Tata

Środa, 10 stycznia 2024 (18:42) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (14:09)
Indyjski koncern Tata Motors jest jednym z największych producentów samochodów osobowych oraz ciężarowych na świecie. Prowadzi ich sprzedaż zarówno w kraju macierzystym, Indiach, jak i praktycznie na całym świecie. W ofercie firmy znajdują się głównie auta ekonomiczne, a do ich produkcji wykorzystywane są technologie zaczerpnięte z brytyjskich pojazdów Jaguara oraz Land Rovera.
Tata - najważniejsze informacje
Indyjski koncern Tata Motors jest jednym z największych producentów samochodów osobowych oraz ciężarowych na świecie. /materiały prasowe

Tata - najważniejsze informacje

  • Data powstania:

    1945

  • Kraj:

    Indie

Tata Motors. Co to za marka? 

Koncern Tata Motors, należący do spółki Tata Group, został powołany przez jej zarząd w celu produkcji samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów. Firma powstała w 1945 roku i od początku istnienia przyświeca jej jasny cel – stać się koncernem znanym nie tylko na rynku indyjskim, ale także europejskim i całym azjatyckim.

W ofercie Tata Motors znajdują się różnorodne pojazdy, w tym komercyjne oraz osobowe. Przedsiębiorcy mogą liczyć na pickupy, auta dostawcze, VAN-y oraz inne samochody z podwoziem przeznaczonym do samodzielnej zabudowy. Klienci prywatni z kolei mogą przebierać w bogatej ofercie aut miejskich. Koncern ma przedstawiciela w praktycznie każdym segmencie – poczynając od typowych hatchbacków, poprzez sedany, aż na SUV-ach oraz crossoverach kończąc.

Firma, idąc z duchem czasu, stawia także na elektromobilność, którą widać między innymi po modelach Nexon, Tigor oraz Tiago z dopiskami EV (Electric Vehicle). Duży wpływ na rozwój elektrycznych samochodów w ofercie koncernu ma know-how firm Jaguar oraz Land Rover. Obie są brytyjskie i zostały wykupione przez Tatę w 2008 roku. Nagły dostęp do dużej wiedzy, linii produkcyjnych oraz części mechanicznych pozwoliło koncernowi opracowywać nowe, lepsze auta niż dotychczas.

Historia indyjskiej marki Tata

Historia Tata Group sięga 1868 roku, kiedy to firma została założona w Indiach przez Jamsetji Tata. Duży holding ma obecnie w portfolio kilka wydzielonych spółek zajmujących się zupełnie różnymi gałęziami przemysłu. To między innymi Tata Global Beverages, Tata Steel, Tata Chemicals, Tata Communications, Tata Consultancy Services oraz Tata Motors. Ta ostatnia, będąca jednocześnie najpopularniejszą w portfolio Tata Group, ma największy wpływ na jej wyniki finansowe oraz rynkową rozpoznawalność. Obecnie zatrudnienie w całym holdingu wynosi około 700 tys. osób, a roczne przychody przekraczają 50 mld dolarów.

W 1945 roku doszło do założenia firmy Tata Motors, która przez pierwsze dziewięć lat zajmowała się wyłącznie produkcją części do branży kolejowej. Zmieniło się to w 1954 roku, kiedy spółka Tata Motors zajęła się produkcją aut osobowych i komercyjnych. Było to możliwe dzięki umowie joint-venture z koncernem Mercedes-Benz. Początkowo moce przerobowe nowo powstałej firmy koncentrowały się na produkcji aut użytkowych, w tym autobusów i ciężarówek. Duże sukcesy oraz dobra sprzedaż sprawiły, że firma dość szybko zyskała uznanie wśród rodzimych klientów. Szczególnie chętnie wybierali ją ci, którzy liczyli na połączenie niskiej ceny zakupu z dobrą jakością wykonania.

Koncern Tata Motors wszedł na rynek aut osobowych znacznie później, bo dopiero na początku lat 90. XX wieku. Wtedy też powstał model Tata Sierra – pierwszy pojazd przeznaczony dla klientów prywatnych, który dość szybko zyskał dużą popularność. Był to średniej wielkości SUV, mierzący w pierwszej generacji 440 cm długości. Chwilę później do bieżącej oferty dołączył model Tata Estate – pojazd osobowy o nadwoziu kombi, potem także Tata Sumo oraz Tata Safari. Do końca lat 90. XX wieku w ofercie firmy znalazło się kilka pojazdów o zupełnie różnym charakterze, lecz o takim samym przeznaczeniu.

Tata Motors w Polsce

Firma Tata Motors ma zasięg globalny, co oznacza, że z jej oferty można skorzystać nie tylko w kraju macierzystym, czyli w Indiach, lecz także w wielu innych państwach. Koncern koncentruje się co prawda na krajach rozwijających się, w tym na Afryce czy niewielkich krajach azjatyckich, ale obecnie jego auta są dostępne nawet w Europie. Klienci ze Starego Kontynentu mogą nabyć w ramach oficjalnej sieci dealerskiej w zasadzie każde auto indyjskiej firmy.

W Polsce Tata Motors ma oficjalne przedstawicielstwo począwszy od 2008 roku. Jest zatem na naszym rynku rozpoznawalną i znaną marką, szczególnie wśród przedsiębiorców. Ponadto klienci nie muszą obawiać się serwisowania tych dość egzotycznych aut. Rozbudowana sieć warsztatów oraz duża dostępność części zamiennych sprawiają, że ich eksploatacja niczym się nie różni od użytkowania i naprawy pojazdów marek typowo europejskich.

Popularne samochody Tata Motors

W ofercie Tata Motors znajduje się wiele różnorodnych aut. Część z nich, np. SUV-y, zachwycają dużą ilością miejsca wewnątrz, podczas gdy inne, np. hatchbacki, są zwinniejsze i lepiej radzą sobie w mieście. 

Tata Safari to flagowy SUV, który zadebiutował na rynku w 1998 roku, charakteryzujący się przestronnym wnętrzem zapewniającym nieprzeciętny komfort podróży. 

Tata Punch to nieco mniejszy od niego model o nadwoziu crossover. Auto zostało zaprojektowane z myślą o miejskim stylu życia, dlatego też cechują je doskonała zwrotność i idąca za nią łatwość parkowania i poruszania się w ciasnych uliczkach.

Tata Altroz to już pojazd o nadwoziu hatchback, zatem z klapą bagażnika unoszoną wraz z szybą. Zadebiutował w 2019 roku i szybko zdobył uznanie za nowoczesną stylistykę, efektywność paliwową oraz zaawansowane technologie. Ten model jest popularny w segmencie kompaktowych samochodów z uwagi na atrakcyjną, nowoczesną stylistykę oraz dobre wyposażenie w standardzie, jak i duże bezpieczeństwo. W teście Euro NCAP uzyskał aż 5 gwiazdek.

Tata – ciekawostki na temat firmy

Jednym z najbardziej znanych aut firmy Tata Motors, co wcale nie oznacza, że najpopularniejszych, jest Tata Nano. To niewielki samochód osobowy o długości wynoszącej jedynie 310 cm, który był przewidziany do jazdy w najbardziej zatłoczonych miastach. Niestety założenia producenta względem jego popularności były znacznie przeszacowane. Wpływ na ten stan rzeczy miały bardzo ciasne wnętrze oraz nikłe bezpieczeństwo. W teście Euro NCAP pojazd uzyskał zaskakująco niski wynik – zero gwiazdek, co w stosunku do przewidywanych czterech gwiazdek odbiło się głośnym echem w mediach. Podobnie jest w kwestii popularności. Tata Motors zakładało sprzedaż na poziomie 250 000 sztuk w skali roku. Realnie jednak wynik sprzedażowy wyniósł maksymalnie 75 000 sztuk – było to w 2011 roku.

Tata - Wiadomości

  • Tata Motos niespodziewanie zmienia nazwę nowego modelu

    Tata Motos niespodziewanie zmienia nazwę nowego modelu

    Wtorek, 2 lutego 2016 (15:03)
    Największy indyjski producent samochodów Tata Motors zrezygnował z nazwania najnowszego modelu "Zica" (skrót od "Zippy Car"), aby wyrazić współczucie dla ofiar wirusa Zika, który nawiedza...
  • Tata. Na końcu czeka sukces?

    Tata. Na końcu czeka sukces?

    Wtorek, 14 września 2010 (08:24)
    Jedni są niewolnikami schematów z podręczników ekonomii, działają pod dyktanto rad nadzorczych, oczekiwań udziałowców, notowań akcji na giełdach papierów wartościowych. Długo analizują...
  • BMW, GM a teraz Tata!

    BMW, GM a teraz Tata!

    Wtorek, 16 lutego 2010 (12:53)
    Hindusi coraz szybciej urastają do miana jednej z największych motoryzacyjnych potęg.
  • Reklama
  • Samochód na kryzys

    Samochód na kryzys

    Poniedziałek, 23 marca 2009 (08:22)
    Indyjski koncern samochodowy Tata Motors rozpoczyna dzisiaj sprzedaż najtańszego samochodu świata - nano.
  • Tanie auto nie tak szybko

    Tanie auto nie tak szybko

    Czwartek, 4 września 2008 (10:46)
    Firma Tata Motors musiała przerwać prace przy budowie fabryki samochodów Nano z powodu sporu z właścicielami ziemi, na której miała stanąć inwestycja.
  • Fiat i Tata razem

    Fiat i Tata razem

    Wtorek, 25 lipca 2006 (16:43)
    No i tajemnica chyba nie jest już tajemnicą. Fiat tworzy joint ventures z hinduskim koncernem samochodowym Tata. Podpisanie stosownej umowy nastąpić ma w środę.
  • Reklama
  • Tata Fiata

    Tata Fiata

    Środa, 18 stycznia 2006 (11:39)
    Fiat oraz Tata Motors podpisały porozumienie o współpracy dotyczące udostępnienia sieci dealerskiej i sprzedaży samochodów marki Fiat przez wybrane punkty sprzedaży Tata na terenie Indii....