Niespodzianka! Sebastian Vettel nie wygrał!
Lewis Hamilton z teamu McLaren-Mercedes wygrał przedostatni wyścig sezonu Formuły 1 - Grand Prix USA na torze w Austin. Brytyjczyk wyprzedził Niemca Sebastiana Vettela, który zapewnił zespołowi Red Bull-Renault trzecie z rzędu mistrzostwo świata konstruktorów.
Hamilton odniósł czwarte zwycięstwo w sezonie, a 21. w karierze. Jako trzeci finiszował Fernando Alonso z Ferrari, który w ten sposób zachował szansę na trzeci tytuł mistrzowski w rywalizacji kierowców, po sukcesach w latach 2005-06. Przed zaplanowaną na przyszłą niedzielę Grand Prix Brazylii na Interlagos Hiszpan traci 13 punktów do lidera Vettela, najlepszego kierowcy ostatnich dwóch sezonów.
W 19 tegorocznych startach zgromadził 273 pkt, Alonso - 260, a trzeci w stawce Kimi Raikkonen z Lotus-Renault - 206. Za tydzień Fin, mistrz świata z 2007 roku, będzie musiał odpierać ataki Hamiltona - 190, który jako jedyny może go zepchnąć z najniższego stopnia podium.
Na Interlagos Brytyjczyk po raz ostatni będzie się ścigał w bolidzie McLarena, bowiem od nowego sezonu będzie kierowcą Mercedes GP. Zastąpi go Meksykanin Sergio Perez z Sauber-Ferrari. W niedzielę Perez finiszował jako 11. i nie zdobył punktów, choć na trybunach siedział prezydent Meksyku Filipe Calderon, który kończy swoją sześcioletnią kadencję w tym miesiącu, bo przegrał ostatnie wybory.
Zgodnie z oczekiwaniami Vettel wykorzystał przewagę pole position i od razu ruszył przed siebie, zostawiając z tyłu resztę rywali - po trzech rundach miał już pięć sekund przewagi. Za jego plecami, jeszcze przed wejściem w pierwszy wiraż, znalazł się jego kolega z teamu Australijczyk Mark Webber, który wyprzedził Hamiltona. Na czwartą pozycję, z siódmej, od razu przesunął się Alonso.
Występowi Hiszpana towarzyszyły spore kontrowersje, bowiem na godzinę przed rozpoczęciem GP USA, szefowie Ferrari ogłosili, że w bolidzie Felipe Massy konieczna była wymiana skrzyni biegów. W ten sposób Brazylijczyk spadł z szóstego na 11. miejsce, a jego partner dzięki temu startował z czystej strony toru, a nie tej bardziej nagumowanej.
To mogło mu pomóc w wyprzedzeniu Fina Kimiego Raikkonena z Lotus-Renault i Niemca Michaela Schumachera z Mercedes GP tuż po zapaleniu zielonego światła. Jednak Alonso, dalszą jazdą w wyścigu, potwierdził, że nieprzypadkowo znajduje się na drugim miejscu w MŚ.
Awansował na trzecią, gdy na 17. okrążeniu, start zakończył na poboczu Webber, w wyniku defektu. W czołowej dwójce długo nie dochodziło do żadnych przetasowań, chociaż Hamilton regularnie zmniejszał dystans do Vettela.
Agresywna jazda Brytyjczyka, połączona z użyciem systemu DRS (ruchome skrzydło) i KERS (system odzyskiwania energii kinetycznej), pozwoliła mu na 42. okrążeniu zaskakująco łatwo wyprzedzić Niemca i objąć prowadzenie. Utrzymał je do końca. Vettel nie podjął z nim walki, zresztą w drugiej części dystansu przede wszystkim starał się utrzymać drugą pozycję i po prostu dojechać do mety. Unikał ryzyka, myśląc zapewne już o występie na Interlagos i przewadze nad Alonso z jaką przystąpi do ostatniego wyścigu w sezonie.
Niemiec właśnie w Stanach Zjednoczonych zadebiutował w Formule 1 w czerwcu 2007 roku. W Indianapolis wystąpił w ostatniej przed pięcioletnią przerwą Grand Prix USA. Zastąpił wówczas Roberta Kubicę, który tydzień wcześniej w Montrealu uległ groźnemu wypadkowi i lekarze nie pozwolili mu siąść za kierownicą. Była to ostatnia - przed tegoroczną - amerykańska eliminacja mistrzostw świata Formuły 1. Zwyciężył wtedy Hamilton, tak jak i teraz występujący w barwach McLaren-Mercedes.
W GP Brazylii, oprócz mistrzostwa świata kierowców i ostatecznej kolejności na podium MŚ, rozstrzygnie się też kolejność na drugiej i trzeciej pozycji w rywalizacji konstruktorów. Za Red Bull-Renault, które ma 440 punktów, znajduje się wciąż Ferrari - 367 przed McLaren-Mercedes - 353.
Wyniki wyścigu o Grand Prix USA
1. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 1:35.55,269
2. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) strata 0,675 s
3. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 39,229
4. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 46,013
5. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 56,432
6. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault) 1.04,425
7. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault) 1.10,313
8. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes) 1.13,792
9. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault) 1.14,525
10. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault) 1.15,133
11. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari) 1.24,341
12. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari) 1.24,871
13. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 1.25,510
14. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari) 1 okr.
15. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes) 1 okr.
16. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 1 okr.
17. Witalij Pietrow (Rosja/Caterham-Renault) 1 okr.
18. Heikki Kovalainen (Finlandia/Caterham-Renault) 1 okr.
19. Timo Glock (Niemcy/Marusia-Cosworth) 1 okr.
20. Charles Pic (Francja/Marusia-Cosworth) 2 okr.
21. Pedro de la Rosa (Hiszpania/HRT-Cosworth) 2 okr.
22. Narain Karthikeyan (Indie/HRT-Cosworth) 2 okr.
Klasyfikacja MŚ kierowców (po 19 z 20 eliminacji):
1. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault) 273 pkt
2. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 260
3. Kimi Raikkonen (Finlandia/Lotus-Renault) 206
4. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 190
5. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 167
6. Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 163
7. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 107
8. Romain Grosjean (Francja/Lotus-Renault) 96
9. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP) 93
10. Sergio Perez (Meksyk/Sauber-Ferrari) 66
11. Kamui Kobayashi (Japonia/Sauber-Ferrari) 58
12. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India-Mercedes) 53
13. Paul di Resta (Szkocja/Force India-Mercedes) 46
14. Pastor Maldonado (Wenezuela/Williams-Renault) 45
15. Michael Schumacher (Niemcy/Mercedes GP) 43
16. Bruno Senna (Brazylia/Williams-Renault) 31
17. Jean-Eric Vergne (Francja/Toro Rosso-Ferrari) 12
18. Daniel Ricciardo (Australia/Toro Rosso-Ferrari)
Klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 19 z 20 eliminacji):
1. Red Bull-Renault 440 pkt
2. Ferrari 367
3. McLaren-Mercedes 353
4. Lotus-Renault 302
5. Mercedes GP 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes 99
8. Williams-Renault 76
9. Toro Rosso-Ferrari 22
Mistrzowie świata Formuły 1 konstruktorów:
1958 Vanwall
1959 Cooper-Climax
1960 Cooper-Climax
1961 Ferrari
1962 BRM
1963 Lotus-Climax
1964 Ferrari
1965 Lotus-Climax
1966 Brabham-Repco
1967 Brabham-Repco
1968 Lotus-Ford
1969 Matra-Ford
1970 Lotus-Ford
1971 Tyrrell-Ford
1972 Lotus-Ford
1973 Lotus-Ford
1974 McLaren-Ford
1975 Ferrari
1976 Ferrari
1977 Ferrari
1978 Lotus-Ford
1979 Ferrari
1980 Williams-Ford
1981 Williams-Ford
1982 Ferrari
1983 Ferrari
1984 McLaren-Porsche Turbo
1985 McLaren-Porsche Turbo
1986 Williams-Honda Turbo
1987 Williams-Honda Turbo
1988 McLaren-Honda Turbo
1989 McLaren-Honda
1990 McLaren-Honda
1991 McLaren-Honda
1992 Williams-Renault
1993 Williams-Renault
1994 Williams-Renault
1995 Benetton-Renault
1996 Williams-Renault
1997 Williams-Renault
1998 McLaren-Mercedes
1999 Ferrari
2000 Ferrari
2001 Ferrari
2002 Ferrari
2003 Ferrari
2004 Ferrari
2005 Renault
2006 Renault
2007 Ferrari
2008 Ferrari
2009 Brawn GP-Mercedes
2010 Red Bull-Renault
2011 Red Bull-Renault
2012 Red Bull-Renault
Triumfatorzy mistrzostw świata w klasyfikacji konstruktorów według liczby zwycięstw:
16 - Ferrari
9 - Williams
8 - McLaren
7 - Lotus
3 - Red Bull-Renault
2 - Cooper
- Brabham
- Renault
1 - Brawn GP-Mercedes
- Benneton
- Tyrrell
- Vanwall
- Matra
- BRM