA ŚLADÓW PRZESPAWANIA GRODZI

Tekst: Jacek Ambrozik; zdjęcia: Rafał Andrzejewski, Andrzej Bieńkowski

Nie kupuj problemu - FORMALNOŚCI

VIN - o czym nas poinformuje? - SAMOCHODY UŻYWANE

Auto Moto
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy