Budzi dreszczyk emocji

Niektórzy twierdzą, że sportowe osiągi zarezerwowane są jedynie dla motocykli o pojemnościach powyżej 1 litra. Honda zadaje kłam tej tezie prezentując drugą generację CBR600RR zaprojektowanej z myślą o wysokich miejscach na podium w klasie Supersport.

Dotychczasowa moc silnika oraz jego charakterystyka w zaprezentowanej w 2003 roku RRki stanowiły silną podstawę do wielu sukcesów w wyścigach rangi mistrzostw świata. Dlatego w modelu na 2005 rok, który trafił właśnie do naszego redakcyjnego testu skoncentrowano się na zwiększeniu momentu w średnim zakresie obrotów poprzez doskonalenie przepływów w kanałach ssących i wydechowych.

Przy równoczesnym zmniejszeniu ciężaru maszyny (z podwozia ubyło 6 kg) zapewniono w ten sposób lepszy stosunek mocy do masy. W efekcie otrzymujemy zrywne przyśpieszenia, szybszą reakcję na każde dodanie gazu, ale także -dla kochających rywalizację- efektowne wyjścia z wiraży w wyścigu na torze. Te zabiegi polepszyły również własności trakcyjne, a co za tym idzie zapewniły łatwiejsze użytkowanie RRki w codziennych warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, wzorując się na nowoczesnej technologii rodem z wyścigowej RC211V i nowej CBR1000RR Fireblade zastosowano nowe teleskopy upside-down o średnicy 41 mm oraz radialnie mocowane zaciski 4-tłoczkowe Tokico. Hamulce, dzięki temu, działają wyjątkowo skutecznie; wgryzając się w asfalt zadziwiają swoją efektywnością spełniając tym samym wymogi sportowego bolidu.

Idąc tym tropem, przeniesiono także (pierwszy raz do seryjnie produkowanego motocykla) aluminiowy wahacz Unit Pro-Link, który izoluje ramę od wstrząsów i naprężeń pochodzących z tylnego zawieszenia. Wkomponowane w niego mocowanie tylnego amortyzatora z pełną regulacją napięcia sprężyny i siły tłumienia upraszcza czynności obsługowe. Układ wydechowy (typu 4w2w1) z centralnie mocowanym tłumikiem, poprowadzony został spod silnika pod siedzenie tak, aby nie ograniczać możliwości przechylania się na wirażach.

Serce drzemiące w jednośladach klasy Supersport to już norma: rzędowy silnik czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą, z rozrządem DOHC, 16-zaworowy o pojemności 599 cm3 z podwójnym, sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Budzi dreszczyk emocji?

Reklama

To nie wszystko: 117 KM w ważącej 163 kg (na sucho) maszynie pozwala na swobodne przemieszczanie się wskazówki obrotomierza aż do 15 tys. obr./min, kiedy to kładzie się na czerwonym polu. Maksymalną moc uzyskuje wprawdzie przy 13 tys. obr./min, jednak silnik łapie "drugi oddech" już od średniego zakresu obrotów. Motocykl wyposażony jest w 6 biegowa skrzynię biegów a napędzany jest łańcuchem o-ring. Co mogłoby wzbudzić respekt u tych, którzy nade wszystko kochają szybkość, którym nigdy dość adrenaliny w żyłach? Wystarczy wspomnieć, że już na pierwszym biegu mogą śmigać z prędkością 120 km/h, na drugim 160 km/h itd.

Co znajdziemy przed oczami kierowcy poza szybko przemykającym krajobrazem? Oczywiście nieodzowny w tej konfiguracji element: centralnie umieszczony obrotomierz. Sąsiaduje on z dwoma wyświetlaczami LCD: mniejszy pokazuje poziom paliwa i temperaturę silnika; większy: prędkość, godzinę, przebieg główny i dzienny, temperaturę oleju.

Immobilizer HISS (Honda Ignitron Security System) chroni przez amatorami cudzej własności, ale zawsze można wspomóc się ukrytą pod siedzeniem pasażera blokadą na koło.

W tej chwili motocykl można nabyć w trzech wersjach kolorystycznych w promocyjnej cenie: 41900 zł (mniej o 7 tys. zł).

Dane techniczne CBR600RR

Silnik

Typ chłodzony cieczą, 4-suwowy, 16-zaworowy, 4-cylindrowy, rzędowy, DOHC

Pojemność 599 ccm3

Średnica x skok tłoka 67 x 42,5 mm

Stopień sprężania 12 : 1

Moc maksymalna 86 kW/13000 obr/min (95/1/EC)

Maks. moment obrotowy 66 Nm/11000 obr/min (95/1/EC)

Obroty biegu jałowego 1300 obr/min

Pojemność oleju 3,5 l

Układ paliwowy

Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa PGM-DFSI

Średnica gardzieli 40 mm

Filtr powietrza suchy, z wkładem papierowym

Pojemność zbiornika paliwa 18 litrów (w tym rezerwa 3,5 litra, pokazywana na wyświetlaczu LCD)

Układ elektryczny

Układ zapłonowy sterowany komputerowo, cyfrowy tranzystorowy z elektronicznym przyspieszeniem

Ustawienie zapłonu niezależne dla wszystkich 4 cylindrów z trójwymiarową komputerową mapą zapłonów

Świece zapłonowe IMR9C-9HES (NGK); VUH27D (ND)

Rozrusznik elektryczny

Akumulator 12V/8,6 Ah

Moc alternatora 333 W

Reflektor 12V 55W x 1 (światła mijania) / 55W x 1 (drogowe)

Przeniesienie napędu

Sprzęgło mokre, wielotarczowe, ze sprężynami śrubowymi

Sterowanie sprzęgła mechaniczne, sterowanie linką

Rodzaj skrzyni biegów 6-biegowa

Przełożenie pierwotne 2,111 (76/36)

Przełożenia

1 2,666 (32/12)

2 1,937 (31/16)

3 1,611 (29/18)

4 1,409 (31/22)

5 1,260 (29/23)

6 1,666 (28/24)

Przełożenie główne 2,625 (42/16)

Realizacja przeniesienia napędu #525 łańcuch o-ring

Rama

Typ Typu Diamond, lekki odlew z aluminium

Podwozie

Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2010 x 690 x 1115 mm

Rozstaw osi 1395 mm

Kąt wyprzedzenia 24°

Wyprzedzenie 95 mm

Promień skrętu 3,2 m

Wysokość siedzenia 820 mm

Prześwit 130 mm

Masa pojazdu w stanie suchym 163 kg

Masa w stanie gotowym do jazdy 191 kg (P: 99 kg; T: 92 kg)

Dopuszczalna ładowność 180 kg

Dopuszczalna masa całkowita 371 kg (przód:141 kg; tył:230 kg)

Zawieszenie

Rodzaj Przednie odwrócony widelec typu cartridge z systemem HMAS o pełnej regulacji, skok 120 mm

Tylne Unit Pro-Link z amortyzatorem gazowym, regulowane naprężenie wstępne sprężyny, siła tłumienia dobicia i odbicia amortyzatora, skok 130 mm

Koła

Rodzaj Przednie 3-szprychowe, odlew z aluminium

Tylne 3-szprychowe, odlew z aluminium

Rozmiar obręczy Przednie 17M/C x MT3.50

Tylne 17M/C x 5.50

Rozmiar opony Przednie 120/70 ZR17M/C (58W)

Tylne 180/55 ZR17M/C (73W)

Ciśnienie w oponach Przednie 250 kPa

Tylne 290 kPa

Hamulce

Typ Przednie hydrauliczne, podwójne, tarczowe 310 x 4,5 mm, radialnie mocowane,zacisk 4-tłoczkowy, klocki ze spieków ceramicznych

Tylne hydrauliczne, tarczowe 220 x 5 mm, zacisk 1-tłoczkowy, klocki ze spieków ceramicznych.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Honda | budzenie | silnik | skok | paliwa | układ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy