Mitsubishi przed Korsyką
W najbliższy piątek dwie załogi Marlboro Mitsubishi Ralliart wyruszą na trasę Rajdu Korsyki, trzeciej, tegorocznej eliminacji mistrzostw świata. Francois Delecour i Daniel Grataloup oraz Alister McRae i David Senior poprowadzą dwa Mitsubishi Lancery Evolution WRC mając świadomość, że rywalizacja na asfaltowych odcinkach specjalnych wyspy Napoleona stanowi dla nich wyjątkowe wyzwanie.
Dla obu załóg będzie to dopiero trzeci start w barwach Marlboro Mitsubishi Ralliart i jednocześnie okazja do lepszego poznania samochodu w zupełnie nowych warunkach.
Rajd Korsyki zwany również rajdem dziesięciu tysięcy zakrętów przebiega głównie w górzystym terenie, po drogach o często bardzo nierównej nawierzchni stwarzających problemy z właściwym ustawieniem zawieszenia samochodu. Dodatkową trudność stanowi zmiana terminu rajdu. Zawodnicy napotkają z pewnością inne warunki pogodowe niż w dotychczasowym, jesiennym terminie przeprowadzania rajdu. Kluczowe znaczenie może więc mieć informacja pogodowa oraz dobór ogumienia. O to ostatnie zadba stały partner Marlboro Mitsubishi Ralliart - firma Michelin.
Przed nie mniej trudnym zadaniem stoją sami zawodnicy. Francois Delecour startował na Korsyce już dwanaście razy. Wielokrotnie zajmował miejsca na podium, a w 1993 roku odniósł zwycięstwo. Z oczywistych powodów to właśnie na Francois Delecourze spoczywał ciężar obowiązków związanych z testami przed rajdem.
- Podczas testów przejechaliśmy przeszło siedemset kilometrów. Trudno powiedzieć w jak dużym stopniu usprawniliśmy samochód, ale z pewnością zmiany, szczególnie dotyczące ustawienia zawieszenia są korzystne. Korsyka to moja ukochana wyspa, mógłbym tutaj spędzać każdą wolną chwilę. Zawsze przypływam tutaj swoja łodzią motorową. Mówiąc szczerze za samym rajdem nie przepadam. Wolę rajdy szutrowe, chociaż uważa się mnie za specjalistę od asfaltów - powiedział Francois Delecour.
Tak bogatych doświadczeń związanych z Rajdem Korsyki nie ma Alister McRae. To będzie jego czwarty start na śródziemnomorskiej wyspie. - Nie mam takich wieloletnich doświadczeń jak Francois czy inni kierowcy, ale lubię ten rajd. Jest bardzo techniczny i wymaga wyjątkowej precyzji w prowadzeniu samochodu. Z całą pewnością nasz samochód prowadzi się lepiej na nierównych asfaltach niż podczas Rajdu Monte Carlo i myślę, że stać nas na dobry rezultat, a będzie nim punktowane miejsce - stwierdził Alister McRae.
Rajd Korsyki jest w tym roku drugą rundą, składających się z ośmiu eliminacji, mistrzostw świata kierowców samochodów produkcyjnych. Z wcześniej zgłoszonych w FIA do tej rywalizacji 26 zawodników, w Ajaccio wystartuje 21, którzy wybrali Rajd Korsyki jako jeden z sześciu (spośród ośmiu), w których chcą walczyć o punkty. Aż dziewiętnastu z nich pojedzie niezawodnym Mitsubishi Lancerem Evolution (grupa N).
Na liście zgłoszeń widnieją jeszcze nazwiska pięciu kierowców, którzy również wystartują Mitsubishi Lancerami Evolution przygotowanymi w specyfikacji grupy N i będą walczyli o jak najlepsze miejsce w klasyfikacji końcowej rajdu i w grupie N, ale nie mogą walczyć o punkty w mistrzostwach świata kierowców samochodów produkcyjnych (decyduje zgłoszenie do FIA przed sezonem).
46 RAJD KORSYKI - 8-10.03.2002
III runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata 2002
Baza rajdu: Ajaccio
Trasa: 937,83 km w tym 16 odcinków specjalnych o długości 391,68 km
Najdłuższy odcinek specjalny: OS 3 i 6, Petreto-Ampaza (36,73 km)
Najkrótszy odcinek specjalny: OS 7 i 10, Gare de Carbuccia-Gare d'Ucciani (10,66 km)
Start: w piątek, 8 marca o godz. 08.00 w Ajaccio (City Hall), pierwszy odcinek specjalny o godz. 08.56
Meta: w niedzielę, 10 marca, godz. 14.36 w Ajaccio (City Hall), ostatni odcinek specjalny o godz. 12.43
Nawierzchnia: asfaltowa
Liczba zgłoszeń: 67 w tym 16 fabrycznych mogących zdobywać punkty dla swojego zespołu. Regulamin mistrzostw świata zezwala w tym roku na start w danym rajdzie nie więcej niż 90 załóg. Organizatorzy Rajdu Monte Carlo obniżyli ten limit nawet do poziomu 60 samochodów.
Rajd Korsyki, nazywany również Rajdem Francji ma w tym roku bardzo kompaktowy charakter. Potwierdza to trasa, której długość nie przekracza tysiąca kilometrów. Start i meta każdego etapu rajdu zlokalizowane są w Ajaccio, a odcinki specjalne przebiegają na północ, wschód i południe od stolicy wyspy Napoleona. W jednym miejscu w Ajaccio, w pobliżu lotniska zlokalizowano jedenaście stref serwisowych. Już od kilku lat Rajd Korsyki nie dociera do Bastii i Calvi, a od ubiegłorocznej edycji również do Corte.
Poprzednia edycja Rajdu Korsyki odbyła się niecałe pięć miesięcy temu, bowiem w dniach 19-21 października. Rajd stanowił wtedy 12 rundę mistrzostw świata 2001. Odcinki specjalne w tym roku pokrywają się z ubiegłorocznymi z jednym wyjątkiem. Zgodnie z zaleceniem FIA, aby w każdym sezonie różnicować trasę o 20 procent, OS-y 3 i 6 przebiegają w odwrotnym kierunku. W najbardziej niebezpiecznych miejscach organizatorzy zapowiadają ustawienie 200-kilogramowych, plastikowych barier wypełnionych wodą.
Na najbliższy weekend, na Korsyce spodziewane są temperatury na poziomie 10-16 stopni Celsjusza, ale z opadami deszczu w dzień i z możliwymi przymrozkami w nocy. Nie jest wykluczone, że w godzinach rannych, na trasach najwyżej położonych odcinków specjalnych (do 900 mnpm) może pojawić się szron.