Zrównoważony transport dla przyszłości - ekologiczne zalety i wpływ nowej Toyoty Prius na środowisko
W dzisiejszym świecie, gdy ekologia i zrównoważone podejście do życia stają się coraz ważniejsze, hybrydy odgrywają kluczową rolę w transformacji transportu samochodowego. Nowa Toyota Prius – ikona i pionier technologii hybrydowej – to właściwa odpowiedź na wyzwania naszych czasów. Prius Plug-in Hybrid najnowszej generacji łączy nowoczesność i dynamikę auta elektrycznego z oszczędnością paliwa i wygodą użytkowania hybrydy. Nowy liftback o sportowej sylwetce nie tylko redukuje nasz wpływ na planetę, ale także zapewnia wyjątkową wydajność zarówno w mieście, jak i w trakcie długich podróży. Samochody hybrydowe Toyoty stały się symbolem transportu przyszłości.
Nowa Toyota Prius to piąta generacja modelu, od którego rozpoczął się na świecie trend elektryfikacji napędów samochodowych. Przestronny kompaktowy liftback zwraca uwagę nowoczesnym designem i opływową, sportową linią nadwozia. Jego atutem jest napęd hybrydowy piątej generacji w wersji plug-in, czyli z możliwością doładowania baterii z zewnętrznego źródła.
Napęd hybrydowy plug-in to kwintesencja efektywności i zrównoważonej mobilności. Składa się z silnika benzynowego 2,0 l, przekładni hybrydowej z dwoma silnikami elektrycznymi oraz dużej baterii gromadzącej energię odzyskiwaną podczas zwalniania i hamowania, którą można naładować także z gniazdka lub ładowarki. Dzięki temu Toyota Prius Plug-in może działać zarówno w trybie całkowicie elektrycznym (EV), eliminując emisję spalin podczas jazdy, jak i w trybie hybrydowym, w którym silnik benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie lub zamiennie.
Nowy Prius imponuje dynamiką jazdy - jego łączna moc 223 KM jest niemal dwukrotnie większa w porównaniu do poprzedniej generacji tego auta. To najbardziej dynamiczny model w historii Priusa - przyspieszenie od 0 do 100 km trwa tylko 6,7 s. Za napęd odpowiada benzynowy silnik 2,0 l o mocy 152 KM oraz nowo opracowany silnik elektryczny rozwijający 160 KM mocy. Wydajna bateria o pojemności 13,6 kWh sprawia, że auto może pokonać w trybie elektrycznym średnio do 86 km (wg WLTP), służąc na co dzień jako auto w pełni elektryczne. W przypadku dłuższych podróży kierowca może włączyć tryb hybrydowy, łączący świetną dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Kierowca ma pełną swobodę wyboru źródła zasilania - może zatankować auto na dowolnej stacji, a także naładować baterię - w po podłączeniu do standardowego gniazdka zajmie to około 4 godzin, a przy użyciu szybkiej ładowarki około 30 minut do 80% pojemności baterii.
Nowy Prius Plug-in Hybrid to nie tylko oszczędność i ekologia, ale również elegancki design, komfort wnętrza oraz zaawansowane technologie, które sprawiają, że podróż staje się przyjemnością. To odpowiedź na potrzeby współczesnych kierowców, którzy chcą zarówno ekonomicznie przemieszczać się po mieście, jak i cieszyć się świetnymi osiągami podczas dłuższych tras.
Systematyczne ładowanie baterii Priusa w domu i korzystanie na co dzień z jazdy w trybie elektrycznym to najprostszy sposób na oszczędny transport. Jednak nawet w trybie hybrydowym nowy Prius jest napędzany silnikiem elektrycznym nawet przez 70-80% czasu jazdy po mieście. Hybrydy zużywają mniej paliwa w najtrudniejszych dla konwencjonalnego silnika warunkach, takich jak mocno zatłoczone ulice, korki czy częste postoje na światłach. W zwykłych autach wielokrotne ruszanie, zatrzymywanie się i jazda z małą prędkością powoduje skokowy wzrost zużycia paliwa. Hybrydy w takich sytuacjach najczęściej korzystają z silnika elektrycznego, zasilanego energią odzyskiwaną podczas hamowania.
Dowiedz się więcej >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/prius-plugin
Wybór samochodu z napędem hybrydowym Toyoty przynosi wiele korzyści, które mogą znacząco wpłynąć na doświadczenie użytkowania. Nowoczesna technologia, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji to tylko niektóre z zalet, które przekonują coraz więcej kierowców.
Hybrydy są bardziej przyjazne dla portfela kierowcy nie tylko ze względu na niższe zużycie paliwa, ale także z powodu swojej niezawodności. Hybrydowy układ napędowy jest znacznie mniej skomplikowany niż tradycyjny napęd spalinowy. To oznacza, że składa się z mniejszej liczby elementów, które mogłyby ulec awarii. Nie znajdziemy w nim rozrusznika, sprzęgła, alternatora, koła dwumasowego czy pasków klinowych, natomiast części eksploatacyjne takie jak klocki czy tarcze hamulcowe zużywają się znacznie wolniej. Układ hybrydowy zapewnia również większą żywotność silnika benzynowego, który pracuje mniej intensywnie dzięki współpracy z silnikiem elektrycznym.
Gwarancją niezawodności hybryd Toyoty jest także ogromne doświadczenie marki w ich produkcji. Toyota już 26 lat temu jako pierwszy producent wprowadziła na rynek hybrydowego Priusa, a od tego czasu sprzedała na świecie ponad 23 miliony zelektryfikowanych samochodów. Technologia hybrydowa Toyoty jest nie tylko sprawdzona, ale także nieustannie rozwijana.
Prius Plug-in Hybrid jest też pierwszym modelem Toyoty z nowym systemem Predictive Efficient Drive, który pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Na postawie przebytych podróży i stylu jazdy kierowcy automatycznie optymalizuje pracę układu hybrydowego. Dzięki danym z systemu nawigacji jest w stanie zidentyfikować miejsca, gdzie kierowca najczęściej hamuje zbyt gwałtownie i zasugerować rozpoczęcie hamowania wcześniej, by odzyskać jak najwięcej energii. Gdy auto zbliża się do autostrady lub podjazdu, który wymaga dodatkowej mocy, system przełącza auto na tryb hybrydowy, a w strefach miejskich automatycznie uruchamia tryb EV. System staje się z czasem coraz bardziej efektywny, dzięki coraz większej ilości danych zebranych podczas jazdy.
Nowy Prius jest bardziej wydajny od poprzednika także dzięki bardziej pojemnej baterii oraz takiemu zaprogramowaniu napędu, aby skuteczniej odzyskiwał energię z hamowania. System działa w taki sposób, aby hamowanie w większym stopniu opierało się na pracy silnika elektrycznego w roli generatora prądu, a w mniejszym na hamulcach. Kierowca może wybrać jeden z trzech różnych trybów rekuperacji - łagodny, średni i mocny, przy czym nawet 80% wytracania prędkości odbywa się bez konieczności naciskania pedału hamulca.
Dodatkowym źródłem energii jest także solarny dach, dostępny w standardzie w wersji Executive. Panele fotowoltaiczne mogą zwiększyć zasięg auta w trybie EV maksymalnie o 8,7 km dziennie, a nawet w pełni naładować baterię trakcyjną, jeśli nie będziemy czerpać z niej energii przez ponad tydzień. Żeby sprawdzić poziom naładowania baterii, nie musimy wychodzić z domu - wystarczy zajrzeć do aplikacji Toyota MyToyota w swoim telefonie. Aplikacja ma też wiele innych funkcji ułatwiających korzystanie z auta, a jedną z nich jest zdalne uruchamianie klimatyzacji. Dzięki niej nie uzyskamy pożądaną temperaturę we wnętrzu jeszcze zanim wsiądziemy do samochodu.
Toyota ma największe doświadczenie w produkcji hybryd - ich liczba przekroczyła 23 miliony, co pozwoliło uniknąć na świecie emisji ponad 160 milionów ton CO2. Obecnie hybrydy to najważniejszy napęd w gamie Toyoty, który odpowiada za 80 % sprzedaży marki w Polsce i 70 % w Europie. Polskie salony opuściło dotąd ponad ćwierć miliona hybryd marki. Toyota przewiduje, że już w 2025 roku 90% jej sprzedaży w Europie Zachodniej będą stanowić hybrydy oraz inne zelektryfikowane pojazdy, w tym auta elektryczne.
Nowa Toyota Prius Plug-in to prawdziwa innowacja w świecie motoryzacji. Jest idealnym połączeniem ekologicznego auta przyszłości, spełniającego wymagania zrównoważonego transportu miejskiego, z mocnym, sportowym samochodem, którym jazda po autostradzie to prawdziwa przyjemność. W nowoczesnej motoryzacji ekologia i sportowe odczucia z jazdy nie muszą się wykluczać, a Prius Plug-in stanowi doskonały przykład, jak można połączyć najlepsze cechy obu światów.
Artykuł sponsorowany