Preseria nowego auta z Polski

Na przełomie sierpnia i września przygotowania do produkcji nowej lancii ypsilon w fabryce Fiata w Tychach wkroczyły w końcową fazę. Wkrótce z linii produkcyjnej zjadą pierwsze, próbne egzemplarze tego modelu. Seryjna produkcja ma ruszyć w pierwszym kwartale 2011 r.

"Najważniejsze inwestycje w fabryce i u naszych kooperantów, związane z uruchomieniem produkcji nowego modelu, są w końcowej fazie realizacji. Teraz przyszedł czas na praktyczną weryfikację gotowości zakładu do rozpoczęcia produkcji" - wyjaśnił rzecznik Fiat Auto Poland, Bogusław Cieślar.

Tzw. weryfikacja procesu oznacza sprawdzenie, czy prowadzona na podstawie szczegółowej dokumentacji produkcja odbywa się prawidłowo. Temu służy m.in. tzw. preseria - seria próbna - na podstawie której eliminuje się stwierdzone usterki. Pierwsze seryjne egzemplarze powinny zjechać z linii produkcyjnej wiosną przyszłego roku - najwcześniej na przełomie lutego i marca.

Reklama

Zgodnie z ostrożnymi założeniami, początkowo tyski zakład ma wytwarzać ok. 500 sztuk nowego modelu na dobę. Będzie to zależało od popytu na ten samochód. Podobne założenia przyjmowano przy uruchamianiu produkcji fiata pandy i fiata 500; szybko jednak okazało się, że popyt na te modele jest znacznie większy.

Według zapowiedzi przedstawicieli Fiat Auto Poland, docelowo tyska fabryka może produkować ok. 100-120 tys. egzemplarzy nowej lancii ypsilon rocznie. Oprócz tego będzie kontynuować produkcję fiata 500, abartha 500, forda ka (na zlecenie koncernu Forda) oraz obecnej wersji fiata pandy - niezależnie od nowego modelu pandy, który od 2011 r. ma powstawać w fabryce pod Neapolem.

Dotychczasowa panda ma być produkowana w Tychach na pewno w 2011 r., a niewykluczone, że także w roku 2012. Przedstawiciele fabryki przekonują, że dla tyskiego zakładu korzystne jest oparcie produkcji na kilku różnych modelach. Zapewniają, że mimo planowanego w perspektywie kilku lat wstrzymania produkcji obecnej pandy, tyska fabryka zachowa dotychczasowe zatrudnienie, produkując około pół miliona samochodów rocznie, o ile popyt na auta na zagranicznych rynkach nie pogorszy się.

Inwestycje związane z uruchomieniem w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon szacuje się na ok. 1,4 mld zł - w fabryce Fiata oraz u polskich dostawców koncernu. Przygotowania objęły większość wydziałów fabryki, m.in. spawalnię, lakiernię, halę montażu. Wybudowano także nowe magazyny. Na liniach produkcyjnych spawalni pojawiło się m.in. około 150 nowej generacji robotów.

W połowie lipca międzyresortowy zespół do spraw inwestycji zagranicznych rekomendował publiczne wsparcie dla nowej inwestycji FAP, co otworzyło procedury związane z przygotowaniem, zatwierdzeniem i uruchomieniem programu wieloletniego. Jego rekomendowana wartość - 39 mln zł - stanowi 2,7 proc. szacowanej na ponad 1,4 mld zł inwestycji.

Pomoc w formie programów wieloletnich przyznawana jest w postaci dotacji z budżetu państwa. Taka pomoc uzależniona jest od poniesienia zadeklarowanej wysokości nakładów inwestycyjnych oraz od utrzymania tej inwestycji przez pięć lat od dnia jej zakończenia. Pomoc dla FAP musi jeszcze zaakceptować rząd, a następnie także Komisja Europejska.

Wcześniej pomoc publiczną, na znacznie mniejszą skalę, przyznano także należącej do koncernu Fiata fabryce silników Fiat Powertrain Technologies w Bielsku Białej, która do 2013 r. zainwestuje łącznie w rozpoczętą już produkcję nowego silnika 673,2 mln zł i utrzyma inwestycję co najmniej przez pięć lat, tworząc 400 miejsc pracy. Budżetowe wsparcie na ten cel to ponad 1,2 mln zł. To wsparcie nie wiąże się jednak w żaden sposób z fabryką w Tychach i produkowanymi w niej autami. W ubiegłym roku tyska fabryka wyprodukowała rekordową w swojej historii liczbę aut - ponad 600 tys. W pierwszym półroczu 2010 r., w odniesieniu do tego samego okresu 2009 r., produkcja w Tychach wzrosła o blisko 8 proc. Z linii produkcyjnych zjechała rekordowa liczba blisko 322,5 tys. aut, prawie 23,5 tys. więcej niż przed rokiem.

Nadal największym powodzeniem cieszy się model panda. W pierwszym półroczu w Tychach powstało niespełna 143,5 tys. sztuk pandy, ponad 102,2 tys. egzemplarzy fiata 500, ponad 9,1 tys. fiatów 600 (ten model nie jest już wytwarzany) oraz prawie 3,7 tys. abartha 500. Fordów ka wyprodukowano ponad 65 tys. sztuk.

FAP zatrudnia ok. 6,5 tys. osób. Wraz z pracownikami spółek kooperujących, na terenie tyskiej fabryki pracuje ok. 13 tys. osób. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, fabryka nie planuje redukcji zatrudnienia w związku z tym, że nowa panda ma być wytwarzana we Włoszech. Obecne zatrudnienie FAP uważa za optymalne. Przedstawiciele tyskiej fabryki informują, że planowane w przyszłości uruchomienie produkcji fiata 500 na rynek amerykański (auto ma być wytwarzane w Meksyku) nie będzie miało żadnego wpływu na rynek europejski oraz pracę zakładu w Tychach. Wprowadzenie małego samochodu Fiata na rynek USA było przygotowywane od dawna i w żadnym wypadku nie oznacza przeniesienia produkcji jakiegokolwiek modelu z Europy - produkcja w Meksyku będzie uruchomiona od postaw. Specjaliści z Tychów pomagają w tym projekcie jako konsultanci.

Dlaczego w Polsce nie będzie produkowana nowa wersja fiata pandy, o tym co zabraliśmy Włochom i o lancii Y, której produkcja ruszyła 23 sierpnia opowiada dyrektor zakładu Fiata Auto Poland w Tychach, Zdzisław Arlet

Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów, oraz już niebawem... samochód na weekend z pełnym bakiem! Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Fiata | Panda | Fiat | fabryka | auto | pandy | Auta | Tychy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy