Tajny pojazd Bundeswehry

Fani VW! Przed Wami wielozadaniowy lekki pojazd wojskowy!

Typ 183 został skonstruowany przez Volkswagena specjalnie dla potrzeb niemieckiej Bundeswehry. Był produkowany zaledwie przez cztery lata.

Reklama

Na licencji wytwarzały go również fabryki znajdujące się w Kanadzie i Belgii, gdzie pojazdy te służyły lokalnym siłom zbrojnym. Trafiały też do innych armii. Samochód ten jest znacznie lepiej znany pod nazwą Iltis (z angielskiego - fretka).

Aby możliwie dokładnie prześledzić historię Typu 183 (Iltisa), musimy cofnąć się do roku 1954, kiedy to nowo uformowana niemiecka armia - Bundeswehra - zaprosiła do tworzenia lekkiego wozu bojowego (Lastkraftwagen) swój rodzimy przemysł motoryzacyjny. Celem prac było stworzenie następcy Typu 82, czyli popularnego Kübelwagena. Jedną z firm, które zgłosiły się do udziału w projekcie, był Volkswagen. Jednak biorąc pod uwagę ówczesny boom na auta cywilne i stosunkowo małą liczbę pojazdów, jakie chciała zamówić Bundeswehra, doktor Heinz Nordhoff ocenił, że gra nie jest warta świeczki.

Volkswagen wycofał się więc z projektu, a pojazd opracował Auto Union. Samochód nazwano DKW Munga, a jego produkcja trwała od 1956 do 1968 roku. Ze wszystkich zbudowanych 46.750 egzemplarzy 28.400 otrzymała Bundeswehra.

W drugiej połowie lat 60. Niemcy Wschodnie i Włochy rozpoczęły współpracę nad projektem nowego 500-kilogramowego wojskowego auta terenowego z napędem 4x4. W późniejszej fazie zyskało ono nazwę Europa-Jeep. W oczekiwaniu na ukończenie tego auta Bundeswehra podjęła decyzję o rozpoczęciu produkcji pojazdu zastępczego dla DKW Munga.

Poczynając od roku 1969 to właśnie Volkswagen zbudował 15.200 takich samochodów dla Bundeswehry, traktowanych jako rozwiązanie tymczasowe. Nadano mu nazwę wielozadaniowego auta Typu 181. Do jego wytwarzania oraz konstruowania nowych elementów w celu obniżenia kosztów wykorzystywano wiele części z aut cywilnych. Kolejnym etapem było wprowadzenie lekko zmodyfikowanej wersji pod nazwą WW-II era Typ 82. Podobnie jak Typ 181, samochód ten miał wyłącznie tylny napęd, co znacznie ograniczało jego możliwości w terenie.

Kiedy w 1976 roku projekt Europa-Jeep ostatecznie został zawieszony, Bundeswehra wystąpiła z zapotrzebowaniem na 8.800 nowych wielozadaniowych samochodów terenowych z napędem 4x4, zdolnych przetransportować do 500 kilogramów ładunku. Tym razem w szranki stanął zarówno Volkswagen, jak i Daimler-Benz. Obaj potentaci mieli za zadanie zbudować w możliwie najkrótszym czasie prototypy gotowe do pełnowymiarowych testów prowadzonych przez niemiecką armię. Jednak niedużo wcześniej, a mianowicie w 1965 roku, Volkswagen kupił fabrykę Auto Union w Ingolstadt, zamykając zakłady DKW i przywracając do życia markę Audi.

Dowiedz się więcej na temat: wojsko | DKW | Volkswagen | Audi | Auta | tajny | Pojazd

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje