Testy Fiata Punto Rally
W dniach połowie października 2002 w Bocca di Rio w Toskanii we Włoszech odbyły się testy Fiata Punto Rally „Super 1600” w specyfikacji na rok 2003. Samochód będzie nową bronią koncernu Fiata na rajdowych trasach Mistrzostw Świata w klasie Junior WRC, Mistrzostw Europy oraz mistrzostw krajowych. Testowane samochody serwisowała i przygotowała firma Procar. TUTAJ galeria zdjęć rajdowego punto.
W testach wzięło udział siedmiu kierowców, trzech Włochów (Perego, Scorcioni, Cecolli), trzech Finów (Katajamaki, Miettinen, Hirvonen) i jeden kierowca z Polski, zaproszonych przez N-Technology, dział sportu Fiata (dawniej Fiat Auto Corse) oraz PROCAR. Nasz kraj reprezentował Damian Jurczak, który w sezonach 1999 i 2000 zdobył tytuły Mistrza Polski startując samochodami marki Fiat. a w sezonie 2001 kilkakrotnie wystartował Fiatem Punto Rally na polskich trasach rajdowych. Próby Fiata Punto Rally „Super 1600” w specyfikacji 2003 prowadzono w okolicach słynnego sanktuarium Bocca di Rio, na fragmencie odcinka specjalnego, który ze względu na swoją charakterystykę wykorzystywany jest przez firmę Procar do testowania samochodów przed Rajdem Monte Carlo i San Remo. Kierowcy korzystali z zamkniętego fragmentu drogi górskiej o długości 2,5 km, który pokonywali w obu kierunkach. Organizatorów interesowało porównanie samochodu w najnowszej specyfikacji z poprzednimi wersjami, zebranie ocen na temat nowego Fiata Punto Rally oraz wysłuchanie opinii na temat nowych rozwiązań konstrukcyjnych. Inżynierowie zbierali również informacje o technice jazdy poszczególnych kierowców, a dane z czujników umieszczonych we współczesnym samochodzie rajdowym, zarówno w silniku jak i skrzyni biegów pozwalają wychwycić wszelkie błędy kierowców.
Fiaty Punto Rally produkowane są przez N-Technology, sportowy dział koncernu Fiata. W firmach takich jak Procar, otrzymują ostateczny, przedrajdowy szlif. Każda z kolejnych specyfikacji auta jest coraz doskonalsza i daje kierowcom większe szanse wygranej. Nowy Fiat Punto Rally „Super 1600” ma przede wszystkim zmniejszoną masę własną, która w starszych wersjach stanowiła spory problem. Redukcja masy z 1050 do 980 kg to ogromny postęp. Można to porównać, mówiąc obrazowo, do wyeliminowania z samochodu jednego z zawodników (70 kg to przeciętna waga zawodnika). Drogi do zmniejszenia masy były wielotorowe, dlatego całe przedsięwzięcie zakończyło się dużym sukcesem. Przypomnijmy, że regulamin klasy „Super 1600” zabrania stosowania elementów tytanowych, dlatego obniżanie masy odbywa się na zasadzie optymalizacji elementów i wprowadzania materiałów kompozytowych. Największy zysk odnotowano przy płycie osłaniającej miskę olejową i skrzynię biegów. Kompozytowa płyta ma zupełnie zmienioną konstrukcję, dzięki czemu jest lżejsza aż o 12 kg (z 25 do 13 kg). Wszystkie elementy kevlarowe we wnętrzu są cieńsze, przednie i tylne błotniki z kompozytów, a nie blachy stalowej jak poprzednio. Umieszczenie wlewu paliwa w bagażniku pozwoliło „obciąć” 2,5 kg.
Prawdziwa rewolucja nastąpiła w podwoziu Fiata Punto Rally „Super 1600). Zrezygnowano z elementów zawieszeń firmy Bilstein (nie miały możliwości regulacji bez demontażu), na rzecz elementów japońskiej firmy Ohlins na asfalt i Proflex na szutry. Zdecydowanie poprawiły one własności jezdne i precyzję prowadzenia oraz umożliwiły szybką adaptację pojazdu do zmieniających się warunków, bądź charakterystyki odcinka (szeroka możliwość regulacji amortyzatorów w trzech zakresach). W silniku zastosowano nowy kształt układu doprowadzenia powietrza do regulaminowej zwężki w układzie dolotowym (średnica 60 mm). Nowa konstrukcja zdecydowanie wpływa na zwiększenie momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów silnika co do tej pory sprawiało trochę problemów. Jednocześnie umożliwia łatwiejszy dostęp do skrzyni biegów, co pozwala na wymianę jej podczas jednej strefy serwisowej (20 min.). W poprzednim rozwiązaniu wymiana skrzyni biegów trwała 24 min. Dzięki modyfikacjom nowy Fiat Punto Rally „Super 1600” jest bardziej dynamiczny i prowadzi się bardziej precyzyjnie.
Mówiąc o nowym samochodzie nie sposób pominąć twórców jego ostatecznego wizerunku. Firma Procar należy do najbardziej uznanych i cenionych wypożyczalni aut rajdowych. W swojej ofercie ma nie tylko Fiaty Punto Rally, ale również samochody Subaru Impreza WRC. Dodajmy, że to właśnie Procar dostarczył samochód dla Krzysztofa Hołowczyca podczas rajdu Cypru w 2000 r. Siedziba firmy znajduje się w małym miasteczku Casalguidi koło Pistoia, około 20 km od Florencji. Testowa trasa w Bocca di Rio leży ok. 40 km od siedziby firmy.
Firma Procar zdobyła w tym sezonie tytuł Mistrza Włoch z kierowcą Paolo Andreuccim (klasa Super 1600). Samochody Procar’u do października 2002 uczestniczyły w 45 rajdach. Nicola Caldani startujący w Junior WRC (Mistrzostwa Świata) startuje samochodem z firmy Procar, zajmuje obecnie 3 miejsce. W 2001 Procar wystawił samochody do 61 rajdów. Odnotował 14 zwycięstw, 5 razy drugą lokatę i 8 razy miejsce trzecie. Do tego trzeba doliczyć zwycięstwo w mistrzostwach Grecji, trzecie miejsce w mistrzostwach Włoch (Andrea Aghini), pierwsze miejsce w Trofeo Italiano Rally (Nicola Caldani) i trzecie w Trofeo Italiano Rally z Tobia Cavallinim. W latach 1996 – 2000 Procar wystawił swoje pojazdy w ponad 200 rajdach, odnosząc aż 71 zwycięstw! Doprawdy, imponujący dorobek. Z samochodów Procar’u korzystali między innymi Paolo Andreucci, Andrea Dallavilla, Andrea Aghini, Gianmarino Zenere, Andrea Navarra. Niektórzy gościli także na polskich trasach rajdowych.
Dane techniczne Fiata Punto Rally S-1600:
Silnik:
Czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą. Pojemność skokowa 1579 cm3, średnica cylindra 82,5 mm, skok tłoka 74,7 mm. Moc maksymalna 210 KM przy 8300 obr/min. Wtrysk paliwa Magneti Marelli MF 4, średnica wlotu powietrza w układzie zasilania 60 mm.
Przeniesienie napędu:
Sprzęgło jednotarczowe, metalowo-ceramiczne o średnicy 200 mm. Skrzynia biegów sekwencyjna, sześciostopniowa do przodu + bieg wsteczny, napęd na koła przednie, samoblokujący mechanizm różnicowy
Hamulce:
Tarczowe przy wszystkich czterech kołach, z przodu wentylowane. Średnica tarcz przednich: 355 mm na nawierzchniach asfaltowych, 330 mm na nawierzchniach szutrowych. Średnica tarcz tylnych 240 mm. Regulacja siły i rozdziału hamowania na przednią i tylną oś, hydrauliczny hamulec pomocniczy
Podwozie:
Układ kierowniczy ze wspomaganiem. Zawieszenie przednie typu Mc Pherson, elementy mocowane w systemie przegubów sztywnych Uniballs, amortyzatory hydro-pneumatyczne. Zawieszenie tylne na belce skrętnej, amortyzatory, sprężyny śrubowe. Obręcze na nawierzchnie asfaltowe 7 x 17 cali z ogumieniem 17-63 / 17, na nawierzchnie szutrowe 6 x 16 cali z ogumieniem 16-65 / 16
Wymiary i masy:
Długość 3800 mm, szerokość 1782 mm, wysokość 1440 mm. Masa własna 980 kg