Lancer WRC05

Najnowsza broń Mitsubishi Motors w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata - Lancer WRC05 odsłoni swoje oblicze podczas styczniowego Rajdu Monte Carlo, otwierającego tegoroczny sezon WRC.

Przepisy FIA dotyczące WRC zmieniły się w 2005 r w wielu kwestiach, i zespół Mitsubishi Motors Motor Sports dostrzegł w nich szansę na dalszy rozwój i poprawę swojej maszyny - Lancera WRC05. Jedną z najbardziej dostrzegalnych modyfikacji, zgodną z nowym regulaminem, jest zwiększenie szerokości nadwozia o 30mm, z 1770 do 1800mm. Dzięki takiemu rozwiązaniu nowy Lancer WRC05 ma przekonstruowany przedni i tylny spoiler, tylny pas oraz zderzaki, co zapewnia subtelne zmiany w wyglądzie i odczuwalną poprawę w stabilności samochodu.

Reklama

W związku z takim rozwiązaniem, niezbędne jest zastosowanie dłuższych wahaczy, stabilizatorów oraz półosi a modyfikacjom poddano nastawy amortyzatorów oraz sprężyn, tak, by zagwarantować odpowiednią trakcję samochodu. W rzeczywistości oznacza to kompletną rewizję całego układu zawieszenia a zespoły amortyzatorów (w specyfikacji asfaltowej, wykorzystanej podczas rajdu Katalonii, gdzie już były zaprojektowane z myślą o szerszym samochodzie) dostrojono, tak, by dostosować je do wymogów luźnych nawierzchni. Dzięki użyciu lekkich profili zapewniono większą sztywność konstrukcji. W planach są jeszcze dalsze ulepszenia układu zawieszenia, gwarantujące większą łatwość prowadzenia i lepszą zwrotność.

W ramach modyfikacji silnika zastosowano nowy zawór upustowy i układ usprawniający działanie turbiny. Te elementy w połączeniu ze zmodernizowanym systemem kontroli silnika pozwolą na uzyskanie lepszych osiągów oraz precyzyjniejsze ustawianie trybów pracy tej jednostki. Zmodernizowany silnik zostanie wykorzystany w samochodach od pierwszej eliminacji WRC w Monte Carlo.

"Z grubsza oznacza to, że teraz możemy bardziej zbliżyć się do regulaminowych limitów dotyczących modyfikacji jednostki napędowej, koniecznych w dostosowaniu jej możliwości do warunków pracy", mówił Mario Fornaris dyrektor techniczny zespołu. "Końcowe strojenie silnika będzie teraz wyśrubowane do maksimum".

Zmiany w układzie turbodoładowania także są rozważane, ale ich ostateczne wprowadzenie będzie możliwe dopiero po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych testów.

Automatyczne sprzęgło i skrzynia zmiany biegów już zostały przetestowane z dobrymi rezultatami i w Lancerze WRC05 kierowcy będą mieli łopatki zmiany biegów przy kierownicy oraz aktywny układ zmiany przełożeń, eliminujący konieczność używania sprzęgła.

Wciąż trwają prace nad rozwojem centralnego dyferencjału i chociaż inżynierowie starają się, by zakończyć prace nad nim jeszcze przed rajdem Monte Carlo, to najbardziej prawdopodobnym terminem wprowadzenia go do użycia będzie marcowy rajd Meksyku. Aktywny przedni i tylny dyferencjał są wciąż w fazie testów i w zależności od ich rezultatów, mogą trafić do Lancerów WRC05 w pierwszym kwartale tego roku. Mogą, gdyż od 2006 r. aktywne dyferencjały będą zabronione w autach WRC, więc jeszcze nie wiadomo, czy taka decyzja zostanie podjęta.

W "długiej" skrzyni biegów wydłużone zostaną przełożenia pierwszego, trzeciego i czwartego biegu. Taka konieczność została stwierdzona po rajdzie Nowej Zelandii.

"Naszym celem jest skończenie prac nad rozwojem Lancera WRC05 w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku" oświadczył Fornaris. "Wówczas w pełni będziemy mogli się skupić na wynikach, wygrywaniu i naszych mistrzowskich ambicjach na sezon 2006".

Jedną z najważniejszych zmian w Lancerze WRC05 będą opony. Po raz pierwszy w historii Mitsubishi w cyklu WRC będzie współpracować z firmą Pirelli.

"Rozpoczeliśmy testy z Pirelli i jesteśmy pod wrażeniem ich profesjonalizmu i zaangażowania we wspólny projekt," dodał Mario Fornaris. "Wciąż uczymy się tego, jakie opony można zastosować w Lancerze WRC05, tak by jak najlepiej wykorzystać potencjał samochodu, ale już widzimy, że mamy z tym partnerem wiele możliwości przed sobą. Dostaliśmy przewagę w postaci najsilniejszych punktów Pirelli i w duchu zespołowego partnerstwa, oddamy im maksymalną ilość wiadomości z tego, jak ich produkty spisują się na naszym samochodzie. Wspólna praca nad rozwojem opon jest dla nas wszystkich niezmiernie ważna".

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: mitsubishi motors | monte carlo | Mitsubishi | wrc
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy