Budzi dreszczyk emocji
Niektórzy twierdzą, że sportowe osiągi zarezerwowane są jedynie dla motocykli o pojemnościach powyżej 1 litra. Honda zadaje kłam tej tezie prezentując drugą generację CBR600RR zaprojektowanej z myślą o wysokich miejscach na podium w klasie Supersport.
Dotychczasowa moc silnika oraz jego charakterystyka w zaprezentowanej w 2003 roku RRki stanowiły silną podstawę do wielu sukcesów w wyścigach rangi mistrzostw świata. Dlatego w modelu na 2005 rok, który trafił właśnie do naszego redakcyjnego testu skoncentrowano się na zwiększeniu momentu w średnim zakresie obrotów poprzez doskonalenie przepływów w kanałach ssących i wydechowych.
Przy równoczesnym zmniejszeniu ciężaru maszyny (z podwozia ubyło 6 kg) zapewniono w ten sposób lepszy stosunek mocy do masy. W efekcie otrzymujemy zrywne przyśpieszenia, szybszą reakcję na każde dodanie gazu, ale także -dla kochających rywalizację- efektowne wyjścia z wiraży w wyścigu na torze. Te zabiegi polepszyły również własności trakcyjne, a co za tym idzie zapewniły łatwiejsze użytkowanie RRki w codziennych warunkach eksploatacyjnych. Ponadto, wzorując się na nowoczesnej technologii rodem z wyścigowej RC211V i nowej CBR1000RR Fireblade zastosowano nowe teleskopy upside-down o średnicy 41 mm oraz radialnie mocowane zaciski 4-tłoczkowe Tokico. Hamulce, dzięki temu, działają wyjątkowo skutecznie; wgryzając się w asfalt zadziwiają swoją efektywnością spełniając tym samym wymogi sportowego bolidu.
Idąc tym tropem, przeniesiono także (pierwszy raz do seryjnie produkowanego motocykla) aluminiowy wahacz Unit Pro-Link, który izoluje ramę od wstrząsów i naprężeń pochodzących z tylnego zawieszenia. Wkomponowane w niego mocowanie tylnego amortyzatora z pełną regulacją napięcia sprężyny i siły tłumienia upraszcza czynności obsługowe. Układ wydechowy (typu 4w2w1) z centralnie mocowanym tłumikiem, poprowadzony został spod silnika pod siedzenie tak, aby nie ograniczać możliwości przechylania się na wirażach.
Serce drzemiące w jednośladach klasy Supersport to już norma: rzędowy silnik czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony cieczą, z rozrządem DOHC, 16-zaworowy o pojemności 599 cm3 z podwójnym, sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Budzi dreszczyk emocji?
To nie wszystko: 117 KM w ważącej 163 kg (na sucho) maszynie pozwala na swobodne przemieszczanie się wskazówki obrotomierza aż do 15 tys. obr./min, kiedy to kładzie się na czerwonym polu. Maksymalną moc uzyskuje wprawdzie przy 13 tys. obr./min, jednak silnik łapie "drugi oddech" już od średniego zakresu obrotów. Motocykl wyposażony jest w 6 biegowa skrzynię biegów a napędzany jest łańcuchem o-ring. Co mogłoby wzbudzić respekt u tych, którzy nade wszystko kochają szybkość, którym nigdy dość adrenaliny w żyłach? Wystarczy wspomnieć, że już na pierwszym biegu mogą śmigać z prędkością 120 km/h, na drugim 160 km/h itd.
Co znajdziemy przed oczami kierowcy poza szybko przemykającym krajobrazem? Oczywiście nieodzowny w tej konfiguracji element: centralnie umieszczony obrotomierz. Sąsiaduje on z dwoma wyświetlaczami LCD: mniejszy pokazuje poziom paliwa i temperaturę silnika; większy: prędkość, godzinę, przebieg główny i dzienny, temperaturę oleju.
Immobilizer HISS (Honda Ignitron Security System) chroni przez amatorami cudzej własności, ale zawsze można wspomóc się ukrytą pod siedzeniem pasażera blokadą na koło.
W tej chwili motocykl można nabyć w trzech wersjach kolorystycznych w promocyjnej cenie: 41900 zł (mniej o 7 tys. zł).
Dane techniczne CBR600RR
Silnik
Typ chłodzony cieczą, 4-suwowy, 16-zaworowy, 4-cylindrowy, rzędowy, DOHC
Pojemność 599 ccm3
Średnica x skok tłoka 67 x 42,5 mm
Stopień sprężania 12 : 1
Moc maksymalna 86 kW/13000 obr/min (95/1/EC)
Maks. moment obrotowy 66 Nm/11000 obr/min (95/1/EC)
Obroty biegu jałowego 1300 obr/min
Pojemność oleju 3,5 l
Układ paliwowy
Zasilanie elektroniczny wtrysk paliwa PGM-DFSI
Średnica gardzieli 40 mm
Filtr powietrza suchy, z wkładem papierowym
Pojemność zbiornika paliwa 18 litrów (w tym rezerwa 3,5 litra, pokazywana na wyświetlaczu LCD)
Układ elektryczny
Układ zapłonowy sterowany komputerowo, cyfrowy tranzystorowy z elektronicznym przyspieszeniem
Ustawienie zapłonu niezależne dla wszystkich 4 cylindrów z trójwymiarową komputerową mapą zapłonów
Świece zapłonowe IMR9C-9HES (NGK); VUH27D (ND)
Rozrusznik elektryczny
Akumulator 12V/8,6 Ah
Moc alternatora 333 W
Reflektor 12V 55W x 1 (światła mijania) / 55W x 1 (drogowe)
Przeniesienie napędu
Sprzęgło mokre, wielotarczowe, ze sprężynami śrubowymi
Sterowanie sprzęgła mechaniczne, sterowanie linką
Rodzaj skrzyni biegów 6-biegowa
Przełożenie pierwotne 2,111 (76/36)
Przełożenia
1 2,666 (32/12)
2 1,937 (31/16)
3 1,611 (29/18)
4 1,409 (31/22)
5 1,260 (29/23)
6 1,666 (28/24)
Przełożenie główne 2,625 (42/16)
Realizacja przeniesienia napędu #525 łańcuch o-ring
Rama
Typ Typu Diamond, lekki odlew z aluminium
Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2010 x 690 x 1115 mm
Rozstaw osi 1395 mm
Kąt wyprzedzenia 24°
Wyprzedzenie 95 mm
Promień skrętu 3,2 m
Wysokość siedzenia 820 mm
Prześwit 130 mm
Masa pojazdu w stanie suchym 163 kg
Masa w stanie gotowym do jazdy 191 kg (P: 99 kg; T: 92 kg)
Dopuszczalna ładowność 180 kg
Dopuszczalna masa całkowita 371 kg (przód:141 kg; tył:230 kg)
Zawieszenie
Rodzaj Przednie odwrócony widelec typu cartridge z systemem HMAS o pełnej regulacji, skok 120 mm
Tylne Unit Pro-Link z amortyzatorem gazowym, regulowane naprężenie wstępne sprężyny, siła tłumienia dobicia i odbicia amortyzatora, skok 130 mm
Koła
Rodzaj Przednie 3-szprychowe, odlew z aluminium
Tylne 3-szprychowe, odlew z aluminium
Rozmiar obręczy Przednie 17M/C x MT3.50
Tylne 17M/C x 5.50
Rozmiar opony Przednie 120/70 ZR17M/C (58W)
Tylne 180/55 ZR17M/C (73W)
Ciśnienie w oponach Przednie 250 kPa
Tylne 290 kPa
Hamulce
Typ Przednie hydrauliczne, podwójne, tarczowe 310 x 4,5 mm, radialnie mocowane,zacisk 4-tłoczkowy, klocki ze spieków ceramicznych
Tylne hydrauliczne, tarczowe 220 x 5 mm, zacisk 1-tłoczkowy, klocki ze spieków ceramicznych.