LTI
Wtorek, 9 stycznia 2024 (19:43)
Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (11:13)
LTI – London Taxi Company – to firma produkująca taksówki z siedzibą w Coventry w Anglii. Przedsiębiorstwo istniało od 1919 roku, lecz zniknęło z rynku w 2013 roku w wyniku przekształcenia go w spółkę działającą jako London EV Company.
LTI - najważniejsze informacje
-
Data powstania:
1919
-
Kraj:
Wielka Brytania
LTI. Co to za firma?
Firma LTI, początkowo Carbodies, zajmowała się głównie produkcją nadwozi. Zaprojektowała i zrealizowała dziesiątki ciekawych pomysłów, w tym legendarną już karoserię Jaguara Type-E.
Tym, co było dla niej najważniejsze z perspektywy czasu, było rozpoczęcie masowej produkcji londyńskich taksówek. Stało się to możliwe już na początku lat 70. XX wieku. Wtedy też LTI (wówczas Carbodies) zyskała sławę i pieniądze. Nie wystarczyły one na długo, gdyż firma zniknęła z rynku już w 2013 roku. Obecnie, jako London EV Company, koncern zajmuje się produkcją aut elektrycznych różnych klas.
Tym, co było dla niej najważniejsze z perspektywy czasu, było rozpoczęcie masowej produkcji londyńskich taksówek. Stało się to możliwe już na początku lat 70. XX wieku. Wtedy też LTI (wówczas Carbodies) zyskała sławę i pieniądze. Nie wystarczyły one na długo, gdyż firma zniknęła z rynku już w 2013 roku. Obecnie, jako London EV Company, koncern zajmuje się produkcją aut elektrycznych różnych klas.
Historia LTI
Firma LTI, a w zasadzie Carbodies, powstała w 1919 roku i została założona przez Roberta Bobby’ego Jonesa. Początkowo prowadziła działalność w zakresie wytwarzania nadwozi na zlecenie. W ten sposób mogła zapewnić znacznie łatwiejszy start przedsiębiorstwom, których nie było stać na zaprojektowanie i utrzymanie własnej linii produkcyjnej. Pierwszym jej klientem był koncern MG Motors, drugim – Alvis Cars. Przedsiębiorstwu dobrze się wiodło, lecz i ono – pod wpływem II wojny światowej – musiało zmienić profil działalności na produkcję nadwozi do pojazdów militarnych.
W pierwszej połowie lat 50. XX wieku Carbodies wykupił koncern BSA – Birmingham Small Arms Company Limited. Na skutek dużego zastrzyku gotówki firma uzyskała dostęp do znacznie nowocześniejszych zakładów produkcyjnych i zrealizowała najważniejszy program w ramach historii. Było nim opracowanie taksówki Austin FX4, przy współpracy z firmą Mann & Overton. W kolejnych latach koncern zaprojektował i wykonał wiele nadwozi, w tym nawet do to Jaguara Type-E.
W latach 70. XX wieku firmę Carbodies od koncernu BSA odkupiło przedsiębiorstwo Manganese Bronze Holdings. W efekcie produkcja taksówki FX4 była realizowana wyłącznie przez firmę Carbodies.
Na początku lat 90. firma zmieniła nazwę na znaną obecnie LTI – London Taxis International, wydzielając jednocześnie aż trzy spółki zależne (Carbodies, Mann & Overton oraz London Taxi Finance). W wyniku tego działania firma zaprezentowała model TX1, będący następcą FX4, po czym w 2002 roku pokazała także model TXII. TX4, następca TXII, powstał z kolei w 2007 roku.
LTI w 2010 roku zmieniło nazwę na The London Taxi Company, a w 2006 roku rozpoczęło współpracę z chińskim koncernem samochodowym – Geely. Później firma kontynuowała pracę aż do 2017 roku, kiedy to zmieniono jej profil działalności na produkcję aut elektrycznych. W ten sposób firma LTI przestała istnieć, powstało natomiast przedsiębiorstwo London EV Company (LEVC).
LTI w Polsce
Samochody LTI nie są obecnie dostępne do zakupu w Polsce w wyniku nieistnienia firmy. Są jednakże oferowane w aktualnej formie jako LEVC – auta z silnikami elektrycznymi przeznaczone dla przedsiębiorców działających w różnych branżach. W naszym kraju można nabyć wszystkie auta produkowane obecnie przez tę firmę, w tym niewielkie VAN-y, jak i duże modele dostawcze.
Popularne modele samochodów LTI
Najpopularniejszym autem koncernu LTI był model Austin FX4. To brytyjska taksówka z charakterystycznym, nieco arystokratycznym frontem i sylwetką stylizowaną na retro. W sumie sprzedano aż 75 000 egzemplarzy. Wszystkie wyróżniały się nietuzinkową stylistyką oraz komfortowym, przestronnym wnętrzem, które upodobali sobie mieszkańcy Wielkiej Brytanii. Auto było produkowane przez Carbodies od 1958 do 1982 roku oraz przez późniejsze LTI od 1984 do 1997 roku.
Kolejnym interesującym modelem firmy LTI był TX1 – pierwsza taksówka zaprojektowana przez firmę LTI, produkowana od 1997 do 2002 roku. Auto charakteryzowało się równie nietuzinkową stylistyką, było tak samo przestronne jak poprzednik, lecz znacznie nowocześniejsze. Karoseria zaprojektowana przez Kennetha Grange’a doskonale się zestarzała. Następcą TX1 był model TXII.