Czym samochody hybrydowe różnią się między sobą?
Samochody hybrydowe zyskują na popularności i stanowią coraz prężniej rozwijającą się gałąź motoryzacji. Kuszą nie tylko miłośników ekologii, ale przede wszystkim tych, którym zależy na niskim spalaniu i oszczędnościach z tym związanych. Istnieje jednak kilka rodzajów hybryd. Czym się od siebie różnią? Jaka jest różnica między mikro hybrydą a łagodną hybrydą? Czym się różni pełna hybryda od hybrydy typu Plug-in?
Samochód z napędem hybrydowym zasilany jest nie jednym, ale dwoma silnikami. Hybryda wyposażona jest bowiem w silnik spalinowy i - dodatkowo - w jeden lub kilka elektrycznych, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa. Ilość wykorzystanej energii elektrycznej różni się w zależności od rodzaju hybrydy, ale także trybu pracy napędu...
Samochody hybrydowe znacznie się różnią między sobą. Mikro hybrydami, czyli micro hybrid, nazywane są samochody wyposażone w popularny system start-stop. Umieszczony w nich silnik elektryczny nie jest wykorzystywany do napędzania samochodu i pełni jedynie rolę rozrusznika i alternatora. Podczas uruchamiania motoru spalinowego napędza on wał korbowy, a podczas jazdy zamienia się w generator prądu, który pozwala na ładowanie akumulatora i odzyskiwanie energii m.in. podczas hamowania.
Podobnie jest w przypadku tzw. mild hybrid, czyli łagodnej, inaczej zwanej niepełnej, hybrydy. W tym przypadku konstrukcja całego układu jest bardziej skomplikowana, dzięki czemu układ jest bardziej efektywny. W łagodnej hybrydzie silnik elektryczny nie napędza samodzielnie auta i pełni jedynie rolę pomocnika jednostki spalinowej. Może ją wspomagać m.in. w trakcie ruszania, przyspieszania. Może także zapewnić dodatkową dawkę mocy podczas gwałtownego przyspieszania. Przykładem takiego samochodu jest Kia Sportage po liftingu wyposażona w wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 2.0 litra i silnik elektryczny o napięciu 48V.
Popularnym rodzajem napędów hybrydowych jest full hybrid, czyli pełna hybryda. W samochodach tego typu silnik elektryczny może, do określonej prędkości, samodzielnie napędzać samochód i wspomagać motor spalinowy np. przy mocniejszym przyspieszaniu. Energia, która napędza jednostkę elektryczną pochodzi z akumulatorów, które ładują się m.in. w momencie hamowania, zwalniania czy zjeżdżania z górki. W związku z tym im kierowca częściej hamuje, tym więcej energii się gromadzi. Auto może ją następnie wykorzystać podczas przyspieszania i dzięki temu obniża się zużycie paliwa.
Najbardziej zaawansowanym rodzajem napędu hybrydowego jest jednak tzw. Plug-in hybrid. Co oznacza ten skrót? Hybryda Plug-in, zwana także PHEV od plug-in hybrid electric vehicle, jest samochodem półelektrycznym, którego baterie można ładować przy użyciu... prądu z sieci elektrycznej.
W przypadku hybrydy typu Plug-in silnik elektryczny ma większą moc niż w hybrydach innego typu, a akumulatory - dużo większą pojemność. Dzięki temu samochód może przejechać w trybie elektrycznym dłuższy dystans - najczęściej wynoszący ok. 50 km, a silnik spalinowy nie musi pracować w ogóle, co oznacza tanią eksploatację w mieście i - w rezultacie - znaczne oszczędności.
Co istotne, hybrydy Plug-in można ładować zarówno prądem pochodzącym ze zwykłych, domowych gniazdek o napięciu 230V, prądem trójfazowym, jak i za pomocą dostępnych w sprzedaży bądź umiejscowionych m.in. przy centrach handlowych szybkich ładowarek. Ładowanie akumulatora przy użyciu sieci domowej o napięciu 230V trwa kilka godzin zaś przy zastosowaniu stacji szybkiego ładowania o dużej mocy - kilkadziesiąt minut.
Przykładem hybrydy Plug-in jest Kia. Kia Optima Plug-in Hybrid daje - oprócz zalet jakie ma plug-in - także inne korzyści. Dobrze się sprawdza przy ostrzejszym przyspieszaniu i nie zmusza silnika spalinowego do pracy na wysokich obrotach przy dużych prędkościach umożliwiając tym samym dynamiczną jazdę. Jej wnętrze wyposażone jest w duży ekran dotykowy i wygodne fotele. Ponadto, model Kia Optima Plug-in dostępny jest także w przestronnej wersji kombi.
Cechą typową dla hybryd plug-in są różne tryby pracy napędu. Wśród najczęściej występujących jest tryb automatyczny, w którym o tym, kiedy i jaki silnik napędza samochód decyduje elektronika pokładowa. Innym rodzajem jest tryb EV, podczas którego samochód porusza się wyłącznie przy pomocy napędu elektrycznego, a gdy bateria się wyczerpie, przechodzi w tryb automatyczny.
Tryb Charge pozwala z kolei na naładowanie akumulatora przy użyciu silnika spalinowego, np. przed wjazdem w strefę bezemisyjną. Wówczas silnik spalinowy odpowiada nie tylko za napędzanie samochodu, ale także ładowanie akumulatora. Tryb Save pozwala natomiast na zachowanie określonego poziomu naładowania baterii - zazwyczaj takiego, jaki był w momencie włączenia trybu. Auto pracuje wówczas w trybie automatycznym, jednak energia zarządzana jest w taki sposób, by poziom naładowania baterii nie spadał. Tryb ten znajduje zastosowanie zwłaszcza przed wjazdem w strefę bezemisyjną, w której brak jest możliwości doładowania akumulatora.
Szeroki wybór samochodów hybrydowych sprawia, że każdy użytkownik znajdzie auto dopasowane do swoich potrzeb. Wśród hybryd można bowiem znaleźć zarówno nieduże, sportowe modele idealne do miasta, jak i rodzinne auta typu kombi sprawdzające się przy dłuższych, rodzinnych wypadach.