Plany Diamentów
Reprezentujący Trzy Diamenty zespół Mitsubishi Motors Motor Sports (MMSP) poinformował o swoich planach startowych w rajdach terenowych w bieżącym sezonie.
Po odwołaniu Rajdu Baja Italy rywalizacja zostanie zainaugurowana w Rajdzie Tunezji w dniach 3 – 12 kwietnia. W rajdzie tym fabryczny team Mitsubishi będą reprezentowali Stephane Peterhansel i Hiroshi Masuoka, którzy po podwójnym sukcesie w tegorocznym Dakarze wystartują w bliźniaczych Pajero Evolution.
W Rajdzie Maroka zaplanowany jest z kolei start Peterhansela i Andrei Mayer. Duet ten ma również w swoim programie kończący sezon Pustynny Challenge Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Sven Quandt, szef MMSP poinformował, że udział Mitsubishi w innych rajdach zależy od konkurencji. – Rozważymy wtedy wszystkie możliwości i zadecydujemy ile zgłosimy samochodów i kierowców – stwierdził Quandt
Carlos Sousa, triumfator ubiegłorocznej edycji pucharu świata w rajdach terenowych, w tym sezonie wystartuje w pucharze Europy kierowców w rajdach baja. Sousa i jego pilot Henri Magne po latach sukcesów w Mitsubishi L200 Strakar przesiadają się do Pajero Evolution. W samochodzie przygotowanym przez MMSP zmierzą się z rywalami we wszystkich pięciu rundach pucharu Europy. Sezon rozpoczną od Rajdu Baja Vodafone w Portugalii. Sousa wystartuje w tym rajdzie tym samym egzemplarzem samochodu, którym Hiroshi Masuoka wywalczył drugie miejsce w styczniowym Dakarze.
Zbliżający się Rajd Tunezji należy do ulubionych zawodów Stephane Peterhansela, który triumfował tutaj w roku 2002. Przed rokiem prowadził po sześciu etapach, ale musiał się wycofać podczas ostatniej próby, gdy w jego samochodzie pojawił się ogień.
- To już dzisiaj historia, później zwyciężyliśmy w Emiratach Arabskich, a sukcesem w Dakarze rozpoczęliśmy ten sezon w jak najlepszym stylu. To było spełnienie moich marzeń i mam nadzieję utrzymać dobrą passę – powiedział Peterhansel.
Rozpoczynający się od prologu w Nicei Rajd Tunezji składa się z siedmiu etapów. Po inauguracji we Francji zawodnicy i ich samochody przeprawią się promem z Marsylii do Tunisu, gdzie rozpocznie się “właściwa” rywalizacja. Meta rajdu, w wielkanocny poniedziałek (12 kwietnia), w miejscowości Tozeur na południu Tunezji. W Rajdzie tym w “klasycznym” Mitsubishi Pajero wystartuje również polski duet Łukasz Komornicki I Rafał Marton.
Kalendarz pucharu świata FIA w rajdach terenowych
Baja Italy 11-14 marca (odwołany)
Rally Tunisie 3-12 kwietnia
Baja Vodafone 1000 Portugal 6-9 maja
Rally Morocco 1-6 czerwca
Baja Aragon Spain 15-18 lipca
Rallye d’Orient Cappadoce (Turcja) 7-15 sierpnia
Por Las Pampas (Argentyna) 15-21 września
UAE Desert Challenge 10-15 października
Kalendarz pucharu Europy kierowców w rajdach terenowych baja:
Baja Italy 11-14 marca (odwołany)
Baja Vodafone 1000 Portugal 6-9 maja
Baja Aragon Spain 15-18 lipca
Baja del Pennino, Italy 3-5 września
Baja Greece Ekali 4x4 Club 29 września/2 października
Baja Anta de Serra 500 Portugal 21-24 października
Dakar, który jest najtrudniejszym i najbardziej prestiżowym wśród rajdów terenowych na świecie nie jest obecnie rundą pucharu świata FIA.
Rajdy terenowe (cross-country rallies) rozgrywane pod egidą FIA dzielą się na trzy grupy: rajdy maratony, rajdy terenowe i rajdy baja. Podstawowe różnice dotyczą długości trwania rajdu oraz długości trasy. Rajdy terenowe zaliczane do pucharu świata muszą liczyć minimum 2 tysiące kilometrów, w tym 800 km prób sportowych i nie mogą trwać dłużej niż 10 dni.
Rajdy Baja są znacznie krótsze i trwają jeden lub dwa dni, a długość trasy wynosi od 800 do 1200 kilometrów.
W przypadku rajdów maratonów trasa musi przebiegać przez terytorium kilku krajów, a jej długość wynosi minimum 6500 kilometrów. Rajd tego typu nie może trwać dłużej niż 31 dni.