Jan Kulczyk i jego inwestycje w motoryzację

​W wyniku komplikacji pooperacyjnych po zabiegu kardiochirurgicznym zmarł w Wiedniu najbogatszy Polak, Jan Kulczyk.

Chociaż w ostatnich latach Jan Kulczyk nieco ograniczył inwestycje w branżę motoryzacyjną, to jednak przez wiele lat był mocno zaangażowany na tym polu. 

Karierę biznesmena Kulczyk rozpoczął w 1981 roku, a od 1988 roku zaangażował się w sprzedaż samochodów, tworząc pierwszą w Polsce sieć dystrybucji samochodów Volkswagena. W biznesie tym pozostawał aż do 2011 roku. Wówczas cały motoryzacyjny majątek Kulczyk Investments został sprzedany Volkswagen AG: 50,1 proc. udział w firmie Kulczyk Pon Investment (zajmowała się sprzedażą Volkswagenów, Audi i Porsche) oraz 49 proc. udziałów w Skoda Auto Polska (sprzedaż Skód), ponadto Volkswagen Financial Services i Volkswagen Bank przejęły mniejszościowe pakiety Kulczyka, które miał w Volkswagen Leasing Polska i Volkswagen Bank Polska.

Od tamtej pory Jan Kulczyk nie miał bezpośredniego związku z samochodami, ale posiadał duże udziały w spółkach zarządzających płatnymi odcinkami autostrady A2 (w zależności od odcinka na poziomie od 24 do 45 proc), był również większościowym udziałowcem Pekaes SA.

Ponadto Jan Kulczy zaangażował się w rynek paliw. Kulczyk Investments posiadało udziały w różnych firmach zajmujących się poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej m.in. w Nigerii, Kolumbii, Peru, Syrii, Ukrainie i Afganistanie.

Reklama

Według najnowszej listy tygodnika "Wprost" Jan Kulczyk był najbogatszym Polakiem z majątkiem wycenianym na 15,1 mld zł.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Jan Kulczyk
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy