F3 Macau Grand Prix: Dramatyczny finał
Francuz Nicolas Lapierre w dramatycznych okolicznościach wygrał tegoroczną edycję Macau Grand Prix. Faworyci: zdobywca pole position, Fabio Carbone, oraz zwycięzca pierwszego wyścigu i długotrwały lider drugiego, James Courtney, musieli obejść się smakiem.
W pierwszym wyścigu z bardzo dobrej strony zaprezentował się Robert Kubica. Polak uniknął karambolu na pierwszym okrążeniu i z czternastego miejsca na starcie awansował na ósme. Przez kilka okrążeń walczył o siódmą pozycję z Tatsuą Kataoką, a po odpadnięciu Japończyka i defekcie jadącego przed nim Roberta Doornbosa przesunął się na szóste miejsce.
Wyścig wygrał James Courtney, który na szóstym okrążeniu wyprzedził Nicolasa Lapierre. Australijczyk i Francuz mogą podziękować startującym z pierwszej linii Fabio Carbone i Ryanowi Briscoe - ci dwaj kierowcy zderzyli się najpierw na pierwszym okrążeniu (w samochodzie Carbone uległ uszkodzeniu przedni spoiler), a następnie na siódmym, w walce o trzecie miejsce.
Kolejność na mecie pierwszego wyścigu była jednocześnie kolejnością startową do finału Macau Grand Prix. Szósta pozycja Kubicy dawała nadzieje na jeszcze lepszy końcowy rezultat w drugim biegu. Polak bardzo dobrze wystartował, ale w momencie, gdy próbował wyprzedzić zajmującego trzecią pozycję Lewisa Hamiltona, doszło do kontaktu między bolidami obu rywali. Brytyjczyk pojechał dalej, ale samochód Kubicy obrócił się i uderzył przodem w barierę. Na Dallarę Polaka wpadli jeszcze Richard Antinucci i Andrew Thompson. Dla całej trójki był to niestety koniec wyścigu.
Tymczasem prowadzenie objął Courtney, ale zaledwie cztery okrążenia przed końcem w wyniku przebicia opony Dallara Australijczyka rozbiła się o bariery, podarowując tym samym zwycięstwo Nicolasowi Lapierre. Podium uzupełnili kierowcy startujący, podobnie jak Francuz, w mistrzostwach F3 Euro Series: Fabio Carbone i Katsuyuki Hiranaka. Żaden z nich, może poza Carbone (piątym kierowcą F3 Euro Series), nie był przed wyścigiem wymieniany w gronie faworytów. Dość powiedzieć, że Lapierre był w europejskiej F3 jedenasty, a Hirnanaka dwudziesty drugi. Tacy kierowcy, jak mistrz F3 Euro Series Ryan Briscoe, startujący po raz szósty w Macau Paolo Montin, czy trzeci zawodnik brytyjskiej F3, Nelson Piquet Junior, zajęli dalsze miejsca.
Już za tydzień kierowcy Formuły 3 spotkają się w ostatnim wyścigu sezonu - na ulicznym torze w Changwon w Korei Południowej. W International F3 Korea Super Prix weźmie udział 30 zawodników, w niemal identycznym składzie, jak w Macau. Z czołówki zabraknie tylko Ryana Briscoe, który zostanie zastąpiony przez Koreańczyka Jin Woo Hwanga.
Robert Kubica: - W drugim wyścigu miałem szanse na bardzo dobry wynik. Niestety, przy próbie wyprzedzenia Lewisa Hamiltona Brytyjczyk wypchnął mnie z toru. Miało to miejsce w bardzo wąskiej części trasy, wobec czego nie miałem gdzie uciec i po prostu uderzyłem w barierę. Szkoda, bo auto spisywało się naprawdę nieźle - mimo tego, że stara jednostka napędowa Opla jest wyraźnie wolniejsza na prostych. W Macau jest to szczególnie istotne, ze względu właśnie na długie proste. Na szczęście mój nowy team, Target Racing, potrafił bardzo dobrze ustawić inne parametry bolidu, dzięki czemu auto bardzo dobrze spisywało się na krętej części toru. Dobrze się czuję w zespole, choć widać, że jest to raczej team średniej klasy.
We wtorek prosto z Macau lecimy do Korei. Myślami jestem już przy kolejnym wyścigu. Tor w Changwon jest mniej wymagający dla silników, dlatego też sądzę, że uda mi się nawiązać bliższą walkę z czołówką.
Wyniki 50. Macau Grand Prix: Wyścig I (10 okrążeń): 1. James Courtney (Dallara F302 Toyota Tom's) 25.43,212 2. Nicolas Lapierre (Dallara F302 Renault Sodemo) +4,607 3. Richard Antinucci (Dallara F302/3 Renault Sodemo) +9,056 4. Fabio Carbone (Dallara F302 Renault Sodemo) +11,151 5. Lewis Hamilton (Dallara F302 Honda Mugen) +13,312 6. Robert Kubica (Dallara F302 Opel Spiess) +14,192 7. Fairuz Fauzy (Dallara F302 Honda Mugen) +15,140 8. Andrew Thompson (Dallara F302/3 Renault Sodemo) +24,069 9. Ronnie Quintarelli (Dallara F302 Opel Spiess) +24,955 10. Katsuyuki Hiranaka (Dallara F302 Opel Spiess) +25,164 Wyścig II (15 okrążeń): 1. Nicolas Lapierre (Dallara F302 Renault Sodemo) 37.00,778 2. Fabio Carbone (Dallara F302 Renault Sodemo) +5,416 3. Katsuyuki Hiranaka (Dallara F302 Opel Spiess) +15,385 4. Ronnie Quintarelli (Dallara F302 Opel Spiess) +16,611 5. Pierre Kaffer (Dallara F303 Toyota Tom's) +16,666 6. Paolo Montin (Dallara F303 Nissan Tomei) +22,111 7. Ryan Briscoe (Dallara F303 Opel Spiess) +27,649 8. Nelson Piquet Jr (Dallara F302/3 Renault Sodemo) +41,467 9. César Campanico (Dallara F302 Renault Sodemo) +45,746 10. Danny Watts (Dallara F302 Honda Mugen) +45,865