Hołowczyc na Cyprze
Krzysztof Hołowczyc po raz drugi w swojej karierze wystartuje w Rajdzie Cypru, który w sezonie 2000 debiutuje w roli eliminacji mistrzostw świata. We wrześniu 1997 roku, po wygraniu wszystkich odcinków specjalnych w tym rajdzie Hołek święcił swój największy dotychczasowy triumf - zdobycie tytułu mistrza Europy. W dniach 8 - 10 września Krzysztof Hołowczyc znów wyruszy na trasy szutrowych OS-ów w górach Trodos na wyspie Afrodyty. Mistrz Polski wraz ze swoim pilotem Jean-Markiem Fortin wystartuje samochodem subaru impreza WRC. Rajdowe auto polsko-belgijskiego duetu zostało przygotowane i będzie serwisowane przez włoską firmę Procar.
Z Rajdem Cypru wiążą się jedne z moich najprzyjemniejszych wspomnień. To w tym rajdzie, w 1997 roku odnieśliśmy wraz z Maćkiem Wisławskim zwycięstwo, które przypieczętowało nasze tytuły mistrzów Europy - powiedział Hołowczyc. Rajd Cypru po raz pierwszy w historii awansował do mistrzostw świata i nie mam złudzeń, że powtórzenie tego sukcesu w stawce najlepszych kierowców z zespołów fabrycznych nie jest realne. Mam oczywiście minimalny handicap w postaci jednego startu na Cyprze, ale tegoroczna trasa jest gruntownie zmieniona. Po serii pechowych występów w tym roku mam nadzieję, że szczęście będzie tym razem z nami i debiut z Procarem, który zajmie się przygotowaniem i obsługą naszego auta wypadnie pomyślnie - dodał Krzysztof Hołowczyc.
Trasy odcinków specjalnych są bardzo kręte, a więc średnie prędkości nie będą wysokie. Najprawdopodobniej Rajd Cypru będzie najwolniejszą eliminacją w całym serialu mistrzostw świata. Maksymalne prędkości nie będą miały tutaj wielkiego znaczenia, większe natomiast technika i precyzja. Taka charakterystyka rajdu powinna odpowiadać Krzysztofowi - stwierdził Jean-Marc Fortin. Obawiam się natomiast potwornego, ograniczającego widoczność kurzu. Organizatorzy zastosowali co prawda trzyminutowe przerwy przy starcie pierwszych dwudziestu załóg, ale i to może nie wystarczyć, aby kurz opadł. Będziemy również musieli bardzo uważać, aby na nierównych, obfitujących w odłamki skalne drogach nie uszkodzić ogumienia. FIA nie wyraziła zgody, aby wzorem Safari i Akropolu auta na tym rajdzie były wyposażone w dwa zapasowe koła - dodał Jean-Marc Fortin.
Od Rajdu Cypru zmienia się firma przygotowująca samochód Krzysztofa Hołowczyca - teraz będzie nią włoski Procar. Firma, mająca swoją siedzibę we Włoszech przygotowuje samochody Subaru Impreza WRC między innymi dla tak znanych zawodników jak Piero Liatti, Andrea Dallavilla czy Jean-Pierre Richelmi. Samochody Procaru zwyciężyły w dwóch ostatnich edycjach Rajdu Cypru w latach 1998 (Andrea Navarra) i 1999 (Jean-Pierre Richelmi). Ten ostatni kierowca za kierownicą Subaru Imprezy WRC z Procaru zajął również bardzo wysokie siódme miejsce w tegorocznym, bardzo trudnym Rajdzie Akropolu. Paolo Andreucci korzystający z technicznej "opieki" firmy Procar jest liderem w mistrzostwach Włoch uważanych za najsilniejszą rajdową ligę świata. Na liście ostatnich osiągnięć Procaru widnieje zwycięstwo Piero Liattiego w Rajdzie Madery, eliminacji mistrzostw Europy o najwyższym współczynniku"20.
Rozgrywany od 1970 roku Rajd Cypru (z przerwami w latach 1974 i 1975) debiutuje w roli eliminacji mistrzostw świata zastępując Rajd Chin. Decyzja o przeprowadzeniu eliminacji mistrzostw świata na Cyprze zapadła dopiero na początku maja tego roku. Wcześniej europejskie Safari - jak mówi się o Cyprze było przez wiele lat eliminacją mistrzostw Europy o najwyższym współczynniku "20".
Spośród kierowców fabrycznych na Cyprze startowali tylko Armin Schwarz i Toni Gardemeister. Ten pierwszy odniósł tutaj zwycięstwo w 1996 roku. "Umysłowym" niemieckiego kierowcy był wówczas Denis Giraudet, który obecnie jest pilotem Didier Auriola. Gardemeister startował z kolei w roku 1997, ale miał kilka wypadków na trasie i po kompletnym zdemolowaniu swojej Lancii Delty HF Integrale nie ukończył rajdu. Wszystkie teamy fabryczne przeprowadziły wcześniej testy na trasach zbliżonych do rajdu. Z przyjazdu na wyspę Afrodyty zrezygnował zespół Hyundaia, który w pierwszym roku rywalizacji w mistrzostwach świata nie ma obowiązku startu we wszystkich eliminacjach.
Z polskich kierowców w Rajdzie Cypru poza Krzysztofem Hołowczycem startował jeszcze Marian Bublewicz. Olsztynianin pilotowany przez Grzegorza Gaca (obecny dyrektor Rajdu Polski) zajął w 1992 roku trzecie miejsce, odnotowując najlepszy czas podczas rozegranego na przedmieściach Limassol Super OS-u.
28 RAJD CYPRU 8-10.09.2000 10 eliminacja mistrzostw świata
Długość trasy: 1227,82 km
Długość OS-ów: 348,41 km
Nawierzchnia OS-ów: szutrowa
System startu: pierwszych 20 załóg co 3 minuty, pozostałe co 2 minuty
Czołówka listy zgłoszeń:
10 Marcus Grönholm/Timo Rautiainen FIN Peugeot 206 WRC A8
3 Richard Burns/Robert Reid GB Subaru Impreza WRC A8
5 Colin McRae/Nicky Grist GB Ford Focus WRC A8
6 Carlos Sainz/Luis Moya E Ford Focus WRC A8
1 Tommi Makinen/Risto Mannisenmaki FIN Mitsubishi Lancer Evo A8
4 Juha Kankkunen/Juha Repo FIN Subaru Impreza WRC A8
7 Didier Auriol/Denis Giraudet F SEAT Cordoba WRC A8
2 Freddy Loix/Sven Smeets B Mitsubishi Carisma GT A8
8 Toni Gardemeister/Paavo Lukander FIN SEAT Cordoba WRC A8
9 François Delecour/Daniel Grataloup F Peugeot 206 WRC A8
11 Armin Schwarz/Manfred Hiemer D Skoda Octavia WRC A8
12 Luis Climent/Alex Romani E Skoda Octavia WRC A8
16 Petter Solberg/Philip Mills N/GB Ford Focus WRC A8
17 Markko Martin/Michael Park EE/GB Toyota Corolla WRC A8
18 Toshihiro Arai/Roger Freeman J/GB Subaru Impreza WRC A8
19 Krzysztof Hołowczyc/Jean-Marc Fortin PL/B Subaru Impreza WRC A8
20 Abdullah Bakhashab/Bobby Willis SA/GB Toyota Corolla WRC A8
21 Frederic Dor/Didier Breton F Subaru Impreza WRC A8
22 Simon Jean Joseph/Jack Boyere F Subaru Impreza WRC A8
23 John Papadimitriou/Nikos Petropoulos GR Subaru Impreza WRC A8
24 Manfred Stohl/Peter Müller A Mitsubishi Lancer N4
25 Gustavo Trelles/Jorge del Buono ROU/RA Mitsubishi Carisma N4
26 Hamed Al-Wahaibi/Tony Sircombe OM/NZ Subaru Impreza WRC A8
27 Claudio Menzi/Edgardo Galindo RA Mitsubishi Lancer N4
28 Gabriel Pozzo/Fabian Creto RA Mitsubishi Lancer N4
29 Andreas Tsouloftas/Andreas Achilleos CY Mitsubishi Lancer A8
30 Chris Thomas/Andreas Christodoulides CY Mitsubishi Lancer Evo VI A8