Historia: volkswagen golf III
Trzecia generacja volkswagena golfa zadebiutowała we wrześniu 1991 roku.
Po raz pierwszy w historii samochód przekroczył barierę czterech metrów - długość karoserii mierzyła dokładnie 4 074 mm. Co ciekawe jednak, w porównaniu z poprzednikami zmniejszyła się pojemność bagażnika, która w "trójce" wynosi dokładnie 320 litrów.
Jeszcze w tym samym roku - w listopadzie - Volkswagen zaprezentował wersję VR6, która osiągami biła na głowę dotychczasowe modele GTI. Samochód wyposażono w 2,8-litrowy, sześciocylindrowy silnik o wąskim kącie rozwarcia cylindrów wynoszącym zaledwie 15 stopni. Stąd też wzięła się nazwa silnika - literki VR to skrót od niemieckich słów "Verkürzt" i "Reihenmotor", czyli "widlasty"(skrócony) i "rzędowy". Dzięki nietypowej budowie (stosunkowo mały blok) golf III stał się pierwszym na świecie kompaktem oferowanym z benzynowym silnikiem o sześciu cylindrach. Jednostka rozwijała moc 171 KM (po modyfikacjach - 188 KM) i zapewniała autu sprint do 100 km/h w 7,6 s.
W kilka miesięcy po debiucie nowy golf zdobył prestiżową nagrodę "Europejskiego Samochodu Roku 1992" pokonując swoich bezpośrednich rywali - sklasyfikowaną na drugim miejscu astrę i laureata trzeciej nagrody - citroena ZX. W październiku 1992 roku zadebiutowała również kolejna odmiana oznaczona symbolem GTI. Topowe auta z tej serii napędzane były szesnastozaworowym, dwulitrowym silnikiem o mocy 150 KM (w ofercie był też ośmiozaworowy silnik o mocy 115 KM).
W historii serii III złotymi zgłoskami zapisał się rok 1993. Wtedy właśnie, po raz pierwszy, pod maskę golfa trafił wysokoprężny silnik oznaczony czczonym wręcz przez nabywców symbolem TDI. Golf stał się więc pierwszym na świecie samochodem kompaktowym wyposażonym w wysokoprężny silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
W tym samym roku niemiecki producent powrócił też do zapoczątkowanej przez pierwszą generację modelu tradycji budowania golfów z otwartym nadwoziem (przypominamy, że golfy II serii nie były oferowane w takiej wersji). Początkowo, golfy III ze składanym dachem oferowane były wyłącznie z benzynowymi silnikami o pojemnościach 1,6 l., 1,8 l i 2,0 l wyposażonymi w ośmiozaworowe głowice.
Golf III generacji w wersji hatchback przetrwał w ofercie niemieckiej marki do 1999 roku. Dłużej - do 2002 roku - samochód oferowany był w wersji z otwartym nadwoziem. Łącznie nabywców znalazło 4,8 miliona egzemplarzy golfów III serii.
Siedem generacji golfa. Wybierz najładniejszą według ciebie.