Łańcuch nie jest wieczny. W tych modelach zużywa się szybko
Zerwanie łańcucha rozrządu zdarza się co prawda rzadko, ale może nastąpić. Wówczas silnik nadaje się do wymiany. Trwałość łańcucha rozrządu rzędu 300 tys. km to często mit.
W czasach Mercedesa W123 wśród kierowców wyrobiło się przekonanie, że łańcuchowy napęd rozrządu w samochodach zachodnich jest bezobsługowy. Faktycznie - w tym popularnym w Polsce modelu Mercedesa, łańcuch rozrządu wytrzymywał nawet 500 tys. km, a i po tym przebiegu można było w zasadzie zlekceważyć konieczność wymiany. W obecnie produkowanych autach żywotność łańcuchów rozrządu jest znacznie niższa. Wynika to z większego obciążenia silników, mniejszej tolerancji jednostek napędowych na odchyłki faz rozrządu związane z rozciąganiem się łańcucha oraz z większej liczby elementów, które łańcuch musi napędzać.
Budowa poszczególnych układów rozrządu może się różnić - w Fiacie 126p krótki łańcuch łączy jedynie dwa koła zębate. W zestawach bardziej zaawansowanych znajduje się kilka kół zębatych, skomplikowany układ napinaczy i ślizgów (prowadnic). Komplet może obejmować kilka łańcuchów.
Typowy łańcuch wytrzymuje ok. 150 tys. km, a tylko w nielicznych modelach - dwukrotnie więcej. Warto w tym miejscu przypomnieć, że w małym Fiacie łańcuch wytrzymywał zaledwie 30-40 tys. km.
W przeciwieństwie do paska rozrządu, bagatelizowanie konieczności wymiany łańcucha nie musi skończyć się jego zerwaniem, jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że taka groźba również istnieje. Oprócz samego łańcucha rozrządu zużywają się także inne elementy, które z nim współpracują. Należą do nich: napinacz (sprężynowy lub hydrauliczny), ślizgi podtrzymujące łańcuch, a także moduły zmiennych faz wałka (wałków) rozrządu.
Zerwanie łańcucha rozrządu prowadzi do całkowitego zniszczenia silnika. Zwykle taniej jest go wymienić (choćby na używany), niż naprawiać. Zużyty łańcuch naciąga się. W wyniku tego może ocierać o obudowę i przetrzeć ją na wylot. Naciągnięty łańcuch powoduje przestawienie faz rozrządu, a tym samym pogorszenie się osiągów silnika. Efektem zużycia łańcucha rozrządu mogą być też trudności z uruchamianiem samochodu.
Listę modeli, w których przedwcześnie zużywa się łańcuch rozrządu, znajdziesz na magazynauto.pl.