Ten samochód to legenda. Wyprodukowano już 3 mln sztuk!

Mitsubishi obchodzi właśnie ważny jubileusz. Z taśmy montażowej japońskiej fabryki Pajero Manufacturing Co. zjechał trzymilionowy egzemplarz Mitsubishi Pajero.

Pierwsza generacja terenówki, która na dobre zapisała się w historii sportów motoryzacyjnych, debiutowała w 1982 roku. Prace konstrukcyjne nad pojazdem o użytkowych charakterze rozpoczęto wiele lat wcześniej. Prototyp pojazdu powstał już... w 1973 roku.

Co ciekawe, Mitsubishi wywodzi Pajero od modelu o nazwie PX33, który pojawił się w... 1936 roku. Trzeba przyznać, że był to wyjątkowy pojazd nie tylko w historii Mitsubishi ale całego przemysłu motoryzacyjnego. PX33 to to pierwszy japoński samochód osobowy z napędem na cztery koła.

Reklama

Powstały cztery prototypowe egzemplarze tego studyjnego modelu. Wszystkie zostały poddane niezwykle drobiazgowym i rygorystycznym testom, uzyskując bardzo dobre wyniki. Ostatecznie samochód jednak nie trafił do produkcji, projekt zakończono w chwili, gdy wersja wysokoprężna z silnikiem Mitsubishi Motors 445AD była już w fazie prototypowej.

Pierwsza generacja Pajero (W Wielkiej Brytanii model oferowany jest pod nazwą Shogun, a w Hiszpanii jako Montero) przetrwała w ofercie japońskiej marki aż 9 lat. Auto zyskało sobie sympatię nabywców nie tylko ze względu na prostą budowę i doskonałe właściwości terenowe, ale też wysoką niezawodność i trwałość konstrukcji.

W 1993 roku pojawiła się druga generacja Pajero i samochód podtrzymał swoją opinię solidnego i trwałego samochodu terenowego. Ta zalety pozwoliły mu pozostać w ofercie do 2000 roku. Rok wcześniej zaprezentowano trzecią generację, która zrywała z wizerunkiem samochodu niezwykle dzielnego w terenie, ale surowego i niewygodnego. Po raz pierwszy Pajero otrzymało bowiem samonośne nadwozie (wcześniejsze generacje oparte były na ramie, co jest znacznie lepszym rozwiązaniem w przypadku samochodów terenowych, ale odbija się na komforcie jazdy po nawierzchniach utwardzonych).

Trzecie generacja zachowała jednak duże możliwości terenowe. Samochód posiadał napęd wszystkich kół z centralnym dyferencjałem oraz możliwością jego blokady. Pajero III posiada również reduktor oraz blokadę tylnego mostu, a więc wszystkie elementy potrzebne do jazdy w terenie.

Obecnie w ofercie znajduje się już czwarta generacja Pajero, która debiutowała w 2006 roku. Wszystkie generacje cieszyły się ogromną popularnością również w Europie, która z czasem stała się największym rynkiem zbytu auta.

Co ciekawe, chociaż debiut IV generacji nastąpił już osiem lat temu, Pajero wciąż jest chętnie wybierane przez nabywców. W okresie od stycznia do listopada bieżącego roku na Starym Kontynencie sprzedano 5892 egzemplarze tego modelu. To aż o 29 proc. więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Warto przypomnieć, ze na rynkowy sukces Pajero duży wpływ miały jego ogromne sukcesy na arenie sportów motorowych. Samochód ustanowił niezwykły rekord dwunastokrotnie triumfując na mecie morderczego rajdu Dakar. Auto zdobyło również cztery tytuły mistrzowskie Cross Country Rally FIA.

Jaka będzie przyszłość Pajero? Nowa generacja tego modelu pojawi się w 2018 roku. Samochód na pewno wciąż będzie luksusowym SUV-em, stanie się jednak bardziej ekologiczny, niewykluczone, że jego dzielność terenowa nieco spadnie. Zapowiedź piątej generacji Pajero stanowi pokazany w 2013 roku pojazd demonstracyjny o nazwie Concept GC-PHEV.

Zajmując pozycję nad Outlanderem PHEV, ten koncepcyjny pojazd typu Grand Cruiser stanowi ucieleśnienie wizji dużego, mocnego i solidnego SUV-a, który ma rozpieszczać użytkowników najwyższym poziomem komfortu i bezpieczeństwa jazdy, niezależnie od warunków drogowych, przy jednoczesnym możliwie najmniejszym wpływie na środowisko naturalne.

Samochód posiada hybrydowy układ napędowy typu plug-in (PHEV), na który składa się turbodoładowany, trzylitrowy silnik benzynowy MIVEC w układzie V6, 8-stopniowa przekładnia automatyczna, mocny motor elektryczny oraz zespół zainstalowanych pod podłogą bagażnika akumulatorów. Podobnie jak w modelu Outlander PHEV, nowa generacja układu napędowego PHEV automatycznie dostosowuje tryb jazdy - elektryczny (EV) lub hybrydowy - m.in. do aktualnych warunków drogowych oraz poziomu naładowania akumulatora.

Mitsubishi Pajero przechodzi więc niezwykle długą drogę. Od nieskomplikowanego techniczne, solidnego samochodu terenowego do luksusowego SUV-a o napędzie hybrydowym.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Mitsubishi Pajero
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama