Trwałość airbagów
Jak można sprawdzić, czy poduszki powietrzne w kilkunastoletnim samochodzie nadal działają poprawnie?
Airbagi są jednymi z tych elementów, które są w stanie zadziałać tylko raz. Potem nadają się do wyrzucenia. Nie da się ich więc nigdy w 100 proc. skontrolować.
Okresowa weryfikacja polega na sprawdzeniu błędów systemu, wypięciu wtyczek poduszek i skontrolowaniu, czy system zarejestrował przerwanie obwodu poduszek oraz powtórnym podłączeniu airbagów i wykasowaniu błędów z systemu.
Zdarza się czasami, że nieuczciwi mechanicy naprawiający auto po kolizji, zamiast nowych poduszek (ich koszt często równy jest znacznej części wartości auta) montują rezystorki mające oszukać układ diagnostyczny, aby nie świeciła się kontrolka awarii poduszek. Rozłączenie wtyczek i rejestracja błędów pozwala to wykryć (jeżeli ktoś zamontował rezystorki, to system nie zarejestruje braku poduszki). Inna metoda to podłączenie lampki SRS do wspólnego obwodu np. z kontrolką oleju - wtedy obie gasną jednocześnie po uruchomieniu silnika.