Przewóz motocyklem pasażera i dzieci: co mówi prawo i zdrowy rozsądek
Zanim zasiądzie za tobą "plecaczek" musisz wiedzieć, że przewóz motocyklem pasażera i dzieci jest opisany w kodeksie drogowym. Co mówi polskie prawo na ten temat, a co podpowiadać powinien zdrowy rozsądek jeźdźca?
Zacznijmy od transportu dzieci jednośladem. Kodeks drogowy mówi jasno, że motocykl, którym przewozi się dzieciaki w wieku do 7 lat nie może przekroczyć 40 km/h. Tyczy się to też maszyn z podpiętą przyczepą a także czterokołowców a nawet motorowerów.
Inny zapis w ustawie Prawo o ruchu drogowym mówi, że zarówno kierujący, jak i każda osoba przewożona wymienionymi wyżej pojazdami muszą używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym.
Co prawda, "garnków" nie stosuje się do motocykli fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa, ani do czterokołowców fabrycznie wyposażonych w nadwozie zamknięte i pasy bezpieczeństwa (pojazdy ATV typu side-by-side), ale w przypadku kilkuletnich dzieci warto, aby jednak zawsze miały kask na głowie.
Chociaż na drogach ekspresowych i autostradach w Polsce można poruszać się z minimalną prędkością nie mniejszą niż 40 km/h, to zdecydowanie odradzamy wycieczki z kilkuletnim "plecaczkiem" po takich trasach szybkiego ruchu. I w ogóle warto rozważyć czy nasza pociecha jest już na tyle rozważna, aby podróżować gdzieś z nią dalej jednośladem.
Kilkuminutowa przejażdżka wokół działki po bocznych drogach na początek powinna wystarczyć, ale pomimo tego warto wytłumaczyć dziecku, że musi się mocno trzymać kierowcy i nie wychylać w przeciwną stronę do kierunku jazdy.
I jeszcze raz powtórzmy: nie zapominajmy o dziecięcym kasku motocyklowym, którego nie zastąpi kask narciarski czy rowerowy. Jeżeli zatrzyma nas policja, to za brak kasku u "placaczka" (bez względu na wiek) zapłacimy 100 zł, a więc tyle samo, jakbyśmy sami jechali bez "garnka".
Prawo dopuszcza przewóz pasażerów motocyklem - a więc i dzieci powyżej 7 lat (zdecydowanie odradzamy) - z maksymalnymi dopuszczalnymi prędkościami w mieście, jak i poza obszarem zabudowanym:
- na autostradzie 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej - 100 km/h,
- na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - 100 km/h,
- na pozostałych drogach - 90 km/h.
Oczywiście, są to dopuszczalne prędkości, jednak kierowca jednośladu powinien pamiętać, że jazda z ważącą 50 kg czy nawet 80 kg osobą na tylnej kanapie zdecydowanie zmienia osiągi i reakcję na zmianę kierunku.
Poza gorszym przyspieszeniem trzeba liczyć się z inną drogą hamowania oraz rozkładem masy, co też ma wpływ na manewrowanie jednośladem.
Prawo o ruchu drogowym zabrania również przewożenia na motocyklu i motorowerze osoby nietrzeźwej lub pod wpływem środków odurzających. W końcu nigdy nie wiadomo, co przyjdzie do głowy takiej osobie i wspólna wyprawa zakończyć się może poważnym wypadkiem.
Kodeks drogowy dopuszcza jedyny wyjątek w tej kwestii - istnieje możliwość przewożenia nietrzeźwej osoby lub będącej po narkotykach, ale tylko w bocznym wózku.
Jeżeli spotkamy na trasie patrol drogówki, która przebada alkomatem naszego "pleczaczka", możemy liczyć na wysoki mandat. Kara za przewożenie osoby w stanie nietrzeźwości, stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu na motorowerze albo motocyklu poza bocznym wózkiem wynosi 500 zł.
Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc
***