25 Rajd Dakar
1 stycznia w Marsylii rozpoczyna się jubileuszowy, 25 Rajd Dakar. Rajd zainaugurowano w roku 1978, kiedy to 170 uczestników wyruszyło na trasę wiodącą wtedy z Paryża poprzez Algierię, Niger, Mali i Górną Woltę do stolicy Senegalu. Twórcą i organizatorem pierwszych edycji Dakaru był Thierry Sabine, który zginął niestety w katastrofie helikoptera. Jego dzieło kontynuuje obecny dyrektor rajdu - Hubert Auriol. O przyszłorocznym Rajdzie Dakar pisaliśmy już w kontekście udziału w nim ekipy Volkswagena (to tutaj) i Nissana (tutaj)
Rajd, który zachował w nazwie stolicę Senegalu przebiega w tym roku przez Francję, Hiszpanię, Tunezję oraz Libię i kończy się 19 stycznia 2003 w Sharm El Sheikh w Egipcie.
Na starcie stanie blisko 500 maszyn, z czego 342 to maszyny uczestników (165 motocykli, 128 samochodów i 49 ciężarówek), a 147 to auta asystujące (73 samochody i 74 ciężarówki). Polskie akcenty to start: motocyklistów Jacka Czachora (nr 18 - KTM) i Marka Dąbrowskiego (nr 19 – KTM), którzy jadą już po raz czwarty - załóg samochodowych Maciej Majchrzak/Maciej Dominiak (nr 304 Jeep) oraz Łukasz Komornicki/Rafał Marton (nr 311 Mitsubishi), którzy pojadą po raz drugi. Pilotem załogi ciężarówki Mercedes z numerem 403 będzie Jarosław Kazberuk. Samochód w barwach Orlenu poprowadzi Niemiec Klaus Bauerle.
Do grona faworytów słynnego, pustynnego maratonu zaliczają się kierowcy Mitsubishi., którzy podejmą próbę odniesienia ósmego w historii, a trzeciego z rzędu zwycięstwa w pustynnym klasyku. W dwóch ostatnich edycjach Dakaru samochody spod znaku Trzech Diamentów zdominowały końcową klasyfikację, a w ubiegłym roku uplasowały się na ośmiu pierwszych miejscach.
Aż czterokrotnie (1992, 1997, 1998, 2002) zawodnicy Mitsubishi zajęli wszystkie miejsca na podium Dakaru. I tym razem zaliczani są i będą walczyć o ósme w historii zwycięstwo. Takim osiągnięciem może pochwalić się tylko Yamaha w kategorii motocykli.
Zespół Mitsubishi zadebiutował w Dakarze w 1983 roku, a pierwsze zwycięstwo odniósł w sezonie 1985, kiedy to Patrick Zanirolli i Jean Da Silva jako pierwsi osiągnęli metę w swoim Pajero.
Następny sukces został odniesiony po siedmiu latach, w roku 1992. Wspomniany Hubert Auriol zwyciężył na najdłuższej w historii trasie z Paryża do Kapsztadu w RPA i stał się jednocześnie pierwszym jak dotychczas zawodnikiem, który triumfował zarówno w samochodzie jak i na motocyklu (1981, 1983). Kolejny sezon znów przyniósł zwycięstwo Mitsubishi Pajero odniesione tym razem za sprawą duetu Bruno Saby i Dominique Serieys.
Pierwszym japońskim zawodnikiem, który odniósł zwycięstwo w Dakarze '97 był fabryczny kierowca Mitsubishi - Kenjiro Shinozuka. Rok później triumfował Jean-Pierre Fontenay, dzięki któremu Mitsubishi Pajero po raz piąty znalazło się na pierwszym miejscu.
Edycja przełomu wieków, Dakar 2000 przyniosła jedyne jak dotychczas zwycięstwo kobiety w tym wyjątkowo trudnym rajdzie. Do kronik zapisała się Jutta Kleinschmidt reprezentująca team Mitsubishi.
W ubiegłym roku cztery fabryczne załogi Mitsubishi zdominowały rywalizację w Dakarze. Zwyciężył Hiroshi Masuoka, przed Juttą Kleinschmidt, Shinozuką i Fontenay'em. Na kolejnych czterech miejscach uplasowały się również samochody Mitsubishi.
Stephane Peterhansel (sześć zwycięstw na motocyklu), Masuoka, Miki Biasion i Fontenay zasiądą w pierwszy dzień stycznia 2003 roku w fabrycznych Mitsubishi Pajero
Kierowcy w kategorii samochodów: Stéphane Peterhansel (Mitsubishi): zwycięzca kategorii motocyklistów w 1991,1992,1993,1995,1997,1998,
Ari Vatanen (Nissan): 1987,1989,1990, 1991,
Jutta Kleinschmidt (Volkswagen): 2001,
Jean-Louis Schlesser (Schlesser Ford Raid): 1999, 2000,
Kenjiro Shinozuka (Nissan): 1997,
Hiroshi Masuoka (Mitsubishi): 2002,
Edi Orioli (Nissan): zwycięzca kategorii motocyklistów w 1988, 1990, 1994,1996,
Jean-Pierre Fontenay (Mitsubishi): 1998.
Kierowcy w kategorii motocyklistów: Fabrizio Meoni (KTM): 2001,2002,
Richard Sainct (KTM): 1999, 2000.
Kierowcy w kategorii ciężarówek: Vladimir Tchaguine (Kamaz): 2000,2002,
Karel Loprais (Tatra): 1988,1944,1995,1998,1999,2001,
Giacomo Vismara (Unimog): 1986,
Johaness de Rooy (DAF): 1987,
Johann Peter Reif (Man): 1997.
Piloci:
Andreas Schulz (Mitusbishi): 2001 ( z J. Kleinschmidt),
Gilles Picard (Mitsubishi): 1998 (z J.P. Fontenay),
Philippe Monnet (Nissan): 1992 (z H. Auriol) i 1999 (z J.L. Schlesser),
Pascal Maimon (Nissan): 2002 (z H. Masuoka),
Henri Magne (Mitsubishi): 1997, 2000 (z J.L. Schlesser).
Jutta Kleinschmidt i Fabrizia Pons (jedyna pełna załoga kobieca)
Tina Thorner (pilotka)
Isabelle Patissier (kierowca)
Elisabete Jacinto (kierowca cieżarówki)
Andrea Mayer (kierowca)
Syndiely Wade (kierowca)
Isabelle Vadeboncoeur (kierowca)
Patsy Quick (kierowca motocykla)
Isabelle Patissier (wspinaczka)
Steve Ravussin (żeglarstwo)
Luc Alphand (narciarstwo alpejskie)
Paul Belmondo (formula 1)
Jean Marie Pfaff (piłka nożna)
Philippe Monnet (żeglarstwo)
Ukyo Katayama (formula 1)
Grégoire de Mevius (rajdy)
Miki Biasion (rajdy)
Philippe Gache (wyścigi)
Volkswagen i Nissan w Rajdzie Dakar 2003