​Jak zarejestrować motor z zagranicy? Jakie są koszty?

Pojazdy sprowadzane z zagranicy wciąż cieszą się ogromną popularnością wśród polskich kierowców. Nie inaczej jest w przypadku motocykli używanych. Podpowiadamy, jak zarejestrować motor sprowadzony z zagranicy i dopełnić wszystkich potrzebnych formalności.

Polscy motocykliści wciąż chętnie sprowadzają motocykle z zagranicy. Dzieje się tak z prostych przyczyn: nierzadko są one tańsze, a także utrzymane w lepszym stanie niż motocykle krajowe, mają dłuższą historię serwisową w autoryzowanych serwisach. Sprowadzenie motocykla z zagranicy wiąże się jednak z koniecznością dopełnienia kilku formalności w celu zarejestrowania motocykla w Polsce.

Dokumenty potrzebne do rejestracji motoru z zagranicy

Kupując motocykl z zagranicy warto pamiętać o tym, by ze sprzedającym sporządzić dwujęzyczną umowę, lub fakturę zakupu i upewnić się, że dostaniemy wszystkie potrzebne dokumenty. Umowa dwujęzyczna (np. polsko-niemiecka) pozwoli nam uniknąć dodatkowych kosztów tłumaczenia, przez tłumacza przysięgłego dokumentu kupna-sprzedaży. 

Reklama

Do rejestracji motocykla z zagranicy będziemy również potrzebować dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu (jeśli taka została wydana), a także dokumentu potwierdzającego wyrejestrowanie pojazdu w kraju pochodzenia. Dla bardzo popularnych motocykli sprowadzanych z Wielkiej Brytanii, będzie to dokument V5C, zatwierdzony przez brytyjski wydział komunikacji DVLA. W przypadku motocykli sprowadzanych na przykład z Niemiec, zwykle wystarczą Farzeugsbrief i Farzeugshein (karta pojazdu i dowód).

Mając wszystkie wyżej wymienione dokumenty, musimy zlecić ich przetłumaczenie u tłumacza przysięgłego zanim ruszymy z procedurą rejestracji.

Motocykle z UE i z USA - czy trzeba płacić akcyzę i cło?

W Polsce rejestracja motoru pochodzącego z kraju UE lub EFTA nie wymaga uiszczenia opłaty akcyzowej ani celnej - jednoślady są zwolnione z takich opłat. Natomiast bardzo popularną praktyką jest też sprowadzanie motocykli z USA, co wiąże się z koniecznością zapłaty cła i przedstawienia dokumentu z odprawy celnej razem z innymi dokumentami w wydziale komunikacji. Podobnie jest z motocyklami sprowadzanymi z Japonii, czy innych państw nie należących do Unii Europejskiej, czy EFTA - Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (Szwajcaria, Norwegia, Liechtenstein, Islandia).

Wymagane dokumenty do Wydziału Komunikacji

Jeśli mamy już wszystkie tłumaczenia dokumentów, czas na kolejny krok. Zanim pójdziemy do wydziału komunikacji, by dopełnić formalności, powinniśmy przeprowadzić badanie techniczne motocykla w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, który wyda nam stosowny dokument o przejściu przeglądu. To szczególnie ważne w przypadku motocykli z Wielkiej Brytanii, bowiem w wielu przypadkach może wymagać obligatoryjnej wymiany lampy (odbłyśnik "angielskich" lamp bardziej doświetla lewą stronę drogi, co może oślepiać kierowców), która nie ma europejskiej homologacji.

Uwaga: Teoretycznie jeśli motocykl ma ważny przegląd rejestracyjny, np. niemiecki TUV, wykonanie badania technicznego nie powinno być konieczne, jednak często w wizyta w OSKP jest konieczna, by uzupełnić dodatkowe dane pojazdu, których nie ma TUV-ie, zatem przegląd musimy wykonać tak czy inaczej.

Jeśli mamy już dokument badania technicznego oraz tłumaczenia dowodu rejestracyjnego, umowy lub faktury i potwierdzenia wyrejestrowania za granicą, idziemy do wydziału komunikacji, by złożyć wniosek o rejestrację pojazdu. Jeśli motocykl nie miał oryginalnych tablic z kraju pochodzenia, musimy dołączyć oświadczenie o braku tablic, a jeśli takowe były, dołączamy je do wymaganych dokumentów.

Koszty rejestracji motocykla z zagranicy

W wydziale komunikacji składamy wniosek o rejestrację wraz z pozostałymi, przetłumaczonymi dokumentami, okazujemy dowód osobisty, oraz potwierdzenie dokonania wymaganych opłat. Oprócz wspomnianego badania technicznego kosztującego 63 zł (62 za badanie i 1 zł za opłatę ewidencyjną) pozostałe koszty rejestracji motocykla z zagranicy to:

  • Tablice rejestracyjne - 40 zł (jeśli wybierzemy indywidualne zapłacimy 500 zł)
  • Dowód rejestracyjny - 54,50 zł
  • Pozwolenie czasowe (tymczasowy dowód rejestracyjny) - 13,50
  • Znaczki legalizacyjne 13,50

Za zarejestrowanie motocykla z zagranicy zapłacimy więc 121,50 zł. Przed 4 września 2022 roku do kosztów musielibyśmy doliczyć jeszcze koszt wydania karty pojazdu (75 zł), ale obowiązek wyrabiania karty pojazdu został zniesiony wraz z wejściem nowych przepisów.

Ubezpieczenie OC wymagane w dzień rejestracji

Kiedy odbierzemy tablice oraz tymczasowy dowód rejestracyjny motocykla, należy pamiętać o obowiązku ubezpieczenia pojazdu od odpowiedzialności cywilnej (OC) tego samego dnia, w którym został zarejestrowany. Jeśli spóźnimy się choć jeden dzień, dowie się o tym fakcie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i nałoży na nas karę. Przerwa w OC do 3 dni (spóźnienie) to 190 zł kary, brak polisy od 4 do 14 dni to 470 zł, a powyżej 14 dni to nawet 970 zł kary.

Jeśli dopełniliśmy wszystkich formalności, odebraliśmy dokumenty i zawarliśmy umowę ubezpieczenia OC, możemy cieszyć się z użytkowania naszego świeżo sprowadzonego motocykla. Pozostaje nam tylko odebranie stałego pozwolenia (twardego dowodu rejestracyjnego) po upływie kilku tygodni (zwykle 2-4 tygodni).

Firma zrobi wszystko za nas

Na polskim rynku jest mnóstwo firm, które specjalizują w rejestrowaniu pojazdów z zagranicy. Jeśli zdecydujemy się na usługi takiej firmy, załatwi za nas niemal wszystkie formalności - przetłumaczy dokumenty, złoży potrzebne wnioski i uiści opłaty, a później odbierze dowód i tablice. Nam pozostanie tylko wcześniejsze wykonanie badania technicznego i odebranie dokumentów od firmy. Koszt takiej usługi zwykle nie jest wysoki (maksymalnie kilkaset złotych), a czas oczekiwania to od jednego do kilku dni. Wystarczy, że dostarczymy firmie stosowne dokumenty i udzielimy im pełnomocnictwa. Jeśli więc nie chcemy stać w kolejkach i załatwiać wszystkich formalności sami, możemy zlecić to zawodowcom.

Historię pojazdu możemy sprawdzić w CEPiK-u

Zanim zdecydujemy się na sprowadzenie danej maszyny, warto skorzystać z bazy danych historycznych dotyczących motocykla, które możemy znaleźć na przykład w CEPiK-u. Choć dane z zagranicznych baz (Carfax, AutoDNA i Carvertical) będą tylko szczątkowe, da nam to ogólny obraz historii pojazdu, a wtedy możemy zasięgnąć bardziej szczegółowych informacji w konkretnych bazach danych (większość za niewielką opłatą). Aby sprawdzić historię pojazdu przez CEPiK, potrzebujemy numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji.

***


INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: dowód rejestracyjny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy