Wyścigi motocyklowe

W miniony weekend w Czechach, na torze wyścigowym w miejscowości Most, odbyła się kolejna runda wyścigów motocyklowych o mistrzostwo Polski i Puchar PZM. Była to czwarta runda wyścigów, a jednocześnie pierwsza w tym roku, odbywająca się za granicą.

W miniony weekend w Czechach, na torze wyścigowym w miejscowości Most, odbyła się kolejna runda wyścigów motocyklowych o mistrzostwo Polski i Puchar PZM. Była to czwarta runda wyścigów, a jednocześnie pierwsza w tym roku,  odbywająca się za granicą.

Wyścigi w Moście zainaugurowały rywalizację w ramach Trofeum Centralnej Europy, które jest wspólną klasyfikacją zawodników polskich, czeskich, słowackich i węgierskich. W bieżącym roku do klasyfikacji Trofeum Centralnej Europy brane będą również wyniki zawodów w Brnie (Czechy), które odbędą się

w dniach od 11 do 13 sierpnia.

Zawody dla Polaków, startujących w mistrzostwach Polski lub Pucharze Polskiego Związku Motorowego, połączono z mistrzostwami Czech, Słowacji i Węgier. Do wyścigów zgłoszeni byli także zawodnicy z Niemiec, Austrii, Belgii, Szwajcarii, Japonii i Słowenii. Zawody odbywały się również w klasach, w których nie startowali Polscy zawodnicy (m. in. 125 ccm Junior, 125 ccm, Cagiva Cup 125 ccm, Aprilla Challenge 125 ccm, 250 ccm, Aprilla Challenge 250 ccm, powyżej 250 ccm, Supermono). Łącznie we wszystkich klasach motocykli w zawodach brało udział ponad 300 zawodników.

Reklama

Treningi (piątek, 21 lipca) oraz wyścig (sobota 22 lipca) wszystkich klas Pucharu PZM odbywały się razem, w jednej grupie. Łącznie do Pucharu PZM zgłosiło się 22 zawodników.

Treningi i wyścigi w ramach mistrzostw Polski w poszczególnych klasach (Młodzieżowe Mistrzostwa Polski 125 ccm, Supersport 600, Superbike, Stocksport) połączone były z wyścigami Otwartych Mistrzostw Czech. W związku z tym na starcie do czterech wyścigów Polacy stanęli z liczną grupą zawodników z innych państw.

Podczas zawodów w Moście obecni byli zawodnicy ze wszystkich klas Pucharu PZM: 125 ccm, Supersport 400, sport pow. 400 ccm, Honda Hornet. Na treningach najlepszy czas uzyskał Krzysztof Robak przed Adamem Dylą (obaj klasa Sport, powyżej 400). Trzeci czas osiągnął Marek Nyga startujący w klasie Supersport 400.

Wyścig Pucharu PZM rozegrano w sobotę, 22 lipca. Wszystkie klasy Pucharu PZM wystartowały w jednym, połączonym wyścigu, złożonym z 9 okrążeń. Już od startu sporą przewagę uzyskali Adam Dyla i Krzysztof Robak, którzy walkę o pierwsze miejsce rozgrywali między sobą. Niespodziewanie dobrze, na trzeciej pozycji (choć z dużą stratą do prowadzącej dwójki) przez cały wyścig jechał Grzegorz Karczewski, dysponujący znacznie wolniejszym motocyklem (był on najlepszy wśród kierowców Hond Hornet). Zwycięzca klasy Supersport 400, Marek Nyga, ukończył wspólny wyścig na 7. pozycji. Werner Steege - zwycięzca klasy 125 ccm - w wyścigu połączonych klas dojechał do mety na 8. miejscu. Podczas trzeciego okrążenia, dość groźnie wyglądającemu wypadkowi uległ Sławomir Kruszyński.

Klasa 125 Sportproduction

W niedzielę rozegrano najpierw wyścig klasy 125 Sportproduction, w której głównie na motocyklach Honda NSR 125 startowali zawodnicy Polscy. Po treningach do startu zakwalifikowało się ich 37. Wyścig odbywał się na dystansie 9 okrążeń toru. Jechali również zawodnicy klasyfikowani w Cagiva Cup i Aprilla Challange. Najlepiej z Polaków wyścig ukończył Bartłomiej Wiczyński, który zwyciężając polską klasyfikację, przyjechał na metę na dobrej 17. pozycji. Na kolejnych miejscach uplasowali się: Bartosz Zwolanowski (18.), Marcin Kosowski (19.), Marek Szkopek (20. miejsce, mimo że na treningach uległ wywrotce), Szymon Trzaska ukończył wyścig na 23. pozycji, a Przemysław Przybylak na 28. miejscu. Polscy zawodnicy dysponowali znacznie wolniejszymi motocyklami, tak więc miejsca w połowie stawki trzeba uznać za bardzo dobry rezultat.

Klasa Superbike

Zgłosiło się 35 zawodników. W wyścigu wystartowało pięciu Polaków. Wśród bardzo szybkich i dobrze przygotowanych konkurentów w tej klasie jako jedyny szanse do nawiązania walki z czołówką miał Tomasz Kędzior. Po sobotnich treningach kwalifikacyjnych najlepsze czasy wśród Polaków uzyskiwał właśnie Kędzior (wywalczył 9. pole startowe). Wypadkowi na treningu kwalifikacyjnym uległ Adam Badziak, szczęśliwie jednak, po naprawieniu motocykla, mógł wystartować w wyścigu.

Po dobrym starcie do wyścigu Tomasz Kędzior, jadący na motocyklu Kawasaki, zajmował 6 miejsce. Później nawiązywał skuteczną walkę z zawodnikami niemieckimi i czeskimi, udało mu się wyprzedzić dwóch rywali i przez kilka okrążeń jechać na wysokiej, 4. pozycji. Adam Badziak i Konrad Dubelski przez większość dystansu utrzymywali się na 15. i 16. miejscu. Mimo że wyścig był bardzo szybki, obyło się bez groźnych wypadków. Wygrał Czech Jiri Mrkywka na Ducati, drugi był Werner Dimpel z Niemiec (również na Ducati), a trzeci dojechał z 20-sekundową stratą Szwajcar Paul Leuthard na Kawasaki. Ostatecznie Tomasz Kędzior zajął 5. pozycję (ze stratą 26,8 sek do zwycięzcy, zajął on 1. miejsce w polskiej klasyfikacji Superbike), Adam Badziak -13., Konrad Dubelski -14., Tomasz Piórkowski - 26., a Mateusz Hertzig - 27.

Klasa Supersport 600

W klasie tej do zawodów zgłoszonych zostało ponad 60 zawodników (w wyścigu wzięło udział 40 najlepszych, wśród nich 8 Polaków). Na treningach kwalifikacyjnych fantastyczne wyniki osiągnął Paweł Szkopek (Honda). W bardzo silnej konkurencji udało mu się wywalczyć 3. pole startowe.

Zawodnicy mieli do pokonania 14 okrążeń toru (jedno okrążenie wynosi 4 148 m). Polscy zawodnicy rozpoczęli wyścig dość dobrze. Niestety, na trzecim okrążeniu Paweł Szkopek, po kolizji z innym zawodnikiem, przewrócił się i został wyeliminowany z dalszej walki. Z wyścigu odpadł również Jacek Molik. Podczas walki było dość dużo wypadków (odpadło 5 zawodników). Zwycięzcą został Niemiec Maik Stief (Yamaha), drugie miejsce zajął również Niemiec, Alfred Luger (Suzuki), a trzeci był Czech Pavel Ouda (Honda). Najlepszy z Polaków, Alek Dubelski, zajął 14. miejsce. Na dalszych pozycjach dojechali: Andrzej Pawelec (17.), Henryk Wróblewski (20.), Xavier Reteat (27.), Piotr Kaczor (29.) i Michał Wałaszewski (30.).

Klasa Stocksport

Podczas treningów kwalifikacyjnych dość poważnemu wypadkowi (wywrotka na plamie rozlanego oleju) ulegli polscy zawodnicy Xavier Retat oraz Daniel Huhardeaux, któremu nie udało się naprawić motocykla przed niedzielnym wyścigiem. Xavier Retat, mimo wizyty w szpitalu, wystartował (startował też w wyścigu klasy Supersport 600). Podczas treningów najlepsze wyniki osiągnął Piotr Dobrowolski (6. pozycja startowa). Do wyścigu, liczącego 12 okrążeń, wystartowało ostatecznie siedmiu Polaków.

Od startu bardzo mocno trzymał się czołówki Piotr Dobrowolski, awansując na 5. pozycję. Molik i Retat - po nie najlepszym początku - dość szybko przesuwali się na wyższe miejsca. Wyścig, mimo dobrej pogody, był bardzo trudny. Pomiędzy motocyklami widoczne były duże różnice prędkości. Doszło do kilku wypadków.. Z wyścigu odpadło 8 zawodników.

Zwyciężył Harald Kitch (Niemcy, Yamaha), drugi był Węgier Peter Dudas (Suzuki), a trzeci również Węgier - Sandor Bitter (Yamaha). Najlepszy z Polaków Piotr Dobrowolski zajął 5. miejsce w łącznej klasyfikacji. Na dalszych pozycjach na metę przyjechali: Xavier Retat (6.), Jędrzej Molik (7.), Tomasz Brzeziński (12.) i Jarosław Jaroń (15.). Wyścigu nie ukończyli na skutek wypadków Michał Pernach i Krystian Suchomski (bardzo niebezpiecznie staranowany przez innego zawodnika).

Kolejna runda wyścigów motocyklowych zorganizowana będzie również w Czechach - na torze w Brnie, w dniach 11-13 sierpnia 2000 r.

Wyniki wyścigów:

Puchar PZM

Klasa 125 ccm

1. Werner Steege, Honda

2. Krzysztof Howil, Honda

Klasa Supersport 400

1. Marek Nyga, Kawasaki

2. Krystian Franek, Honda

3. Sławomir Jankowski, Yamaha

4. Wojciech Topolski, Honda

Klasa Honda Hornet

1. Grzegorz Karczewski, Honda Hornet

2. Ireneusz Sikora, Honda Hornet

Klasa Sport powyżej 400 ccm

1. Adam Dyla, Yamaha

2. Krzysztof Robak, Honda

3. Marcin Synowiec, Yamaha

4. Adam Kuras, Honda

5. Sławomir Grausam, Yamaha

6. Mariusz Grandys, Yamaha

7. Ryszard Kwaśniewski, Honda

8. Tomasz Serafin, Honda

9. Andrzej Lech, Honda

10. Jacek Grandys, Yamaha

11. Adam Lisowski, Yamaha

Mistrzostw Polski

Młodzieżowe Mistrzostwa Polski - klasa 125 (Sportproduction 125)

1. Bartłomiej Wiczyński, Honda NSR

2. Bartosz Zwolanowski, Honda NSR

3. Marcin Kłosowski, Honda NSR

4. Marek Szkopek, Honda NSR

5. Szymon Trzaska, Honda NSR

6. Przemysław Przybylak, Yamaha

Klasa Superbike

1. Tomasz Kędzior, Kawasaki

2. Adam Badziak, Kawasaki

3. Konrad Dubelski, Kawasaki

4. Tomasz Piórkowski, Kawasaki

5. Mateusz Hertzig, Suzuki

Klasa Supersport 600

1. Alek Dubelski, Kawasaki

2. Andrzej Pawelec, Yamaha

3. Henryk Wróblewski, Yamaha

4. Xavier Retat, Honda

5. Piotr Kaczor, Kawasaki

6. Michał Wałaszewski, Kawasaki

Klasa Stocksport

1. Piotr Dobrowolski, Yamaha

2. Xavier Retat, Honda

3. Jędrzej Molik

4. Tomasz Brzeziński

5. Jarosław Jaroń

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Puchar | sport | Suzuki | Niemiec | Czechy | mistrzostwo Polski | wyścigi | zawodnicy | Kawasaki | wyścig | Yamaha
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy