Mitsubishi GC-PHEV. Zapowiedź nowego Pajero

Stoisko Mitsubishi na salonie motoryzacyjnym w Tokio to nie tylko koncepcyjny model XR-PHEV, który traktować można, jako zapowiedź kolejnej generacji popularnego ASX.

Na "własnym podwórku" Japończycy zaprezentowali również kilka innych ciekawych konceptów, w tym model o nazwie GC-PHEV, do którego nawiązywać ma np. następne wcielenie utytułowanego Pajero.

Reklama

GC-PHEV wykorzystuje hybrydowy system PHEV. Układ napędowy składa się z doładowanego silnika spalinowego V6 o pojemności 3 litrów, z systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC, za którym znajduje się sprzęgło, silnik elektryczny dużej mocy i ośmiobiegowa przekładnia automatyczna. Akumulator o dużej pojemności zainstalowano z tyłu pod podłogą przestrzeni bagażowej. System automatycznie przełącza się między napędem całkowicie elektrycznym i elektrycznym napędem hybrydowym, w zależności od warunków jazdy czy poziomu naładowania akumulatorów.

Inną cechą systemu PHEV jest możliwość wykorzystania akumulatorów jako zewnętrznego źródła zasilania odbiorników elektrycznych. Zainstalowane w samochodzie gniazdko 100V prądu zmiennego (standardowe napięcie w Japonii) może dostarczać mocy do 1500 watów, co z powodzeniem wystarczy do zasilania urządzeń na kempingu, a także pozwala zapewnić awaryjne zasilanie dla urządzeń domowych. W ten sposób można dostarczyć tylko z samochodowych akumulatorów energię w ilości zużywanej przez statystyczne gospodarstwo domowe w ciągu doby, a jeśli byłoby to konieczne, ładując akumulatory za pomocą silnika spalinowego, można zaspokajać zapotrzebowanie domu na energię elektryczną nawet przez 13 dni!

Samochód wyposażono w zintegrowany system kontroli dynamiki S-AWC, działający głównie poprzez kontrolowanie rozkładu momentu napędowego i hamującego dla każdego koła. S-AWC jest oparty na systemie stałego napędu 4WD z elektronicznie sterowanymi mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu (LSD) osi przedniej i centralnym.

Układ zastosowany w Concept GC-PHEV otrzymał także elektrycznie sterowany aktywny system kontroli znoszenia E-AYC (Electric-Active Yaw Control), który wykorzystuje moment obrotowy silnika elektrycznego do precyzyjnego sterowania podziałem momentu obrotowego pomiędzy tylne koła.

Oprócz zapowiedzi nowego Pajero w Tokio zaprezentowano również koncepcyjny model o nazwie AR, który - zdaniem Japończyków - ma być SUVem nowej generacji. Wygląd zewnętrzny Mitsubishi Concept AR opracowano tak, by zachować wszystkie zalety pojazdów MPV oraz SUV jednocześnie. Wyróżniająca się miękkimi, zaokrąglonymi liniami przestronna kabina, oferuje trzy sposoby rozstawienia foteli - od wersji z dużą ilością miejsca dla sześciu osób, poprzez układ dla czterech osób i sporej ilości bagażu, po konfigurację wspólnej przestrzeni między 2 i 3 rzędem foteli odwróconych frontem do siebie.

Concept AR ma napęd hybrydowy. System składa się z rzędowego, trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,1 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC współpracującym z niewielkim rozruszniko-alternatorem o mocy 14 KM. Litowo-jonowy akumulator o napięciu 48V umieszczony z tyłu współpracuje z chłodzoną powietrzem przetwornicą prądu stałego. Silnik elektryczny jest używany do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania regeneracyjnego i do napędzania sprężarki klimatyzatora, gdy silnik spalinowy nie pracuje, co przyczynia się do większej oszczędności paliwa.

Dowiedz się więcej na temat: Mitsubishi Pajero

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje