Reklama

Ruch w interesie...

Rynek nie znosi stagnacji - ruch w interesie być musi.

Tak oto, nie wprost, podsumować można pojawienie się nowego Jeepa Liberty, który niedawno przedstawiony został za oceanem. Poprzedni model nie zdążył się jeszcze zestarzeć - ani stylistycznie, ani technicznie - ale jak stoi w tytule...

Że mamy do czynienia z nowym modelem widać już na pierwszy rzut oka. Nadwozie prezentuje się ostro; podobnie twarde linie znajdziemy w kabinie - zwłaszcza na desce rozdzielczej. Pojawiło się kilka nowych rozwiązań funkcjonalnych oraz nieco nowości technologicznych. Mechanicznie jednak nowy Liberty niemalże powiela rozwiązania poprzednika.

Reklama

Nadwozie

To, co najbardziej wyróżnia nowego Liberty, to nadwozie - jak wspomniałem: kanciaste ostre w formie. Liberty 2007 zatracił łagodność, wręcz infantylność linii i z pewnością straci przydomek pokemona. Pozostaje natomiast wciąż kompaktowym SUV-em z klasycznym pięciodrzwiowym, pięciomiejscowym nadwoziem. Podobnie jak dotąd płyta podłogowa zintegrowana jest z podłużnicami (unibody). Nadwozie jest większe: dłuższe o 2 cale i szersze o pół cala. Zwiększono objętość bagażnika, a pasażerowie tylnych foteli mają o 1,5 cala więcej miejsca na nogi. Pokrywa bagażnika jest unoszona, podłoga ładowni płaska na całej długości; fotele tylne są oczywiście dzielone (3:2) i składane; składane jest także oparcie prawego przedniego fotela. Wprowadzono podnoszoną niezależnie szybę pokrywy bagażnika, a koło zapasowe powędrowało z tylnej ściany pod podłogę.

Pod podłogą bagażnika wygospodarowano miejsce na dodatkowy duży schowek. Relingi dachowe są dostępne w obydwu kompletacjach wyposażenia - Sport i Limited. Można też otrzymać potężne okno dachowe. Jeep nazwał swoje rozwiązanie Sky Slider. Pokrycie wykonano z tkaniny akrylowej - materiału podobnego do używanego w pokryciach kabrioletów. Całość jest obsługiwana elektromechanicznie. Wnętrze kryje czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny. Z ciekawostek można wymienić możliwość uruchamiania silnika z zewnątrz pojazdu czy gniazdo zasilające 115 V. Wyposażenie i wykończenie wnętrza jest inne dla wersji Sport i inne dla Limited. Skórzana tapicerka czy wielofunkcyjna kierownica są zarezerwowane dla Liberty Limited.

Podwozie

Generalnie podwozie nowego Liberty powiela koncepcję konstrukcyjną poprzednika, acz z niewielkimi zmianami. Z przodu mamy zatem podwójne trójkątne wahacze poprzeczne (górne i dolne) nierównej długości, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe niskiego ciśnienia oraz stabilizator, z tyłu układ dwóch dolnych i dwóch górnych drążków wzdłużnych i poprzecznego drążka Panharda plus sprężyny, amortyzatory i stabilizator. Wprowadzono natomiast listwową przekładnię kierowniczą. Dzięki niej i niezbyt dużemu rozstawowi osi Liberty odznacza się dużą zwrotnością - najmniejsza średnica zawracania liczona zewnętrznymi śladami kół przednich niewiele przekracza 10 m. Przekładnia jest wspomagana hydraulicznie.

Układ hamulcowy zawiera dwuobwodową instalację hydrauliczną, serwo podciśnieniowe oraz cztery elementy tarczowe. Przednie wentylowane tarcze mają średnicę 302 mm, tylne - 316 mm. Zaciski mają prostą konstrukcję - jednotłoczkową, pływającą. Hamulec pomocniczy obsługiwany jest przez dodatkowe bębny w piastach kół tylnych. Standardem, obok czterokanałowego ABS (Z EBD i BA), jest ESP. W wersjach 4x4 zawiera on funkcję automatycznej regulacji prędkości i stabilności pojazdu na zjazdach HDC (Hill Descent Control); jest też wspomaganie ruszania pod wzniesienia HSA (Hill Start Assist). Kierowca może dezaktywować HDC przyciskiem. Jak wszystkie nowe Jeepy tak Liberty otrzymał ABS zmieniający czułość układu wykonawczego w przypadku wykrycia nierównej nawierzchni. W takiej sytuacji zmniejsza się częstotliwość pulsacji w instalacji hydraulicznej, co powoduje dłuższy czas blokowania kół i daje większą skuteczność hamowania na podłożach o złej jakości.

Jest też układ kontroli napędu Traction Control. W zależności od wersji i kompletacji wyposażenia Liberty korzysta z kół 16-, 17- lub 18-calowych. Standardem wersji Sport są lekkie malowane felgi 16-calowe z ogumieniem 225/75 Goodyear Wrangler ST, w Limited - "siedemnastki" 235/65 Goodyear Wrangler HP. Opcjonalnie można otrzymać 235/70 R16 Goodyear Wrangler SR/A (Sport) i 235/60 R18 Goodyear Fortera HL (Limited) - w tym wypadku na eleganckich chromowanych alufelgach. Dostępny jest układ monitorowania ciśnienia w kołach.

Układ napędowy

Na początek, na potrzeby rynku amerykańskiego, Jeep zaaplikował Liberty benzynowy silnik sześciocylindrowy. To znana konstrukcja 3,7 l o kącie rozwarcia 90 st., wyposażona w dodatkowy wałek wyrównoważający.

Żeliwny blok, aluminiowe głowice, po jednym wałku rozrządu na głowicę i po dwa zawory na cylinder, do tego sekwencyjny wielopunktowy wtrysk, 210 KM i 319 Nm (SAE) - wszystko to znamy; nowością jest zmiana nastaw faz rozrządu, elektrycznie sterowana przepustnica oraz układ recyrkulacji spalin - to daje nieznaczne obniżenie zużycia paliwa (wg amerykańskich standardów EPA). Silnik współpracować może z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów. Standard ręcznej skrzyni (w wersji Sport) z dość dużym silnikiem w samochodzie tej klasy na rynku amerykańskim to ciekawa sprawa, zwłaszcza że skrzynia jest sześciobiegowa (bezpośredni bieg piąty).

Dużo uwagi poświęcono jakości przełączania biegów. Wszystkie przełożenia są synchronizowane, włącznie z biegiem wstecznym. Bieg pierwszy i drugi posiada wzmocnione trzypierścieniowe synchronizatory. Korpus skrzyni jest dwuczęściowy, wykonany ze stopu aluminium i zawiera kielich sprzęgła.

Opcją w wersji Sport i standardem w Limited jest czterobiegowa skrzynia automatyczna. Na rynku amerykańskim nowy Liberty będzie oferowany zarówno w wersjach tylnonapędowych, jak i 4x4 (we wszystkich wersjach wyposażenia i skrzyń biegów). W samochodach 4x4, jak dotąd, dostępne są dwie opcje skrzyń rozdzielczych. Command Trac standardowo napędza wersję Sport. Nie ma się tu nad czym rozwodzić: napęd tylnych kół, dołączalny sztywny napęd 4x4 i to samo, tyle że z reduktorem - to klasyka. Jest też pozycja luzu skrzyni rozdzielczej. Selec Trac II (standard w Limited) to również znane rozwiązanie. Pozwala wybrać napęd kół tylnych bądź 4x4 z wykorzystaniem planetarnego mechanizmu różnicowego, dzielącego moment obrotowy w proporcjach 48:52 (przód:tył) z elementem blokującym sterowanym przez ESP.

Ostatnia opcja to zblokowany napęd wszystkich kół i przełożenie zredukowane; nie ma trybu sztywnego 4x4 na przełożeniu drogowym. Uznano, że modulowany elektroniką dyfer w zupełności zastępuje dwa tryby napędu: bez i z blokadą centralną. W obydwu skrzyniach reduktor ma konstrukcję planetarną o przełożeniu 2,72; skrzynie obsługiwane są elektromechanicznie. Do włączenia i rozłączenia reduktora należy się zatrzymać (prędkość zalecana do ok. 5 km/h). Warto dodać, że opcja tylnego napędu w skrzyni Selec-Trac jest przeznaczona wyłącznie na rynek USA. Można przypuszczać, że np. europejskie Cherokee będą miały stały napęd wszystkich kół - tak wynika z informacji prasowych.

Podsumowanie

Lepszy na drodze, sprawniejszy w terenie - brzmi hasło reklamujące nowy produkt. Czy tak jest w rzeczywistości, będziemy się mogli przekonać już wkrótce. Prawdopodobnie jesienią Jeep przedstawi Liberty w wersji europejskiej, czyli Cherokee. Można spodziewać się, że Cherokee otrzyma dodatkowo czterocylindrowy turbodiesel (2,8 l, DOHC, 16V, common rail), być może także czterocylindrowy silnik 2,4 l Mitsubishi, inne nastawy podwozia oraz europejskie kompletacje wyposażenia. Niecierpliwym pozostaje prywatny import Liberty. Samochody wytwarzane są w zakładach Daimler Chrysler w Toledo, w stanie Ohio, na tej samej linii co Dodge Nitro. Obydwa samochody są łudząco do siebie podobne, ale młodszy Liberty nie jest kalką Nitro. Owszem, auta dzielą wiele podstawowych rozwiązań konstrukcyjnych - to zrozumiałe w dobie globalizacji.

Wspólny jest silnik V6 3,7 l, wspólne są - ręczna i czterobiegowa automatyczna - skrzynie biegów, całe podwozie z dokładnością do hamulców, układu kierowniczego (występuje niewielka różnica w rozstawie osi) czy wiele elementów nadwozia i wyposażenia kabiny. Auta są jednak adresowane do innych odbiorców i stad wynikają różnice - np. skrzynie rozdzielcze, gama silnikowa itp. Inne wyłapiecie sami, bowiem Nitro i nowy Cherokee będą stały obok siebie w tych samych salonach sprzedaży. Także w Polsce. To również element ruchu w interesie...

Jeep Liberty 2007 - dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik:

Model: V6 3.7

Pojemność skokowa [cm?]: 3700

Układ i liczba cylindrów: V6

Materiał głowicy/bloku: stop aluminium/żeliwo

Stopień sprężania: 9,7

Rozrząd: 2xSOHC, 2 zawory na cylinder

Zasilanie: wtrysk sekwencyjny, wielopunktowy

Moc maksymalna [kW (KM)] przy [obr./min]*: 157 (210) przy 5200

Maksymalny moment obrotowy [Nm] przy [obr./min]*: 319 przy 4000

Skrzynia biegów:

42RLE - automatyczna, elektronicznie sterowana, czterobiegowa, o przełożeniach: I - 2,84, II - 1,57, III - 1,00, IV - 0,69, R - 2,21

NSG 370 - ręczna, synchronizowana (włącznie z biegiem wstecznym), sześciobiegowa, o przełożeniach: I - 4,46, II - 2,61, III - 1,72, IV - 1,25, V - 1,00, VI - 0,84, R -4,06

Skrzynia rozdzielcza:

Command-Trac MP 1522 - o dwóch przełożeniach, bez synchronizacji: H - 1,00 i L - 2,72; sterowana elektromechanicznie; napęd kół tylnych lub sztywny napęd 4x4 Selec-Trac MP3022 - o dwóch przełożeniach, bez synchronizacji: H - 1,00 i L - 2,72; sterowana elektromechanicznie; napęd kół tylnych lub napęd wszystkich kół przez centralny mechanizm różnicowy, sztywny napęd 4x4

Mosty napędowe:

Przedni: "suche" przeguby półosi napędowych, pojedyncza przekładnia główna o przełożeniu 3,21 (manual), 3,73 (auto)

Tylny: półosie obciążone, pojedyncza przekładnia główna o przełożeniu 3,21 (manual), 3,73 (auto)

Koła jezdne:

felgi ze stopu lekkiego 7.0JJx16 z ogumieniem P225/75 R16 lub P235/70 R16, 7.0JJx17 z ogumieniem P235/65 R17, 7.0JJx18 z ogumieniem P235/60 R18

Zawieszenie:

Przednie: niezależne, górne i dolne trójkątne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe gazowe niskiego ciśnienia, stabilizator

Tylne: zależne, sztywny most, górne i dolne drążki wzdłużne, poprzeczny drążek Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe gazowe niskiego ciśnienia, stabilizator

Układ hamulcowy:

Dwuobwodowy, wspomagany podciśnieniowo, czterokanałowy ABS; tarcze wentylowane o średnicy 302 mm (przód) i tarcze 316 mm (tył), system stabilizacji toru jazdy ESP, hamulec pomocniczy na dodatkowe bębny kół tylnych

Układ kierowniczy:

Wspomagany hydraulicznie, przekładnia listwowa o przełożeniu 17,36

Nadwozie:

Stalowe zespolone z ramą nośną, kombi, pięciodrzwiowe, pięcioosobowe

Masy, wymiary, objętości:

Masa własna - 1827 kg (4x2), 1915 kg (4x4), dopuszczalna masa całkowita - bd, ładowność - 590 kg, maksymalna masa ciągnionej przyczepy z hamulcem najazdowym - 907 kg (standard Class II), 1588 kg (manual Class III), 2268 kg (auto Class III), maksymalna masa zestawu - bd, długość - 4492 mm, szerokość - 1838 mm, wysokość - 1808 mm (bez relingów), rozstaw osi - 2694 mm, rozstaw kół - 1549 mm (przód i tył), średnica zawracania (pomiędzy krawężnikami) - 10,8 m, prześwit - bd, objętość zbiornika paliwa - 73,8 l, objętość bagażnika - 900 l (za tylnymi fotelami), 1800 l (za przednimi fotelami)

Osiągi:

Prędkość maksymalna - bd, czas rozpędzania 0-100 km/h - bd; testowe zużycie paliwa - bd

* wg SAE

Autor: Tomasz Konik

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje