Historia Z

Podczas salonu samochodowego w Detroit pokazano concept car Nissana oznaczony symbolem Z. Pojazd ten, który do produkcji wejdzie już w połowie przyszłego roku wyraźnie nawiązuje do legendarnego modelu 240Z. Oto historia tej marki. W 1966 roku Nissan dostrzegł możliwość wzmocnienia pozycji marki Datsun na rynku, dzięki wprowadzeniu do sprzedaży popularnego i niedrogiego pojazdu klasy GT. Yoshihiko Matsuo, główny stylista projektu oraz zespół inżynierów pod kierunkiem Teichi Hara słuchał sugestii Yutaka Katayama - prezydenta Nissan Motor Corporation USA. Sam Katayama, znany jako "Mr. K." uwielbiał długą maskę jaguara XKE i wiele innych cech charakteryzujących europejskie konstrukcje tamtych czasów. Opierając się na tych przesłankach Matsuo i Hara rozpoczęli prace nad prototypem nazwanym później 240Z.

Podczas salonu samochodowego w Detroit pokazano concept car Nissana oznaczony symbolem Z. Pojazd ten, który do produkcji wejdzie już w połowie przyszłego roku wyraźnie nawiązuje do legendarnego modelu 240Z. Oto historia tej marki. W 1966 roku Nissan dostrzegł możliwość wzmocnienia pozycji marki Datsun na rynku, dzięki wprowadzeniu do sprzedaży popularnego i niedrogiego pojazdu klasy GT. Yoshihiko Matsuo, główny stylista projektu oraz zespół inżynierów pod kierunkiem Teichi Hara słuchał sugestii Yutaka Katayama - prezydenta Nissan Motor Corporation USA. Sam Katayama, znany jako "Mr. K." uwielbiał  długą maskę jaguara XKE i wiele innych cech charakteryzujących europejskie konstrukcje tamtych czasów. Opierając się na tych przesłankach  Matsuo i Hara rozpoczęli prace nad prototypem nazwanym później 240Z.

Podczas salonu samochodowego w Detroit pokazano concept car Nissana oznaczony symbolem Z. Pojazd ten, który do produkcji wejdzie już w połowie przyszłego roku wyraźnie nawiązuje do legendarnego modelu 240Z. Oto historia tej marki. W 1966 roku Nissan dostrzegł możliwość wzmocnienia pozycji marki Datsun na rynku, dzięki wprowadzeniu do sprzedaży popularnego i niedrogiego pojazdu klasy GT. Yoshihiko Matsuo, główny stylista projektu oraz zespół inżynierów pod kierunkiem Teichi Hara słuchał sugestii Yutaka Katayama - prezydenta Nissan Motor Corporation USA. Sam Katayama, znany jako "Mr. K." uwielbiał długą maskę jaguara XKE i wiele innych cech charakteryzujących europejskie konstrukcje tamtych czasów. Opierając się na tych przesłankach Matsuo i Hara rozpoczęli prace nad prototypem nazwanym później 240Z.

Reklama

Skąd nazwa 240Z? Wiele słynnych samochodów sportowych lat sześćdziesiątych miało w swych nazwach cyfry - jak na przykład triumph TR4 czy MG 1500. Dlatego też Katayama i planiści Nissana wymyślili nazwę 240 sugerującą pojemność skokową silnika i dodali literę Z dobrze kojarzącą się i dobrze brzmiącą w wielu językach.

W październiku 1969 roku datsun 240Z wszedł na rynek Stanów Zjednoczonych. Jego prezentacja odbyła się w sali balowej hotelu Pierre w Nowym Jorku. Smukłe nadwozie kryło w sobie 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2.4-litra rozwijający moc 150 KM, pozwalający osiągnąć 100 km/h w czasie poniżej 9 sekund. Pojazd posiadał dobre własności jezdne i zapewniał wysoki komfort jazdy za sprawą niezależnego zawieszenia wszystkich kół.

W 1970 roku 240Z kosztował zaledwie 3 526 USD, wyjątkowo mało zważywszy na wartość jaką pojazd ten sobą reprezentował, stylizację i osiągi porównywalne ze znacznie droższymi modelami rodem z Europy. 240Z stał się niemal od razu hitem na rynku, a czas oczekiwania na odebranie zamówionego pojazdu dochodził do 6 miesięcy.

W latach siedemdziesiątych Z-car podlegał ciągłemu rozwojowi - powstał 260Z z nadwoziem typu 2+2, 280Z i na koniec dekady zmodernizowany 280ZX. Z roku na rok rosła liczba sprzedanych egzemplarzy osiągając w 1979 roku rekordową liczbę 86 007 pojazdów.

Lata osiemdziesiąte to czas dominacji 280XZ Turbo, 300ZX i 300ZX Turbo, jednakże to także okres stopniowego spadku zainteresowania pojazdami sportowymi. Rok 1990 to czas prezentacji zupełnie nowych 300ZX i 300ZX Turbo - smukłych, agresywnych bolidów oferujących znakomite osiągi.

Niestety spadek popytu na samochody sportowe spowodował wycofanie 300ZX z rynku amerykańskiego. W 1996 roku w czasie gali w Petersen Automotive Museum w Los Angeles, Z-car przeszedł oficjalnie do historii. W ciągu 26 lat sprzedano w sumie 1 087 409 pojazdów rodziny Z.

Jednakże już w czasie kiedy koncern żegnał legendarne auto Z, myślano o kontynuacji jego historii. Wstrzymanie importu nie mogło oznaczać całkowitego zapomnienia.

Rok temu na North American International Auto Show w Detroit zaprezentowano Z concept. Studium stworzone przez Nissan Design America (NDA) w La Jolla w Kalifornii, posiadało długą maskę i charakterystyczne lampy otwarcie nawiązujące do pierwszej generacji Z. Pojazd ten stał się hitem wystawy. Dzięki temu sukcesowi oraz silnym naciskom ze strony entuzjastów auta Z z całego świata, Nissan zadecydował o reaktywacji modelu.

Na rok 2001 przygotowano kolejny prototyp, tym razem w formie prawie gotowej do wprowadzenia do produkcji seryjnej.

Więcej o nowym Nissanie Z przeczytacie tutaj!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: concept car | stylista | motor | USA | auto | detroit | Pojazd | Nissan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy