Ten diesel pali mniej niż 4 l/100 km! To nie ściema!
Nie jest tajemnicą, że zużycie paliwa deklarowane przez producentów aut w katalogach z reguły nijak ma się do tego, ile samochody palą w rzeczywistości.
Średnio różnice między tzw. "cyklem pomiarowym" a drogową eksploatacją sięgają nawet 30 proc! W większości przypadków, spalanie deklarowane przez wytwórcę pojazdu śmiało włożyć można między bajki.
Na tle producentów żerujących na niewiedzy nabywców pozytywnie wyróżnia się Honda. Przedstawiciele japońskiej marki stanęli właśnie przed trudnym zadaniem - zamierzają pobić Rekord Guinnessa w najniższym zużyciu paliwa uzyskanym w podróży przez wszystkie 24 państwa Unii Europejskiej.
Już w najbliższy poniedziałek, 1 czerwca, fabryczna Honda Civic Tourer, wyposażona w wysokoprężną jednostkę 1,6 l i-DTEC, wyruszy w liczącą niemal 14 tys. km trasę po państwach Wspólnoty Europejskiej. Auto z dwuosobową załogą wystartuje z Aalst w Belgii i poruszać się będzie w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Podróż trwać ma niespełna miesiąc. Po przejechaniu łącznie 13 614 kilometrów, samochód powróci do miejsca startu.
Próba pobicia rekordu to duże wyzwanie nie tylko dla pojazdu ale i kierowców. Wytyczne Księgi Rekordów Guinnessa, mówią o tym, że w czasie próby bicia rekordu - przez całą podróż - w aucie znajdować się muszą obaj kierowcy. Każdy z nich, każdego dnia, będzie musiał pokonać około 600 km spędzając za kierownicą około 7,5 h.
Załogę Hondy stanowią Fergal McGrath i Julian Warren, którzy wspólnie, od niemal 18 lat, pracują w dziale badawczo-rozwojowym przy fabryce Hondy w Swindon w Wielkiej Brytanii.
Przepisy Księgi Rekordów Guinnessa wymagają, by zespół, w każdym z odwiedzonych krajów, zebrał określone dowody potwierdzające przejazd. Są to m.in. zapisy w dzienniku pokładowym, odczyty danych z GPS, nagrania wideo, zdjęcia a także podpisy niezależnych świadków. Auto wyposażone zostało w nadajnik systemu GPS, który - w czasie rzeczywistym - przekazywać będzie dane komisji Księgi Rekordów. Miłośnicy japońskiej marki będą mogli na bieżąco śledzić położenie pojazdu w specjalnym serwisie internetowym.
Bijące rekord auto napędzane jest wysokoprężnym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1597 cm3. Spełniająca normę emisji spalin Euro 6 jednostka rozwija moc 120 KM (przy 4 tys. obr./min) i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm (przy 2 tys. obr./min). W konfiguracji z ręczną, sześciostopniową skrzynią biegów auto przyspiesza do 100 km/h w 10,5 s i osiąga prędkość maksymalną 190 km/h.
Przedstawiciele Hondy deklarują, że średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 3,9 l/100 km.