Mitsubishi Lancer Evo

Wtorek, 5 września 2023 (10:45) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (15:41)
Mitsubishi Lancer Evolution to sportowy samochód osobowy japońskiego koncernu. Jest to usportowiona wersja „klasycznego” Lancera. Firma Mitsubishi zachęcona sukcesami modelu Galant VR-4 na trasach rajdowych postanowiła wyprodukować także wyścigową wersję Lancera. Samochód odniósł liczne sukcesy, pomagając zdobywać wiele mistrzostw WRC. Jego produkcję zakończono w 2015 r.
Mitsubishi Lancer Evo - najważniejsze informacje
Mitsubishi Lancer Evolution występował w filmach oraz grach wideo. /materiały prasowe

Mitsubishi Lancer Evo - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1992

  • Zakończenie produkcji:

    2015

Mitsubishi Lancer Evolution. Historia modelu

Mitsubishi Lancer Evolution powstał w 1992 roku. Pierwsza wersja tego modelu otrzymała silnik podobny do tych montowanych w modelach Galant czy Eclipse, ale z pewnymi modyfikacjami. Dzięki nim uzyskano większy stopień sprężenia i większa moc – aż 250 KM przy 6000 obr./min. Następna generacja pojawiła się już w kolejnym roku. Została poprawiona m.in. w zakresie zawieszenia i aerodynamiki. Zwiększono też moc silnika do 265 KM. Wraz z każdą kolejną odsłoną samochód był udoskonalany pod względem osiągów, płynności jazdy czy sterowania.

Ogółem powstało 10 generacji Lancera Evolution, a każda z nich była doskonalsza od poprzedniej. Samochód nie tylko brał udział w wielu rajdach, ale również występował w filmach (takich jak Za szybcy, za wściekli, Taxi 2 i Taxi 3) oraz grach wideo (np. Gran Turismo). Stał się ważną częścią motoryzacyjnej historii, dostarczając wiele emocji zarówno kierowcom, jak i np. obserwatorom sportowych zmagań.

Mitsubishi Lancer Evolution – generacje

Pierwsza generacja Mitsubishi Lancera Evolution (1992-1994) została wyprodukowana w limitowanej liczbie 5 tys. egzemplarzy. Była wyposażona w 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem i napęd na 4 koła. Była dostępna w dwóch wersjach – jedna z nich dzięki wyeliminowaniu elektrycznie sterowanych szyb, tylnej wycieraczki i kilku innych dodatków była lżejsza o 70 kg, dzięki czemu zapewniała imponujące osiągi. Bogatsza wersja była natomiast znacznie bardziej komfortowa. 

Druga generacja Mitsubishi Lancera Evolution (1994-1995) została udoskonalona pod względem własności trakcyjnych. Zastosowano lżejsze komponenty i zmieniono nieco geometrię. Zamontowano w nim też szersze opony oraz nieznacznie zwiększono moc silnika.

Trzecia generacja Mitsubishi Lancera Evolution (1995-1996) została wyposażona w większe wloty powietrza, intercooler i lepsze hamulce. Poprawiono aerodynamikę i ponownie podkręcono moc silnika dzięki większej turbosprężarce.

Czwarta generacja Mitsubishi Lancera Evolution (1996-1998) została poddana poważniejszym modyfikacjom. Auto było zbudowane na nowej platformie (CN9A), a silnik obrócono o 180 stopni, aby zredukować oddziaływanie momentu na układ kierowniczy. Dodano także nową turbosprężarkę, a nowy silnik osiągał moc 280 KM. 

Piąta generacja Mitsubishi Lancera Evolution (1998-1999) została wydłużona o 75 mm, a rozstaw kół zwiększył się o 10 mm. Po raz pierwszy zaproponowano w niej regulowany tylny spojler. Poprawiono wydajność hamulców oraz zwiększono moment obrotowy z 330 do 373 Nm dzięki ponownemu ulepszeniu turbosprężarki. W tym czasie zaczęto też sprowadzać Lancera Evolution do Europy.

Szósta generacja Mitsubishi Lancera Evolution (1999-2001) cechuje się zwiększeniem wydajności chłodzenia i wytrzymałości silnika. Zastosowano w nim po raz pierwszy na świecie tytanowo-aluminiowe koło turbosprężarki. Auto stało się też cięższe ze względu na zmiany podyktowane nowymi przepisami rajdowymi. Zrekompensowano to, ponownie podnosząc moment obrotowy – do blisko 380 Nm. W tym samym czasie Mitsubishi wyprodukowało także – we współpracy z firmą Ralliart – warianty RS Sprint oraz RS2.

Siódma generacja Mitsubishi Lancera Evolution (2001-2003) bazowała na nowej płycie podłogowej pochodzącej z Lancera Cedia. Dodano układy sterownicze ACD i AYC, które były sterowane jednym chipem i ponownie zwiększono intercooler. W najwyższym wariancie GT-A oferowano skórzaną tapicerkę, chromowane klamki i dodatki. Poprawiono też aerodynamikę poprzez „wygładzenie” sylwetki.

Ósma generacja Mitsubishi Lancera Evolution (2003-2005) została oficjalnie wprowadzona na rynek amerykański i europejski. W związku z tym zaprezentowano szerszą gamę jednostek napędowych o mocy przekraczającej nawet 400 KM.

Dziewiąta generacja Mitsubishi Lancera Evolution (2005-2007) zyskała odświeżony wygląd. Zmiany objęły m.in. zderzaki, atrapę chłodnicy, tylny spojler czy tylne lampy, a we wnętrzu fotele, kierownicę czy elementy ozdobne deski rozdzielczej.

Dziesiąta generacja Mitsubishi Lancera Evolution (2007-2015) cechowała się większą masą, ale również wyższym komfortem jazdy i lepszym wyposażeniem. Samochód ponownie został zmieniony pod względem stylistycznym. Dostępne były różne wersje silników o mocy do 400 KM. W 2014 zapowiedziano zakończenie produkcji po 22 latach. Przez ten czas sprzedano ok. 250 000 egzemplarzy (z czego ok. 92 000 w Japonii).

Mitsubishi Lancer Evolution – dane techniczne

Mitsubishi Lancer Evolution pierwszej generacji otrzymał 2-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 250 KM. Miał też 5-biegową manualną przekładnię i, podobnie jak wszystkie kolejne wcielania tego modelu, napęd na 4 koła.

Mitsubishi Lancer Evolution drugiej generacji miał 2-litrowy silnik o mocy 260 KM. Zwiększenie mocy uzyskano dzięki podniesieniu ciśnienia doładowania.

Mitsubishi Lancer Evolution trzeciej generacji miał już 270 KM mocy przy zachowanej pojemności silnika. Podniesiono bowiem stopień sprężania.

Mitsubishi Lancer Evolution czwartej generacji uzyskał 280 KM, m.in. dzięki wymianie turbosprężarki.

Mitsubishi Lancer Evolution piątej generacji ponownie miał 2-litrowy silnik o 280-konnej mocy. Zwiększono jednak moment obrotowy.

Mitsubishi Lancer Evolution szóstej generacji miał te same parametry mocy i pojemności silnika, a moment obrotowy ponownie zwiększono.

Mitsubishi Lancer Evolution siódmej generacji był dostępny z kilkoma wersjami silnika o pojemności 2 l i mocy 272-284 KM. Po raz pierwszy zaproponowano wersję z automatyczną skrzynią biegów.

Mitsubishi Lancer Evolution ósmej generacji był dostępny z szeroką gamą napędów. Wszystkie silniki miały pojemność 2 litrów, ale ich moce wahały się pomiędzy 265 a 411 KM. Przekładnie były manualne lub automatyczne.

Mitsubishi Lancer Evolution dziewiątej generacji miał silniki o mocach 280-395 KM – wszystkie o pojemności 2l.

Mitsubishi Lancer Evolution dziesiątej generacji otrzymał silniki o pojemności 2 litrów i mocy od 280 do 400 KM. Dostępna była przekładnia manualna oraz dwusprzęgłowa, 6-biegowa automatyczna.

Mitsubishi Lancer Evolution – opinie i ciekawostki o modelu

Mitsubishi Lancer Evolution stanowi ważny fragment historii motoryzacji. Samochód jest doskonale znany miłośnikom rajdów oraz dynamicznej jazdy. Nowsze odsłony modelu, dostępne także na rynku europejskim, cieszyły się sporym uznaniem ze względu na bardzo dobre połączenie osiągów i komfortu jazdy. Bogatsze wersje wyposażenia zapewniały wygodę poruszania się w każdych warunkach – także w miejskich korkach. Auto było jednak przede wszystkim gratką dla miłośników szybkiej, dynamicznej jazdy. Dopracowane jednostki napędowe zapewniały znakomite przyspieszenie, a układ jezdny sprawiał, że pojazd świetnie trzymał się drogi.

Do tej pory Mitsubishi Lancer Evolution jest przez wielu uważany za kultowy. Zapewnia mnóstwo frajdy ze sportowej jazdy i często jest wybierany przez miłośników tuningu, którzy dopasowują go do swoich potrzeb.

Mitsubishi Lancer Evo - Wiadomości

  • To jest ostatnia "nówka-sztuka" Lancera Evo!

    To jest ostatnia "nówka-sztuka" Lancera Evo!

    Czwartek, 8 września 2016 (09:11)
    To ostatnia szansa, by stać się właścicielem prawdziwej samochodowej legendy. Na amerykańskim serwisie aukcyjnym Ebay rusza dziś licytacja ostatniego z wyprodukowanych egzemplarzy...